شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۷ قبل از ظهر به وقت تهران

وجترین‌ بودن با وگان ‌بودن چه تفاوتی دارد؟

این روزها که گیاهخواری مد شده، در مورد رژیم‌های غذایی و سبک زندگی وجترین‌‌ها و وگان‌ها زیاد می‌شنویم. اما آیا می‌دانید که وجترین‌ بودن با وگان ‌بودن چه تفاوتی دارد؟

وجترین‌ بودن با وگان ‌بودن چه تفاوتی دارد؟

وجترین‌ بودن با وگان ‌بودن چه تفاوتی دارد؟

وجترین یا همان گیاهخوار، به‌طورکلی، به کسی گفته می‌شود که از مصرف گوشت و فرآورده‌های جانبی حیوانات خودداری کرده و درعوض به افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات روی می‌آورد، اما وجترین‌ها به گروه‌های مختلفی قابل‌تقسیم‌اند: وجترین‌های لاکتو‌ ـ ‌اوو (lacto-ovo)  که به مصرف هر نوع گوشتی نه گفته، اما مصرف لبنیات و تخم‌مرغ را مجاز می‌دانند؛ وجترین‌های لاکتو که از مصرف گوشت و تخم‌مرغ بیزار بوده، اما با مصرف لبنیات مشکلی ندارند. وجترین‌های اوو که از مصرف تمام خوراکی‌های حیوانی پرهیز می‌کنند، بجز تخم‌مرغ و وگان‌ها که با مصرف هیچ‌گونه حیوان و محصول مشتق از حیوانات موافق نیستند.

کسانی هم هستند که فقط از گوشت ماهی مصرف می‌کنند و پِسکاتاریان لقب دارند، اما چون ماهی هم به‌هرحال گوشت حیوان محسوب می‌شود، در تعریف وجترین چندان نمی‌گنجد.

وجترین‌ها و وگان‌ها، هر دو بنا به دلایل سلامتی و زیست‌محیطی با مصرف فرآورده‌های حیوانی موافق نیستند.

اما تفاوت عمده وجترین‌ها و وگان‌ها را می‌توان در میزان پذیرش مصرف فرآورده‌های حیوانی دانست. وجترین‌ها از لحاظ اخلاقی با کشتار حیوانات برای خوراک مخالفند، اما در مصرف محصولات جانبی پرورش حیوانات مانند شیر و تخم‌مرغ مشکلی نمی‌بینند.

البته به شرط این‌که حیوان در شرایط مناسب نگهداری شود.
اما وگان‌ها از مصرف حتی فرآورده‌های جانبی حیوانات هم خودداری می‌کنند. رژیم وگان، درواقع، سخت‌گیرانه‌ترین نوع وجترین‌ بودن است. در قاموس وگان‌ها نه‌تنها مصرف هیچ نوع گوشتی جای ندارد، بلکه از مصرف لبنیات، تخم‌مرغ و هرگونه ترکیبات مشتق از حیوانات مانند ژلاتین و عسل هم برحذرند.
خلاصه کلام این‌که وگان‌ها برای حمایت از حقوق حیوانات از رژیم غذایی فراتر رفته و در همه جنبه‌های زندگی بر این رویه تأکید دارند و بر این باورند که نباید برای تأمین غذا، لباس، انجام مطالعات علمی، سرگرمی یا به هر دلیل دیگری از حیوانات بهره‌کشی کرد. شکی نیست که بنابر آموزه‌های پزشکی، افراط و تفریط در هر زمینه‌ای از جمله گیاهخواری مطلق یا صرفا گوشتخواری نتیجه‌ای جز به خطر انداختن سلامتی نداشته و متخصصان تغذیه این نوع رژیم‌های سفت و سخت گیاهخواری را جز در موارد خاص و برخی بیماران برای عموم مردم در جهت حفظ تناسب اندام و سلامت به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند.
برگرفته از:  Health Line

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *