سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۲ قبل از ظهر به وقت تهران

منظور از خدمات نگهداری و پشتبانی شبکه چیست؟

پشتیبانی شبکه یا همان نگهداری شبکه و سیستم های کامپیوتری اسم های مختلفی دارد، برخی به اسم آی تی یا شرکت آی تی و یا آی تی من چنین خدماتی را از افراد و یا شرکت ها دریافت می کنند، اما هر کسی برداشت خودش را از این کلمات دارد و برخی از کلمات نام برده شده همانند آی تی معنی کلی تری دارند اما برخی از کلمات مانند پشتیبانی شبکه کمی به سمت تخصصی شدن و ریز شدن پیش رفته اند.

پشتیبانی و نگهداری شبکه چیست؟

اگر بخواهیم معنی درست پشتیبانی و نگهداری شبکه را تعریف کنیم به شخص یا شرکتی گفته می شود که وظیفه پشتیبانی و یا نگهداری از شبکه کامپیوتری داخلی یک شرکت یا سازمان را بر عهده دارد. به عبارتی اگر مشکلی برای شبکه کامپیوتری یک مجموعه به وجود بیاد کارشناس و شرکت پشتیبانی شبکه وظیفه رفع مشکل به وجود آمده به بهترین نحو ممکن و در کوتاه ترین زمان ممکن را بر عهده دارد.
اما سوالی که در اینجا پیش می آید نوع مشکل است! کارشناس نگهداری شبکه چه مشکلاتی را دقیقا بر طرف می کند. برای جواب به این سوال باید اجزا یک شبکه کامپیوتری را نام ببریم و درباره آن ها توضیح دهیم.
اجزا یک شبکه کامپیوتری که نیاز به پشتیبانی دارند
اجزای تشکیل دهنده یک شبکه کامپیوتری بسیار زیاد است ولی ما مهم ترین های آنها را در ادامه نام میبریم و درباره هر کدام و مشکلاتشان صحبت می کنیم و همچنین درباره چگونگی رفع مشکل آن ها توسط پشتیبانی شبکه می گوییم.

کامپیوتر ها: ارتباط افراد با شبکه

از اصلی ترین اجزای یک شبکه کامپیوتری هستند و تعداد آن ها در شبکه از تعداد تمامی تجهیزات مربوط به یک شبکه بیشتر است و بیشترین مشکلات در شبکه برای کامپیوتر ها به وجود می آید و دلیل این موضوع ارتباط مستقیم آن ها با کاربران متفاوت با دانش ها و تجربیات مختلف است.
پشتیبانی شبکه وظیفه دارد بعد از عقد قرارداد نگهداری شبکه در هر زمانی که کاربران به مشکلی در ارتباط با کامپیوتر ها برخورد کردند، مشکلات آن ها را بر طرف کند، بیشترین مشکلاتی که برای کامپیوتر ها به وجود می آید مربوط به قطع شبکه، قطع پرینتر، باز نشدن نرم افزار هایی مثل آفیس و پی دی اف خوان، باز نشدن برخی سایت ها، قطع بودن یا کندی اینترنت و نیاز به نصب نرم افزار جدید است.
اما وظیفه مهم تر پشتیبانی شبکه بعد از رفع مشکلاتی که در بالا گفته شد، ارائه راه کار درست و اصولی برای به حداقل رسیدن مشکلات گفته شده است. چرا که وقتی نیاز های کاربران مدام تکرار شود، هم متخصص پشتیبانی شبکه خسته می شود و هم کاربران از بروز دوباره آن ها ابراز ناراحتی و نارضایتی می کنند.

سرور ها: نقطه کلیدی شبکه

سرور ها کارشان سرویس دادن است، سرور ها به تمام کامپیوتر های شبکه سرویس های مختلفی می دهند و خود نیز همان کامپیوتر ها را مدیریت می کنند. اگر بخواهیم این سرویس ها را نام ببریم می توان به سرویس اکتیو دایرکتوری، سرویس DNS، سرویسDHCP، سرویس پوشه های اشتراکی با مجوز های قابل تنظیم برای دسترسی، سرویس اتوماسیون اداری و مالی، سرویس تلفن های VOIP و بسیاری از سرویس های دیگر اشاره کرد که قطعی هر کدام از آن ها در کار تمامی کاربران و کامپیوتر ها خلل ایجاد می کند.
اگر مشکلات به وجود آمده مربوط به قسمت پشتیبانی و نگهداری شبکه باشد، کارشناس مربوطه می بایست آن را رفع کند و اگر مشکل مربوط به سرویس های دیگر همانند اتوماسیون مالی و اداری باشد، کارشناس پشتیبانی شبکه وظیفه انتقال سریع آن را به واحد پشتیبانی مربوطه دارد و همچنین می بایستی پیگیری های لازم را بعد انتقال مشکل انجام دهد تا مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن بر طرف شود

 

روتر: ارتباط تجهیزات شبکه با اینترنت

کار بسیاری از افراد و سرویس ها کاملا به اینترنت وابستگی دارد، در نهایت کار آن ها به روتر نیز وابسته است، وظیفه روتر انتقال درست و سریع کاربران به اینترنت است به گونه ای که تحت شرایط و قوانین آن مجموعه این ارتباط برای افراد و تجهیزات وجود داشته باشد. تنظیم سرعت ارتباط افراد با شبکه اینترنت را می توان یکی از قوانین آن سازمان برای ارتباط کاربران در نظر گرفت.
همچنین زمانی که کاربران قصد ارتباط از خارج از مجموعه به شبکه داخل مجموعه را از طریق اینترنت داشته باشند، روتر این وظیفه را میتواند با تنظیم کارشناس پشتیبانی شبکه انجام دهد.

سوئیچ: ارتباط تمام تجهیزات شبکه با یکدیگر

یک سوئیچ شبکه وظیفه ارتباط تمامی تجهیزات شبکه ای که از کابل برای ارتباط خود استفاده می کنند را به طور مستقیم بر عهده دارد. پشتیبانی شبکه می تواند در برخی از سوئیچ ها تنظیماتی را برای ارتباط هر چه بهتر کاربران به دیگر تجهیزات انجام دهد.

 

اکسزپوینت: همان سوئیچ ولی از نوع بیسیم

اکسزپوینت ها از یک سمت به سوئیچ شبکه وصل می شوند و از طرف دیگر افراد به صورت بیسیم و از طریق تکنولوژی وای فای به آن ها و در نهایت به سوئیچ و تجهیزات دیگر وصل می شوند. تنظیماتی که کارشناس پشتیبانی و نگهداری شبکه بر روی اکسزپوینت ها انجام می دهد بسیار حیاتی است تا کاربران را بدون کندی به شبکه متصل کند، دلیل اهمیت این موضوع مشکلات ارتباط بیسیم نسبت به ارتباط کابلی است و امواج و فاصله و موارد دیگر همه بر روی کیفیت ارتباط تاثیر دارند، این در حالتی است که در ارتباط کابلی مشکلات بسیار کمتر هستند!

همچنین قطع ارتباط کاربران با وای فای می تواند یکی از مشکلات رایج افراد و دلیل رجوع آن ها به کارشناس پشتیبانی و نگهداری شبکه باشد.

 

پشتیبانی شبکه مسئول نگهداری تجهیزات نام برده

تجهیزات شبکه نام برده شده از مهم ترین ها و رایج ترین ها بودند و کارشناس پشتیبانی شبکه مسئول نگهداری تمامی آن هاست و بروز مشکل در هر کدام از آن ها می تواند در کار تمامی کاربران خلل ایجاد کند.

بعد از خواند متن بالا میتوانید اهمیت این تجهیزات، نگهداری از آن ها و همچنین شغل پشتیبانی و نگهداری شبکه را به خوبی درک کنید و بدانید که هر کدام از آن ها چه نقش مهمی را برای کاربران در یک مجموعه را دارند.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *