جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۳ قبل از ظهر به وقت تهران

پایان ‌ماه ‌عسلِ ‌اکران ‌آنلاین

تازه‌ترین آمار از فروش «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین، نشان دهنده افت فاحش هر دو فیلم است

پایان ‌ماه ‌عسلِ ‌اکران ‌آنلاین

مصطفی قاسمیان – در حالی که فیلیمو و نماوا مدتی است آمار تازه‌ای از فروش فیلم‌های «اکران آنلاین» اعلام نکرده اند، دیروز مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی، آمار جدیدی از اکران آنلاین ارائه کرد. مسعود نجفی در گفت‌وگو با برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند»، آمار بلیت‌فروشی برای اکران آنلاین «خروج» را حدود ۲.۵ میلیارد تومان و «طلا» را حدود ۱.۵ میلیارد تومان اعلام کرد. این آمار اگرچه تقریبی است، اما در غیبت آمار دقیق، قابل استنادترین چیزی است که منتشر شده است. با تحلیل این آمار، همراه ما باشید.

 

افت سریع فروش
ابتدا خلاصه آمارهای رسمی منتشرشده را مرور می‌کنیم. «خروج» به عنوان نخستین فیلم اکران آنلاین، در روز اول ۳۴ هزار بلیت، در چهار روز اول ۸۴ هزار بلیت و در ۳۴ روز اول حدود ۱۵۰ هزار بلیت فروخته است. «طلا» نیز در دو روز اول ۵۰ هزار بلیت و در ۱۶ روز اول حدود ۱۰۰ هزار بلیت فروخته است. نمودار زیر، نشان‌دهنده افت فاحش فروش هر دو فیلم بعد از روزهای نخست است. نمودار سوم، میانگین فروش پنج فیلم از میان آثار اکران‌شده در سال ۹۸ است که در پنج هفته نخست اکران، فروشی مشابه «خروج» و «طلا» را تجربه کردند: «جان‌دار»، «منطقه پرواز ممنوع»، «هزارتو»، «ایده اصلی» و «قسم».  همان‌طور که در نمودار هم واضح است، آثار اکران آنلاین، افت بسیار سریع‌تری را نسبت به آثار اکران سینمایی تجربه می‌کنند. جالب این که پنج فیلم یادشده در نهایت به فروش میانگین ۴ میلیارد و ۴۲۸ میلیون تومان دست یافتند. این در حالی است که افت فروش فیلم‌های اکران سینمایی، بسیار کمتر از اکران آنلاین است. بنابراین بسیار بعید به نظر می‌رسد که «خروج»، «طلا» و سایر فیلم‌های اکران آنلاین، به فروش ۴.۵ میلیارد تومانی برسند.

 

بررسی امکان سوددهی فیلم‌ها
با توجه به قواعد اکران آنلاین که توسط پلتفرم‌ها اعلام شده، ظاهرا ۷۰ درصد از هزینه بلیت سهم صاحبان فیلم‌های اکران آنلاین است و ۳۰ درصد آن به پلتفرم‌ها می‌رسد. این در حالی است که در اکران سینمایی، نصف این میزان به صاحب اثر می‌رسد. بنابراین تا به حال حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به سازندگان فیلم «خروج» و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به سازندگان «طلا» رسیده است. همچنین از آن جا که هزینه تولید «خروج» و «طلا» به ترتیب ۹ و ۳ میلیارد تومان بوده، می‌توان اطمینان داشت که «خروج» به مرز سوددهی نخواهد رسید، اما این اتفاق ممکن است برای «طلا» بیفتد.

 

شفاف‌سازی لازم است
فیلیمو و نماوا به عنوان دو پلتفرم آنلاینی که تاکنون به اکران فیلم‌ها اقدام کرده‌اند، آمار چندانی منتشر نکرده‌اند که این موضوع خود محل انتقاد است. در حالی که نتفلیکس به عنوان پیشروترین سرویس استریم جهان، برای بسیاری از محصولات خود، به فراخور آمارهایی را به صورت رسمی ارائه می‌کند، اما فیلیمو و نماوا از این شفاف‌سازی سر باز زده‌اند. طی سه ماه اخیر، نتفلیکس آمارهایی از میزان تماشای «استخراج»، «مرد ایرلندی»، «۶ زیرزمینی»، «ببرشاه»، «معمای قتل»، «مرز سه‌گانه»، «جعبه پرنده» و… منتشر کرده است. نتفلیکس همچنین هر از چند گاه آمارهایی از تماشای مداوم (Bing Watch) آثار خود ارائه می‌کند. به علاوه به تازگی، فهرست پربیننده‌ترین آثار این سرویس با ذکر دقایق تماشای هر اثر منتشر شد. چنین شفافیتی در پلتفرم‌های ایرانی لازم است تا فیلم سازان بهتر تصمیم بگیرند که آیا فیلم‌شان را به صورت آنلاین نمایش دهند یا خیر.پایان ‌ماه ‌عسلِ ‌اکران ‌آنلاین

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *