جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰ بعد از ظهر به وقت تهران

خسارات و تلفات زلزله ۷ ریشتری و سونامی در ازمیرترکیه

آمار اعلامی از ۱۲ کشته و ۴۱۹ مصدوم حکایت دارد

 

خسارات و تلفات زلزله 7 ریشتری و سونامی در ازمیرترکیه

گروه حوادث/ زلزله ۷  ریشتری در استان ازمیر ترکیه که به سونامی منجر شد، تا لحظه تنظیم خبر طی شب گذشته، ۱۲ کشته و ۴۱۹ مصدوم به جا گذاشت؛ در عین حال مقام های ترکیه از تعداد زیاد افرادی که زیر آوار مانده اند، خبر داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از آنکارا، روز گذشته زلزله‌ای به قدرت ۶/۶ ریشتر استان ازمیر در غرب و زلزله‌ای به قدرت ۱/۴ریشتر، استان بینگول در شرق ترکیه را لرزاند. شدت زلزله ازمیر که حدود ٣٠ تا ۴۰ ثانیه طول کشیده به حدی بوده که در شهرهای ازمیر، آیدین و موغلا حس شد و مردم را سراسیمه به خیابان ها کشاند.در عین حال مرکز لرزه نگاری آمریکا شدت زمین لرزه در غرب ترکیه را هفت ریشتر اعلام کرد.  ستاد بحران و مبارزه با حوادث غیر مترقبه ترکیه (آفاد) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این زلزله ساعت ۱۴:۵۱ به وقت محلی دیروز جمعه در عمق ۹/۱۶کیلومتری دریای اژه واقع در ۱۷ کیلومتری شهرستان سفری حیصار از استان ازمیر اتفاق افتاده است. این زلزله شدید در استانبول پایتخت ترکیه و آتن پایتخت یونان هم احساس شده است. خبرنگار صداوسیما در گفت وگوی زنده با شبکه خبر در این باره گفت: وسعت ویرانی‌های زلزله ازمیر در غرب ترکیه در ساعت ۱۴:۵۱ به وقت محلی زیاد است.

تعدادی از شهروندان زیر آوار محبوس شدند

مراد کوروم وزیر محیط زیست ترکیه ساعتی پس از وقوع زمین لرزه  در استان ازمیر در غرب ترکیه با حضور در برابر خبرنگاران ضمن ارائه اطلاعاتی درباره این زمین لرزۀ شدید و تخریب تعدادی ساختمان در برخی از مناطق زلزله زده گفت: متاسفانه تعدادی از شهروندان ازمیری در زیر آوار مانده اند که نیرو‌های تجسس و نجات تلاش بی امانی را برای بیرون آوردن این افراد آغاز کرده اند. وی همچنین گفت: همه واحد‌های ذی ربط وزارت شهرسازی و وزارت کشور به منطقه اعزام شده اند. همزمان با این که مسئولان منطقه‌ای ترکیه از تخریب حداقل ۱۰ ساختمان در مناطق زلزله زده خبر می‌دهند گفته می‌شود بخش بزرگی از یکی از مناطق ساحلی به طور کامل زیر آب رفته و احتمال کشته شدن تعدادی از شهروندان در این حادثه وجود دارد. همچنین بر اثر زلزله، گرد و خاک بسیار زیادی آسمان منطقه زلزله زده را فرا گرفت. وزیر کشور ترکیه اعلام کرد بیش از ٢٠ ساختمان در ازمیر بر اثر زلزله دیروز فرو ریخت. یک آپارتمان هفت طبقه در شهر ازمیر که ۲۱ خانواده در آن زندگی می‌کردند نیز به طور کامل ویران شد.  همچنین به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، این زلزله  تا شب گذشته و لحظه تنظیم خبر بیش از ۸۴ پس‌لرزه داشته که  پس‌لرزه بالای ۴ ریشتر ثبت شده است. شهر ازمیر با جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر در ساحل دریای اژه در غرب ترکیه واقع شده است.

۲ نفر در جزیره ساموس  یونان کشته  شدند
ایسنا نیز نوشت: گزارش ها حاکی از آن است دست کم چهار نفر در جزیره ساموس در یونان به دنبال وقوع زلزله مصدوم و چندین ساختمان دچار خسارت شده اند. به گزارش سی ان ان، رئیس بیمارستان ساموس درباره وضعیت مصدومان زلزله گفت: همه چهار مصدوم دچار آسیب دیدگی سطحی شده اند. همچنین در این حادثه به تعدادی ساختمان خسارت وارد شده که بیشتر از ساختمان های واقع در شمال غرب این جزیره بوده است. به گفته وی، این زلزله قوی بوده و لرزش های آن برای مدت طولانی ادامه داشته است. به گزارش ایرنا ، بر اثر این زلزله در یونان نیز دو نوجوان در جزیره «ساموس» جان خود را از دست دادند.
زلزله‌۹/۳ریشتری در استان بینگول ترکیه
ستاد بحران و مبارزه با حوادث غیر مترقبه ترکیه (آفاد) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد این زلزله ساعت ۱۱:۴۸ به وقت محلی دیروز جمعه به کانون روستای آلیبیر از توابع بخش مرکزی شهر بینگول و در عمق ۶۲/۷کیلومتری زمین اتفاق افتاده است. همزمان موسسه زلزله نگاری قندیللی وابسته به دانشگاه بوغازایچی شدت این زلزله را ۹/۳ ریشتر و به کانون روستای چوکورجا از توابع شهرستان بینگول اعلام کرده است. همچنین به گزارش صدا وسیما، شب گذشته‏ زلزله دیگری به قدرت ۵.۱ ریشتر، شهرستان کوش آداسی در استان ازمیر را لرزاند.
پیام تسلیت ظریف در پی زلزله ترکیه
همچنین به گزارش صدا و سیما، به دنبال رخداد تلخ وقوع زلزله در ازمیر ترکیه، ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور با  ابراز همدردی عمیق از وقوع این حادثه تلخ، برای مجروحان آرزوی سلامتی کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه کمک در این خصوص را به اطلاع همتای ترکیه ای خود رساند.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *