سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۹:۵۰ قبل از ظهر به وقت تهران

نکات مهم انتخاب ابزار برای از بین بردن سازه‌ های قدیمی

تخریب سازه باید مطابق اصول خود صورت بگیرد و معمولا هدف از تخریب آن، ایجاد یک ساختمان جدید است. اکنون با توجه به افزایش جمعیت و ضرورت ایجاد ساختمان‌های نو با قابلیت استفاده تعداد افراد بیش‌تر از آن‌ها، امر تخریب سازه‌های قدیمی ضرورت پیدا کرده است.
هر ساختمانی یک عمر مفید داشته و مهندسان، ساختمان‌ها را بر طبق این عمر مفید طراحی و آماده کنند. زمانی که عمر مفید ساختمان رو به زوال باشد، آن سازه دیگر قابل سکونت نخواهد بود. سکونت در آن ساختمان نه تنها جان ساکنان آن سازه را به خطر می‌اندازد، بلکه امنیت کل محله را زیر سوال خواهد برد.

اصول انجام تخریب سازه‌ها

پس از دریافت مجوز لازم برای تخریب یک سازه، باید نکاتی را مورد توجه قرار داد مانند انتخاب ابزار سوراخ کاری و…. به کمک این اصول، هرگونه خطر جانی و مالی به کم‌ترین میزان خود خواهد رسید. در ابتدا، کارفرما باید کارگران، مهندسان و تمام اعضا حاضر در زمان تخریب را بیمه کند. اگر این اشخاص در زمان کار تخریب دچار سانحه شدند، بیمه تمام خسارت‌های لازم را پرداخت می‌کند.
برق ساختمان را از پشت کنتور به طور کامل قطع کرده و بعد طی مکاتبات لازم با اداره گاز، انشعابات گاز سازه قطع شود. جهت اطمینان از قطعی گاز، مهندسان بهتر است شیر فلکه گاز را نیز قطع کنند. تجهیزات فنی لازم در ساختمان مانند آبگرمکن، پکیج، شیر آلات و سیم‌های برق در ساختمان جدا کرده و به خارج از ساختمان انتقال دهند. در اطراف ساختمان نیز در زمان انجام عملیات تخریب، یک منطقه امن ایجاد کنند.
تمام شیشه‌های در‌ها و دیوار‌ها را در کنار در‌های چوبی و آهنی، از ساختمان جدا کنند. اگر سقف ساختمان عایق رطوبت حرارتی دارد، آن را نیز از سقف جدا سازند. از دیگر اصول مورد توجه در زمان تخریب یک ساختمان قدیمی، عبارت است از:
۱) راننده ماشین آلات سنگین، دارای گواهینامه باشند.
۲) بهره بردن از کارگران با تجربه در زمان تخریب یک سازه
۳) پر کردن فاضلاب‌های قدیمی به واسطه خاک و آهک
۴) مراحل بارگیری نخاله‌های ساختمانی

انواع ابزاری که برای تخریب بکار می‌رود

با توجه به اینکه در زمان ساخت سازه، بتن فاکتور فراموش نشدنی است؛ در نتیجه اشخاص برای تخریب آن نیازمند به ابزار تخریب مناسب هستند. در زمان تخریب یک دیوار و یا بخش از ساختمان می‌توان از چکش و پتک بهره برد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که اینگونه زمان تخریب طولانی خواهد شد.
بنابراین در زمان تخریب ساختمان‌های قدیمی، بهتر است از وسایل تخریب بتن بهره برد. استفاده از این ابزار عملیات تخریب راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد پذیرفت. این ابزار تخریب بتن شامل موارد زیر بود:
الف) بتن کن
در زمان شکستن سطح‌های عمودی و سقف‌های ساختمان، می‌توان از بتن کن سبک وزن بهره برد. منبع تغذیه این وسیله تخریب برقی، پنوماتیک و یا هیدرولیکی است. وزن آن نیز بین ۱۰ تا ۶۰ کیلو گرم بوده و همین وزن سبک، خود نشان دهنده عملکرد خوب بتن کن خواهد بود.
ب) چکش تخریب
شیوه عملکرد چکش تخریب، تقریبا مانند بتن کن بوده و تنها تفاوت میان این ابزار آلات تخریب، ایجاد سوراخ به واسطه چکش است.
ج) سنگ شکن بتنی هیدرولیک
نام دیگر این وسیله تخریب، سنگ شکن ثانویه و یا پودر‌کننده است. این سنگ شکن ثانویه در سه مدل مخروطی، غلتکی و ضربه‌ای در زمان تخریب یک ساختمان وجود دارند.
سنگ شکن، اره سیمی بتن، اسپلیتر هیدرولیک و چکش هیدرولیک نیز از دیگر ابزار تخریب محسوب می‌شوند. هر کدام از این ابزار در زمان خود باید به کار روند تا عملیات تخریب به درستی صورت گیرد.
نحوه تهیه ابزار تخریب سازه‌های قدیمی

نیاز به ابزار آلات هم در زمان تخریب یک سازه و در هنگام ساخت یک ساختمان جدید، کاملا مشهود است. البته وجود ابزار در زمان تخریب یک سازه، به خاطر خطرناک و حساس بودن عملیات تخریب، بیش‌تر احساس می‌شود. زیرا در صورت عدم رعایت اصول تخریب و نبودن ابزارآلات لازم، مطمئنا در هنگام از بین بردن یک ساختمان؛ خطرات جانی و یا مالی شکل می‌گیرد.
در حال حاضر برای تهیه ابزار تخریب، افراد هم می‌توانند این ابزار خریداری نموده و هم اینکه ابزار مورد نیاز خود را اجاره کنند. جهت اجاره این ابزار، می‌توانند به تهران تخریب مراجعه کرده و وسایل مورد نیاز خود را با بهترین کارایی کرایه کنند.

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *