شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴ بعد از ظهر به وقت تهران

مهمترین عوارض ایمپلنت فوری

این حقیقت قابل انکار نیست که تمامی روش‌های پزشکی یا دندانپزشکی خطر و عوارض جانبی احتمالی دارند. طبیعتاً عوارض ایمپلنت فوری هم اجتناب ناپذیر هستند و باید آنها را در نظر گرفت. طبق تحقیقات صورت گرفته کاشت ایمپلنت در ۹۵ درصد مواقع با موفقیت انجام می‌شود. به همین دلیل عوارض آن بسیار نادر هستند و بیماران کمتری با آنها مواجه می‌شوند. با توجه به عوارضی که ایمپلنت فوری دارد بهتر است برخی افراد این روش را امتحان نکنند. در مورد افرادی که شرایط کاشت ایمپلنت فوری دارند و عوارض احتمالی این مدل ایمپلنت در ادامه توضیحات بیشتری خدمت شما بیان خواهیم کرد. با کمک این اطلاعات شما متوجه خواهید شد که ایمپلنت فوری می‌تواند روش خوبی برای برطرف کردن مشکلتان باشد یا خیر.

مهمترین عوارض ایمپلنت فوری

برای کسب اطلاعات قیمت انواع ایمپلنت دندان اعم از فوری، کامل و تمامی برند ها می توانید از صفحه ( قیمت ایمپلنت دندان ) دیدن فرمایید.

چه افرادی بهتر است ایمپلنت فوری انجام دهند؟

با توجه به عوارض ایمپلنت فوری تنها برخی افراد کاندیدای مناسبی برای این روش کاشت ایمپلنت هستند. افرادی که شرایط زیر را داشته باشند احتمالاً مشکلی بابت کاشت ایمپلنت فوری نخواهند داشت:

مهمترین عوارض ایمپلنت فوری

استخوان قوی

افرادی که پوکی استخوان دارند بهتر است کاشت ایمپلنت فوری را امتحان نکنند. ایمپلنت‌های دندانی به وسیله استخوان فک محکم می‌شوند به همین دلیل تنها افرادی می‌توانند کاشت ایمپلنت فوری را امتحان کنند که تراکم استخوانی خوبی داشته باشند. سایر افراد اگر از این روش استفاده کنند باید منتظر عوارض آن باشند.

سلامت لثه

یکی دیگر از قسمت‌های بدن که نقش کلیدی در ایمپلنت دندان دارد لثه است.افرادی که می‌خواهند کاشت ایمپلنت فوری انجام دهند باید لثه‌هایی سالم داشته باشند. وجود لثه‌های سالم و قوی نقش مهمی در حفظ دندان در ناحیه خود و حفاظت از ریشه آن ایفا می‌کند.

سلامت دندان و دهان

افرادی که می‌خواهند ایمپلنت فوری بکارند باید ابتدا بهداشت دهان و دندان خود را مورد بررسی قرار دهند. اگر شرایط بهداشت دهان و دندان آنها مناسب نباشد بهتر است به سراغ دیگر روش‌ها بروند.استفاده از ایمپلنت فوری برای این گونه افراد می‌تواند مشکلات زیادی در آینده ایجاد کند.

عادات

افرادی که نمی‌توانند عادات مضر خود را ترک کنند بهتر است قید کاشت ایمپلنت را بزنند. استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و موارد مشابه آسیب‌های جدی به ایمپلنت‌های دندانی وارد می‌کنند. افرادی که چنین عادت‌هایی دارند باید چند ماه قبل از ایمپلنت رفتار خود را تغییر دهند.

عوارض ایمپلنت فوری؛ لق شدن ایمپلنت

عوارض ایمپلنت دندان بر اساس شرایط افراد می‌توانند متفاوت باشند. یکی از مهم‌ترین عوارضی که می‌توانیم به آن بپردازیم لق شدن ایمپلنت است. اگر دهان و دندان شما شرایط مناسب برای کاشت ایمپلنت فوری را نداشته باشد احتمال لق شدن آن افزایش پیدا می‌کند. البته زمانی که می‌خواهید برای کاشت فوری اقدام کنید بهتر است به یک دندانپزشک متخصص این کار را بسپارید. تجربه و تخصص دندانپزشک در موفقیت آمیز بودن کاشت فوری تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر دندانپزشک از مهارت خوبی برخوردار نباشد، احتمال اینکه در آینده ایمپلنت شما لق شود زیاد خواهد بود. برای اینکه با این عارضه مواجه نشوید لازم است بعد از کاشت ایمپلنت مراقبت‌های توصیه شده توسط دندانپزشکی را هم رعایت کنید.

 جوش نخوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک چگونه اتفاق می‌افتد؟

یکی از عوارض ایمپلنت فوری جوش نخوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک است. در بخش قبلی گفتیم که یکی از شرایط مهم برای انجام ایمپلنت فوری، تراکم استخوان است. تراکم استخوان باید در شرایط استانداردی باشد تا امکان کاشت ایمپلنت فوری فراهم شود. اگر استخوان تراکم خوبی نداشته باشد احتمالاً پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش نخواهد خورد.  این اتفاقی یکی از بزرگترین عوارضی است که کاشت ایمپلنت فوری برای دهان و دندان شما می‌تواند به همراه داشته باشد. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا یک تست تراکم استخوان انجام دهید و از وضعیت استخوانی خودتان آگاهی کامل پیدا کنید.

عمومی‌ترین عوارض ایمپلنت فوری دندان

چند نمونه از عوارض ایمپلنت فوری دندان را با هم مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه برخی از رایج‌ترین عوارض دیگر این فرایند را با هم مرور می‌کنیم:

عوارض جانبی جراحی

اکثر افرادی که ایمپلنت فوری انجام می‌دهند با مشکلاتی مثل عفونت، تورم و درد روبرو می‌شوند. این مشکلات عوارض جانبی جراحی ایمپلنت هستند و عمدتاً خطری برای شما ایجاد نخواهند کرد. البته اگر برای مدت طولانی این مشکلات ادامه‌دار بود بهتر است به دندانپزشک خودتان مراجعه کنید و موضوع را با او در میان بگذارید.

تاج دندان

به دلیل اینکه در ایمپلنت فوری از یک دندان مصنوعی موقتی استفاده می‌شود احتمال اینکه تاج دندان آسیب جدی ببیند و مشکلاتی برای شما ایجاد کند وجود خواهد داشت. به همین دلیل باید مراقبت‌های جدی از دندان موقت خودتان داشته باشید.

خرابی ایمپلنت

کاشت ایمپلنت فوری در یک پروسه فوق العاده سریع انجام می‌شود و همین موضوع ریسک خراب شدن آن را افزایش می‌دهد.در این پروسه استخوان زمان کافی برای جوش خوردن با ایمپلنت را نخواهد داشت. بر همین اساس شما پس از ایمپلنت باید مراقبت دقیقی داشته باشید و از عوارض احتمالی ایمپلنت جلوگیری به عمل آورید.

چگونه احتمال بروز عوارض ایمپلنت را کاهش دهیم؟

انجام چند کار کمک می‌کند تا احتمال اینکه عوارض ایمپلنت فوری بروز پیدا کنند برای شما کاهش پیدا نماید. اولین چیزی که باید به آن دقت و توجه داشته باشید مراجعه به یک دندانپزشک قابل اعتماد است. برخی از دندانپزشکان بیشتر از آنکه تخصص و تجربه کافی برای انجام ایمپلنت فوری داشته باشند، تبلیغات خوبی می‌کنند. کاشت ایمپلنت فوری نیاز به تخصص بسیار زیادی دارد و هر کسی نمی‌تواند این کار را با موفقیت انجام دهد. پس شما باید کسی را برای این کار انتخاب کنید که هم اعتبار کافی داشته باشد و هم از تجربه و تخصص لازم برخوردار باشد. از طرفی شما باید دستورالعمل‌هایی که دندانپزشک می‌دهد را به طور کامل رعایت کنید.

مثلاً بهتر است تا زمانی که روکش دائمی را جایگزاری نکرده‌اید از غذاهای سفت استفاده نکنید. همچنین طبق برنامه‌ای که دندانپزشک در اختیار شما قرار می‌دهد داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگر ناحیه‌ای که ایمپلنت فوری دندان را در آن انجام داده‌اید دچار ورم شد حتماً از کمپرس یخ استفاده کنید. ضمناً دندان‌های خودتان را باید به طور مرتب مسواک بزنید. در کنار مسواک بهتر است از نخ دندان هم کمک بگیرید تا دندان‌هایی بهتر و سالم‌تر داشته باشید. البته این‌ها مواردی هستند که عموم دندانپزشکان مطرح می‌کنند. ممکن است بر اساس شرایط شما دستورالعمل‌های دیگری هم اضافه شوند که باید آنها را نیز رعایت کنید.

منبع » dental implant side effect

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *