جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۲ بعد از ظهر به وقت تهران

آیا مالیدن خمیردندان بر روی جای سوختگی موثر است؟

اغلب اوقات افرادی که دچار سوختگی های سطحی می شوند، پیش از انکه ب پزشک مراجعه کنند، اقدام به مالیدن خمیردندان بر روی جای سوختگی می کنند.

آیا این روش در درمان سوختگی و یا کم کردن درد ناشی از ان واقعا موثر است؟

در ادامه نظر متخصصات و مطالعاتی که بر روی این مسئله انجام شده است را بررسی می‌کنیم تا شاید واقعیت این مطلب را بفهمیم.

در تحقیقی که در بریتانیا انجام شده است مشخص شد که مردم در خانه از موارد زیر برای درمان جای سوختگی استفاده می‌کنند.

آیا مالیدن خمیردندان بر روی جای سوختگی مفید است؟

مالیدن خمیردندان بر روی جای سوختگی

مالیدن خمیردندان بر روی جای سوختگی به خاطر خنکی که دارد حس آرامبخشی دارد. انجام این کار مبنای پزشکی و علمی ندارد و بر اساس شنیده‌های بین مردم صورت می‌گیرد که بر این باورند در التیام سوختگی‌های جزئی و درجه یک مفید است. مسلم است که این عمل برای سوختگی‌های درجه دو و سه قابل استفاده نیست.

بر اساس گفته‌های بسیاری از متخصصات و پزشکان، خمیردندان به خاطر داشتن مواد شیمیایی مانند پپرمنت، کلسیوم و … برای سوختگی خوب نیست. این مواد شمیایی می‌توانند زخم را بدتر کنند بدین صورت که باعث پوسته شدن و قرار گرفتن لایه‌های پایینی پوست در معرض عفونت گردند. قرار دادن یخ بر روی جای سوختگی نیز از نظر پزشکی مناسب نیست چون باعث کاهش دما و کم شدن جریان خون در آن منطقه می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی سلامت (WHO) استفاده از خمیردندان به عنوان یک کمک اولیه برای سوختگی یک حرکت بالقوه مضر است که باید از آن اجتناب کرد. برای کاهش دمای پوست سوخته شده می‌توان از آب سرد برای مدت زمان کم استفاده کرد.

خمیردندان برای التیام جای آفتاب‌سوختگی و تاول‌های آن و برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی نیز مناسب نیست. برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و خطرات آن بهتر است که قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

بهترین روش ها برای کم کردن درد سوختگی

در صورت جدی بودن سوختگی حتماً باید به دکتر مراجعه کنید اما برای آفتاب‌سوختگی و سوختگی‌های کوچک، یا قبل از مراجعه به دکتر می‌توانید از روغن نعناع، ژل آلوئه‌ورا و روغن استوقدوس استفاده نمایید. این مواد التهاب را کم کرده و درد را کاهش می‌دهند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *