جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۹ بعد از ظهر به وقت تهران

پول در جیب سینما، حاشیه برای فوتبال

از جشن حافظ که با حضور علیرضا بیرانوند به عنوان مهمان ویژه برگزار شد، فیلمی بیرون آمد که نشان می‌داد دروازه‌بان تیم ملی را به روی سن کشانده‌اند تا تندیس بهترین فیلم مستند سال را به سحر مصیبی، کارگردان مستند ورزشی صفر تا سکو بدهد، اما این فیلم کوتاه که روزنامه خبرورزشی از طریق کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد، تنها بازخورد حضور بیرانوند در محفل سینمایی‌ها نبود.

https://www.khabarvarzeshi.com/files/fa/news/1397/5/24/46723_920.jpg

آنچه از چشم‌ها پنهان ماند، دلخوری شدید برخی اهالی سینما از حضور بیرانوند در صف اول مهمان‌های ویژه بود… به گفته یکی از حاضران، برخی ستاره‌های سینما وقتی وارد سالن می‌شدند و می‌دیدند دروازه‌بان تیم ملی در ردیف اول کنار محمدرضا گلزار نشسته، ترش می‌کردند و می‌پرسیدند چرا یک فوتبالیست باید به جای هنرمندان در صف اول باشد؟صد البته این نشستن در صف اول دلیل داشت و قرار بود بیرانوند جایزه مستند سال را بدهد و اتفاقاً همان‌ها که از حضور علیرضا در صف اول شاکی بودند، همین که فیلم کوتاه صحنه مهار پنالتی کریس رونالدو پخش شد و علیرضا برای اهدای جایزه روی سن آمد، شروع به تشویق بیرانوند کردند. با این همه، رابطه فوتبال و سینما همیشه به همین شکل بوده که سینماگران خودشان را از ستاره‌های فوتبال بالاتر می‌دیدند و معتقد بودند فوتبالی‌ها در حد و اندازه آن‌ها نیستند. این اواخر هم فوتبالی‌ها بیشتر نقش مجلس گرم‌کن را برای سینما بازی کردند. همین که به جشن اکران خصوصی فیلم‌ها دعوت شوند و جلوی بنر فیلم‌های سینمایی بایستند تا آن فیلم بهتر دیده شود و نامش برای مردم آشنا باشد، برای سینماگران کافی بوده است. سینمایی‌ها فوتبال را برای گرم کردن مجالس خود می‌خواهند و فوتبال تا به امروز نتوانسته به همین اندازه از جذابیت‌های سینما به نفع خود استفاده کند.
صرف نظر از بهاره افشاری که به دلایل غیرسینمایی فیلم مستند زندگی اسب سردار آزمون را ساخت یا تجربه‌هایی مثل مستند زندگی زنده‌یاد ناصر حجازی و… که بیشتر ادای دین و ادای احترام بود تا یک اثر سینمایی یا یک کالای فرهنگی، سینما همیشه از فوتبال به نفع خود استفاده ابزاری کرده است. تا به حال به ندرت پیش آمده فوتبال چنین بهره‌ای از سینما بگیرد. استفاده‌ای که فوتبال از سینما کرده، بیشتر در رفاقت ستاره‌های فوتبال با چهره‌های خاص سینما خلاصه می‌شود.
جالب اینجاست که سینما حتی از فوتبال پول هم درمی‌آورد. مثلاً در همین ایام جام جهانی، پخش بازی‌های تیم ملی و بازی‌های حساس جام روی پرده نقره‌ای سالن‌های برخی پردیس‌های سینمایی منجر به درآمدزایی سینماداران از فوتبال شد. در برخی پردیس‌های سینمایی فروش سالنی که فوتبال پخش می‌کرد، حتی از فروش فیلم‌های گیشه‌ای روی پرده بیشتر بود.
این رابطه فوتبال و سینما که می‌توانست رابطه دو سر سود باشد، فعلاً فقط برای سینما سود داشته و فقط حاشیه‌هایش نصیب فوتبال شده است.
سینماگران با استفاده از چهره و نام فوتبالیست‌ها و حتی اخیراً با اسب آن‌ها (!)، فیلم می‌سازند، جایزه می‌دهند، اکران خصوصی برگزار می‌کنند، بلیت می‌فروشند و درآمد دارند، اما فوتبالی‌ها از این رابطه فقط ضربه می‌خورند و گرفتار حواشی می‌شوند چراکه هیچ فکر و برنامه‌ای پشت رفتارشان نیست و چند باری هم که خواستند از جذابیت چهره‌های سینمایی بهره ببرند، فقط خرج اضافی مثل پرداخت هزینه سفر به جام جهانی و… روی دست فوتبال ماند و هیچ بهره‌ای هم برای فوتبال نداشت.
خلاف فوتبال، در برخی رشته‌های ورزشی مثل اسکواش و… با راه‌اندازی تیم هنرمندان، برای این رشته‌ها تبلیغ شده و مردم علاقه‌مند این ورزش‌ها شده‌اند، اما فوتبال هیچ سودی نبرده است.

اهالی سینما و فوتبال پاسخ می‌دهند

رابطه سینما و فوتبال به نفع کدام است؟

فوتبال شاید سوژه جذابی برای سینما باشد و بعضاً دیده شده سینماگران برای داغ شدن اکران‌های خود از اهالی مطرح فوتبال دعوت می‌کنند تا مهمانان ویژه مراسم آن‌ها باشند. اگرچه کمتر دیده شده اهالی فوتبال برنامه‌هایی برای استفاده بهنیه از شهرت و جذابیت اهالی سینما داشته باشند. اینکه رابطه سینما و فوتبال به سود کدام است سؤالی است که آن را با تنی چند از بازیگران و فوتبالیست‌ها مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.

علیرضا نیکبخت‌واحدی: سینما بهره بیشتری برده است
ملی‌پوش اسبق استقلال و پرسپولیس که مدتی است وارد دنیای سینما شده در این خصوص گفت: اگر فوتبال برنامه‌ای برای بهره بردن از سینما ندارد این تقصیر سینما نیست. سینماگران برنامه‌های خوبی دارند که به رونق فیلم‌ها و سریال‌هایشان کمک کند، مثل دعوت از فوتبالی‌های مطرح به اکران خصوصی‌ها، جشن‌ها و… که باعث می‌شود مخاطب بیشتری جذب کنند و یا سینمادار‌ها سانس ویژه برای پخش مسابقات فوتبال می‌گذارند چراکه فوتبال جذابیت‌های خاص خودش را دارد، اما فوتبالی‌ها برنامه‌ریزی درستی برای استفاده تبلیغاتی بهینه از سینما و بازیگران ندارند و مقصر هم خود فوتبالی‌ها هستند.
آرش ظلی‌پور: رابطه فوتبال و سینما به سود سینما خواهد بود
نویسنده و مجری تلویزیون در این خصوص به خبرورزشی گفت: به نظر من در این رابطه برد با سینما خواهد بود چراکه فوتبال از اقبال بیشتری بین مردم برخوردار است. من به عنوان یک روزنامه‌نگار قدیمی حوزه سینما و ورزش معتقدم فوتبال از محبوبیت بیشتری نسبت به سینما نزد مردم برخوردار است و بار‌ها بازیگران مطرحی را دیده‌ام که علاقه‌مند بوده‌اند به فوتبال و فوتبالیست‌ها نزدیک شوند و یا حتی بازی کنند. یک مثال هم برای‌تان بزنم که کدام رئیس‌جمهوری کشوری در مراسم‌های سینمایی و یا حتی اسکار حضور پیدا کرد؟ اما هر رئیس‌جمهوری برای یک بازی حتی معمولی به ورزشگاه می‌رود و تیم ملی کشورش را مورد حمایت قرار می‌دهد که نمونه‌اش را بار‌ها در جام‌های جهانی و بازی‌های ملی کشور‌ها دیده‌ام.
امیرعلی دانایی: من خودم قبل از بازیگر شدن فوتبالیست بودم
بازیگر سینما و تلویزیون در این خصوص به خبرورزشی گفت: رابطه سینما و فوتبال قطعاً یک رابطه خوب و یک پیوند جالب بوده است. خود من قبل از اینکه بازیگر شوم در تیم ملی نوجوانان، امید‌های استقلال تهران و… بازی کرده‌ام. در کل فضای سینما و فوتبال فضا‌های دوست‌داشتنی است که هر بازیگری شاید علاقه به فلان تیم یا فوتبالیست داشته باشد و یا هر فوتبالیستی به فلان بازیگر سینما علاقه داشته باشد. این رابطه قطعاً دو سر برد خواهد بود و برای مردم هم قطعاً جالب است. اگرچه هم در سینما و هم در فوتبال مشکلات زیادی وجود دارد که همه ما با آن‌ها آشنایی داریم.
علی انصاریان: قطعاً به سود فوتبال و سینما خواهد بود
مدافع اسبق تیم‌های ملی، پرسپولیس و استقلال که سال‌هاست در عرصه سینما و بازیگری فعالیت دارد در این خصوص به خبرورزشی گفت: من سال‌ها در سطح اول فوتبال فعالیت داشته‌ام و در تمام رده‌ها بازی کرده‌ام. چند سالی هم هست که به صورت حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شده‌ام و فکر می‌کنم رابطه فوتبال و سینما یک رابطه جالب و به سود هر دو خواهد بود. به هر حال مردم علاقه زیادی به فوتبالیست‌های ملی و مطرح خود دارند و همچنین طرفدار بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون هستند لذا رابطه فوتبال و سینما مخاطب زیادی خواهد داشت که برای مردم راضی‌کننده و خاص خواهد بود.
کامبیز دیرباز: این یک رابطه برد- برد است
بازیگر سینما و تلویزیون در این خصوص به خبرورزشی گفت: حضور سینمایی‌ها در فوتبال یا فوتبالی‌ها در سینما می‌تواند یک رابطه برد- برد باشد چراکه نشان از توانایی‌های بالای آن‌ها می‌دهد. من معتقدم هم فوتبال و هم سینما کار‌های نمایشی هستند و فرقی با هم ندارند. حضور سینمایی‌ها در فوتبال سوژه خوبی خواهد بود و حضور فوتبالی‌ها در سینما هم برای مردم و هواداران جذاب است. یک فوتبالیست برای میلیون‌ها نفر در زمین کار نمایشی انجام می‌دهد و یک بازیگر سینما و تئاتر هم برای میلیون‌ها بیننده کار نمایشی انجام می‌دهد. قطعاً این رابطه بین فوتبالی‌ها و سینمایی‌ها اگر خوب و محکم باشد یک رابطه میمون و برد- برد خواهد بود.

منبع: خبرورزشی

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *