شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۰ قبل از ظهر به وقت تهران

هر آن‌ چه که باید درباره قالیشویی بدانیم

فرش یکی از وسایل پرکاربرد منازل است که از الیافی مانند پنبه و ابریشم تولید می‌شود که به سرعت کثیفی و آلودگی را جذب می‌کنند و نیاز به شستشو و نظافت دارند. کثیفی و آلودگی فرش نه تنها باعث نازیبایی آن شده بلکه طول عمر فرش را نیز کاهش می‌دهد. از طرفی قالیشویی موسسه‌ای است که خدمات شستشو و نظافت فرش را بر عهده دارد. امروزه موسسات قالیشویی زیادی در زمینه ارائه خدمات نظافت فرش فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل بهتر است در زمان انتخاب آن نکاتی را در نظر بگیرید که عبارتند از:

روش‌های شستشو فرش توسط قالیشویی
یکی از نکاتی که در زمان انخاب قالیشویی باید در نظر گرفت، روش شستشوی فرش توسط قالیشویی است. معمولا قالیشویی‌ها برای شتسشو فرش با توجه به جنس و الیاف به کار رفته در آن، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. برای شستشوی فرش دستباف به دلیل حساسیت بافت آن، روش‌های شستشو سنتی را به‌کار می‌برند؛ در حالی که برای شستشوی فرش ماشینی از دستگاه و تجهیزات مکانیزه استفاده می‌کنند.

مجوز قالیشویی
قالیشویی‌های دارای مجوز زیر نظر اتحادیه رسمی قالیشویان فعالیت می‌کنند. این قالیشویی‌ها تعرفه مصوب اتحادیه را دریافت کرده و در صورت وجود هر گونه مشکل می‌توان، خدمات و جرائم آن‌ها را از طریق قالیشویی پیگیری کرد. در زمان انتخاب قالیشویی برای شستشوی فرش به مجوز و قانونی بودن آن توجه کنید. قالیشویی‌هایی که زیر نظر اتحادیه فعالیت می‌کنند؛ پس از انجام خدمات فاکتور رسمی به مشتری ارائه کرده و همین‌طور معمولا پشت فرش ورقی حاوی مهر رسمی خود را می‌چسبانند.

موقعیت دسترسی قالیشویی
دفتر رسمی بعضی موسسات قالیشویی در داخل شهر و کارخانه شستشوی آن‌ها در خارج از شهر قرار دارد. این قالیشویی‌ها خدمات تحویل فرش را دیرتر از سایر قالیشویی‌ها انجام می‌دهند؛ به همین دلیل بهتر است برای انتخاب قالیشویی موقعیت دسترسی آن‌ها را در بگیرید.

استفاده از مواد شوینده مناسب
فرش‌ها با توجه به الیافی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین برای شستشوی آن‌ها باید از مواد شوینده متفوات استفاده شود؛ چرا که ممکن است مواد شوینده مورد استفادهبرای فرش ماشینی، الیاف فرش دستباف را خراب کند یا بالعکس. به همین دلیل در زمان انتخاب قالیشویی از پرسنل آن‌ درباره مواد شوینده مورد استفاده آن‌ها پرس و جو کنید و از خدمات قالیشویی‌هایی بهره بگیرید که از مواد شوینده با کیفیت و متناسب با نوع الیاف فرش استفاده می‌کنند.

خدمات دیگر قالیشویی‌ها
بیشتر قالیشویی‌ها علاوه بر شستشو فرش خدمات دیگری را نیز انجام می‌دهند که عبارتند از:

دارکشی
معمولا بیشتر فرش‌ها مدتی پس از استفاده به دلیل پوسیده شدن فرش دچار برآمدگی می‌شود. دارکشی به عملیاتی گفته می‌شود که عموما برای از بین بردن کجی، فرورفتگی و برآمدگی فرش انجام می‌شود. دارکشی با استفاده از وسایل مخصوصی اعم از چنکگ انجام می‌گیرد.

چرم‌دوزی
یکی دیگر از خدمات قالیشویی چرم‌دوزی است که با به کارگیری از چرم گاو طبیعی یا چرم مصنوعی انجام می‌شود. دوختن چرم به فرش باعث می‌شود تا از سر خوردن فرش روی سطوح سرامیکی جلوگیری شود و همین‌طور طول عمر شیرازه فرش را نیز افزایش می‌دهد.

 

شیرازه بافی
افزایش طول عمر فرش و استفاده دائم از ان باعث از هم گسستن تار و پود فرش می‌شود. شیرازه بافی فرآیندی است که در آن کناره‌های فرش را گره زده شدده و از فاصله گرفتن تارو پود فرش جلوگیری می‌شود.

رنگبرداری
یکی از رایج‌ترین مشکلات فرش‌های دستباف، تداخل رنگ آن‌ها می‌باشد. تداخل رنگ باعث از بین رفتن شکل و الیاف فرش می‌شود. برای از بین بردن رنگ‌های اضافی فرش‌های دستباف از خدمات رنگبرداری استفاده می‌کنند. رنگبرداری عملیات پیچیده‌ای است که با استفاده از محلول‌های شیمیایی اعم از کربنات سدیم، سولفات سدم، دی کرومات و پریدین انجام می‌شود.

مبل شویی
امروزه بیشتر قالیشویی‌ها علاوه بر شستشوی فرش، خدمات مبل شویی را نیز انجام می‌دهند. فرآیند مبل شویی در محل و با استفاده از ابزارهایی اعم از جاروبرقی و کیوم و دستگاه خشک کن انجام می‌گیرد. کارشناس مبل شویی ابتدا، پارچه و سطوح مبل را جارو کرده و سپس آن را با استفاده از مواد شوینده مخصوص شستشو می‌کند و در آخرین مرحله خدمات خشکشویی انجام می‌شود. از طرفی هر چند خشکشویی باعث از گرفتن رطوبت سطوح مبل شده؛ اما پس از اتمام خدمات مبل شویی بهتر است سه الی چهار ساعت بعد از مبل‌ها استفاده شود.
این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *