شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۲ قبل از ظهر به وقت تهران

درد عضلانى ناشى از کووید

مشکلات عضلانی از علائم اصلی بیماری کرونا به‌شمار نمی‌رود، اما اغلب بیماران مبتلا به ویروس کووید-۱۹ از درد و کوفتگی عضلانی شکایت دارند.

درد عضلانى ناشى از کووید

تنفس با دستگاه و هفته‌ها بستری‌بودن بدون حرکت، بدون صحبت‌کردن و بدون خوردن غذا عوارض شدیدی برای بیمار به‌جا می‌گذارد که خستگی، تنفس کوتاه و درد عضلانی از جمله این عوارض است. این درد عضلانی به علت وجود پروتئین‌هایی در بدن ایجاد می‌شود که اینترلوکین نام دارند و برای مبارزه با عفونت ناشی از ویروس کووید-۱۹ از جانب سلول‌های سیستم ایمنی بدن آزاد می‌شوند. مسأله نگران‌کننده در دردهای عضلانی به دنبال کرونا این است که ممکن است ناشی از تخریب و تحلیل بخش‌هایی از عضلات باشد به طوری که محتویات فیبرهای عضلانی منهدم شده و وارد خون می‌شوند و دفع آنها از طریق کلیه‌ها ممکن است نارسایی و اختلال در عملکردشان را در پی داشته باشد. این تحلیل و تخریب فیبرهای عضلانی، علاوه بر درد ماهیچه‌ای و مفصلی ممکن است با علائم دیگری همچون ضعف، تهوع، گیجی و منگی همراه باشد. تفاوت عمده درد و کوفتگی عضلانی ناشی از التهاب ویروس کرونا با دردهای عضلانی معمول ناشی از فعالیت‌های جسمانی در باقی‌ماندن و طولانی‌شدن آن است، گرچه ابتدا هر دو شبیه هم احساس می‌شوند. همچنین وقتی سیستم ایمنی بدن ما به دلیل ابتلا به ویروس تحریک می‌شود، بدن تلاش می‌کند با این شرایط سازگار شود. بخش بزرگی از دردهای عضلانی ناشی از بروز این پاسخ سازگارکننده بدن به شرایط جدید سیستم ایمنی برمی‌گردد که حداقل دو هفته طول می‌کشد. درد جسمانی این واکنش بسیار تیز و ناتوان‌کننده است. در واقع درد عضلانی ناشی از یک آسیب، یک تنش یا فعالیت ساده ماهیچه‌ای طولانی نیست و اگر این روزها شما با چنین دردی مواجه شدید که زود بهبود یافت به احتمال زیاد به کرونا مبتلا نشده‌اید. دردهای عضلانی ناشی از کرونا معمولا کل بدن را در بر می‌گیرند و بیشتر به صورت کمردرد بروز می‌یابند.
همراه‌شدن علائمی مانند تب، سرفه، تنگی‌نفس، لرز و تکان‌های ناگهانی ناشی از لرز، سردرد، گلودرد، عدم توانایی در تشخیص بو و مزه، درد و فشار در قفسه سینه، گیجی و منگی که جدید باشد و سرخی گونه‌ها با دردهای عضلانی می‌تواند باعث تشدید دردهای ماهیچه‌ای شود و نبود این علائم، دردهای ماهیچه‌ای را خفیف‌تر می‌کند. در صورتی که این دردها بیش از دو هفته طول بکشد احتمال ابتلا به کووید-۱۹ بیشتر می‌شود. در صورتی که دردهای عضلانی را به‌صورت مرکزی و به اصطلاح در استخوان‌های خود احساس کردید، خصوصا اگر در هر دو پا ظهور یافت و با تیره‌شدن ادرار همراه بود، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید. زیرا می‌تواند نشانه تخریب بافت عضلانی شما باشد. پس از قرنطینه و دارو درمانی، مشاوره با فیزیوتراپیست و آموزش تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند درد و کوفتگی و ضعف شما را بهبود ببخشد. تحریک الکتریکی عضلات همراه با انجام ورزش‌های تقویتی وتمرین‌های کششی ماهیچه‌های درگیر هم می‌تواند چاره‌ای برای درد، ضعف و ناتوانی ناشی از این بیماری باشد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *