جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۵ بعد از ظهر به وقت تهران

حتی اگر سوال از رئیس جمهور به قوه قضاییه هم برود و حکم هم علیه او صادر شود، هیچ اثرحقوقی ندارد

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم نعمت احمدی در باره پیامدهای حقوقی پرسش از رییس جمهور نوشت: فرض شود هیئت‌رئیسه مجلس اجازه دارد رأسا یا به وسیله کمیته یا کمیسیونی نقض قانون یا استنکاف از قانون را موضوعا و مصداقا تعیین و به قوه قضائیه ارسال کند، سازمان قضائی رسیدگی‌کننده به موضوع در کجا تعریف شده است؟

http://media.alalam.ir/news/image/855x495//2017/06/07/alalam_636324638451739667_25f_4x3.jpg

در بند ۱۰ اصل ۱۱۰ قانون اساسی درباره عزل رئیس‌جمهور از سوی دیوان عالی کشور با درنظرگرفتن مصالح نظام پس از صدور حکم به تخلف او از وظایف قانونی اشاره شده است. نوع دیگر عزل هم رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت رئیس‌جمهور مطابق اصل ۸۹ است.

البته ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس هم از مواردی است که در این موضوع به صراحت تعیین مرجع صالح نکرده است. ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی هم به غیر از ماده ۲۱۳ آیین‌نامه وجود دارد که به صورت عام در مواردی که رئیس‌جمهور یا وزیر یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون کرده باشند،

طرح سؤال از رئیس‌جمهور و هزینه‌های آن و حواشی به‌وجودآمده و درنهایت حتی در صورت تأیید آن از سوی قوه قضائیه و سپس صدور رأی مبنی بر تخلف رئیس‌جمهور از اجرای قانون یا استنکاف از اجرای قانون، به‌تنهایی هیچ‌گونه اثر حقوقی ندارد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *