شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱ قبل از ظهر به وقت تهران

تجهیزات و لوازم سوارکاری | وسایل مورد نیاز برای سوارکاری چه چیزهایی هستند؟

سوارکاری یکی از مهیج‌ترین ورزش‌ها و فعالیت‌ها از دیرباز بوده است. اسب سواری جذابیت زیادی برای بسیاری از افراد دارد. زیرا راهی عالی برای گذراندن اوقات خود برای عاشقان این حیوان نجیب، یعنی اسب است. در این مقاله به بررسی تجهیزات و لوازم سوارکاری برای افراد مبتدی و غیر مبتدی پرداختیم. از باید و نبایدها و امکانات باشگاه‌های سوارکاری گفتیم و به معرفی بهترین آنان پرداختیم.

 

یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین رشته‌ها از قدیم الایام، سوارکاری بوده است. برای قرن‌ها، انسان‌ با اسب ها، این موجودات باشکوه، پیوند فوق‌العاده‌ای برقرار کرده‌ است و مشارکتی را بر پایه اعتماد، تفاهم و همراهی شکل داده‌اند. در این مقاله، ما به دنیای اسب سواری، هیجان این ورزش و هر تجهیزات و لوازم سوارکاری لازمی که برای شروع به آن نیاز دارید، می‌پردازیم.

آشنایی با تجهیزات و لوازم سوارکاری

قبل از شروع این ماجراجویی، باید بدانید خرید لوازم سوارکاری و درک تجهیزات و لوازم سوارکاری مورد استفاده در این ورزش بسیار مهم است. استفاده صحیح از آن‌ها، ایمنی و رفاه شخص سواره و اسب را تضمین می‌کند که در ادامه به بررسی این وسایل می‌پردازیم.

زین ها

زین به عنوان پایه‌ای برای سوارکار و توزیع وزن عمل می‌کند. انتخاب زینی که هم برای اسب و هم سوارکار راحت باشد بسیار مهم است. انواع مختلفی از زین ها وجود دارند که حتی به واسطه سایت های خرید و فروش لوازم سوارکاری دست دوم قابل تهیه هستند. این زین ها، برای سبک های سواری خاصی طراحی شده‌اند که در بین آن‌ها، نام زین انگلیسی و غربی زیاد به چشم می‌خورد.

زین غربی

زین غربی که به زین کابویی و وسترن هم شهرت دارد، عمدتا برای امنیت و راحتی سوار کار حین اسب‌سواری و گاوچرانی در ساعات طولانی مدت طراحی شده است. این زین ها، که نسبت به زین های انگلیسی بزرگتر و سنگین‌تر هستند، در مسیرهایی با زمین ناهموار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زین انگلیسی

برعکس کابویی که شهرت بیشتری در آمریکا شمالی دارد، در میان کشورهای اروپایی بسیار محبوب است. این زین، نسبت به زین غربی سبک‌تر بوده و برای پرش های نمایشی و مسابقات اسب سواری طراحی شده است.

افسار

یکی دیگر از تجهیزات و لوازم سوارکاری، لگام یا همان دهانه برای هدایت و کنترل اسب است. آن‌ها از یک گیره سر، لقمه، مهار و گاهی اوقات یک بند دماغه تشکیل شده‌اند. خرید افسار نیاز به بررسی دقیق دارد، زیرا مستقیماً بر دهان و عملکرد اسب تاثیر می گذارد. بنابراین بهتر است قبل از خرید، از مربیان مجرب باشگاه سوارکاری مشورت های لازم را بگیرید.

رکاب

رکاب ها که به زین متصل هستند، درواقع جا پاهایی اند که به سوارکاران کمک می‌کنند راحت‌تر سوار اسب خود شوند. آن‌ها نقش مهمی در کنترل و حفظ تعادل اسب دارند و براساس قد هر شخص تنظیم می‌شوند.

کله گیر سر آخور

این وسیله، برای برقراری ارتباط میان سوار کار و اسب، حین اسب سواری طراحی شده است. بسته به نوع و هدف اسب‌سواری، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارند. این وسیله که برای هدایت و کنترل اسب مورد استفاده قرار می‌گیرد، نه باید خیلی شل بسته شود و نه خیلی سفت تا باعث آزار حیوان نشود.

لوازم ضروری برای سوارکار

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی، از مهم‌ترین تجهیزات و لوازم سوارکاری است که از سر سوارکار در صورت سقوط یا تصادفات احتمالی محافظت می‌کند. از آن جایی که نمی‌شود حرکت های بعدی اسب را پیش بینی کرد، این یک قلم را همیشه همراه خودتان داشته باشید.

دستکش

علاوه بر کلاه ایمنی، افراد، به خصوص سوار کاران مبتدی به دستکش برای حفاظت در برابر صدمات احتمالی نیاز دارند. به دست گرفتن افسارهای چرمی و پلاستیکی، اگر جدید باشند و انعطاف نداشته باشند، در ابتدا می‌توانند آزاردهنده باشند. این دستکش ها مانع از اذیت دستانتان حین سواری‌گرفتن می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای این دستکش ها برای افرادی است که کف دستانشان عرق می‌کند. از آن جایی که عرق دست می‌تواند بر طرز گرفتن افسار و درنتیجه حرکت اسب تاثیر بگذارد، پوشیدن دستکش برای این افراد ضروری است. یکی دیگر از تجهیزات و لوازم سوارکاری که باید با دقت فراوان انتخاب شود، همین دستکش ها هستند!

شلوارهای سوارکاری

البته که شلوارهای سوارکاری باعث راحتی و امنیت بیشتر می‌شوند، اما اگر مبتدی هستید، نیازی به نگرانی درباره انتخاب مدل خاصی از شلوار ندارید. پیشنهاد می‌شود بعد از کسب مهارت‌های بیشتر و انتخاب رشته سوارکاری موردعلاقه، هزینه‌ای را برای خرید آن کنار بگذارید.

چکمه های سوارکاری

چکمه های سوارکاری با پاشنه ۱ اینچی (۲.۵۴ سانتی متر)، که به آن‌ها کفش یا چکمه های پدوک نیز گفته می‌‌شود، می‌تواند انتخاب فوق‌العاده‌ای برای زمانی باشد که تازه شروع به کار کرده‌اید. پاشنه، از لغزش پا جلوگیری می‌کند و مانع از از دست دادن تعادل و افتادن می‌شود.

همنشینی با اسب

اسب سواری یک مشارکت بین سوارکار و حیوان است. بنابراین انتخاب اسب مناسب، بسیار مهم می‌باشد. عواملی مانند خلق و خو، اندازه، و سطح مهارت باید در نظر گرفته شوند تا این تفریح مهیج، منجر به یک تجربه ایمن شود. اسب سواری فراتر از زمان صرف شده بر روی اسب است. مراقبت و نگهداری صحیح از حیوان، برای سلامت و تندرستی او ضروری است. نظافت منظم، تغذیه مناسب، ورزش، و دسترسی به آب شیرین از مهم‌ترین جنبه های نگهداری از اسب هستند.

در اسب سواری، حس بی نظیری از آزادی و نشاط نهفته است. تجربه دویدن در زمین های باز یا یورتمه رفتن های آرام در مسیرهای دیدنی، پیوندی عجیب بین سوارکار و اسب ایجاد می‌کند. هماهنگی ریتم اسب و شخص سواره، حسی عمیق از اتحاد و شادی را تقویت می‌کند و منجر به تجربیات به یاد ماندنی شده که برای تمام عمر در ذهن باقی می‌ماند.

رشته های سوارکاری

اسب سواری طیف گسترده‌ای از رشته ها را در بر می‌گیرد که هر کدام، تکنیک ها و چالش‌های منحصر به فردی دارند. از ظرافت و دقت درساژ گرفته تا هیجان پرش های نمایشی در مسابقات پرش، چوگان و بشکه ای. سوارکاران مبتدی می توانند رشته های مختلف را بر اساس علایق و اهداف خود بررسی و انتخاب کنند.

باشگاه های سوارکاری

بهترین راه ارزیابی کیفیت خدمات، بازدید حضوری از این باشگاه ها است. برخی از مهم‌ترین مواردی که باید در این بازدید به آن‌ها توجه شود، به شرح زیر می‌باشد.

  • از وضعیت نرده ها و قفل ها و امنیت اتاقک ها اطمینان حاصل کنید.
  • از وجود امکاناتی مانند اتاق شست و شو و سرویس بهداشتی مناسب مطمئن شوید.
  • به خدمات پزشکی دریافتی، وجود افراد آموزش دیده و مربیان مجرب دقت کنید.
  • وجود امکانات کامل و کافی برای قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی خاص.
  • وجود شرایط سنی و وزنی خاص در برخی از باشگاه ها.

معرفی بهتری باشگاه های سوارکاری

در ادامه به معرفی برخی از باشگاه های سوارکاری به نام که به نظرمان مناسب می‌آید، می‌پردازیم.

  • باشگاه شکوری واقع در احمدآباد مستوفی
  • باشگاه میلاد واقع در آزاد راه تهران کرج
  • باشگاه زجاجی واقع در بزرگراه ارتش
  • باشگاه الغدیر در اتوبان شهید بابایی
  • باشگاه آرش واقع در کوهسار کرج
  • و باشگاه سوارکاری چیتگر

هزینه باشگاه های سوارکاری

هزینه باشگاه های سوارکاری، بایکدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. این باشگاه‌ها، باتوجه به خصوصی یا دولتی بودنشان، تعداد جلسات و زمان در نظر گرفته شده برای هر جلسه آموزش، سابقه و دستمزد مربیان، نوع امکانات و خدماتی که می‌دهند اعم از خدمات پزشکی، اصطبل اسب ها و خورد و خوراکشان، نوع رشته ورزشی و خیلی موارد دیگر متفاوت است. بهتر است برای بررسی بودجه خود و هزینه‌ها، با باشگاه‌ها پیش از بازدید حضوری تماس بگیرید.

سخن پایانی

اسب سواری همچنان یک فعالیت و ورزش شگفت آور است که قلب و ذهن ها را مجذوب خود کرده و شکاف بین انسان و این موجودات باشکوه را پر می‌کند. تجهیزات و لوازم سوارکاری مورد استفاده در این فعالیت، تا حد زیادی ایمنی و راحتی فرد سواره و اسب را تضمین کرده و به تجربه ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کند.

 

برچسب ها : سوارکاری,لوازم سوارکاری,باشگاه های سوارکاری

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *