سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۳:۱۴ بعد از ظهر به وقت تهران

انتقاد وزیر بهداشت از دولت؛ یک میلیارد ‌دلار کجاست؟

شرق: ورود قطعی ویروس کرونا به ایران اول اسفند ۹۸ تأیید شد. یک ماه و هفت روز بعد، وقتی حجم هولناک بحرانی که این ویروس با خودش به کشور آورد، مشخص شد، دولت برای آنچه مهار و مقابله با کرونا اعلام کرد، از مقام معظم رهبری درخواست کرد اجازه داده شود یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود. ۱۱ روز بعد در ۱۸ فروردین ۹۹ رهبری به صورت رسمی با این درخواست موافقت کرد؛ اما حالا در هشتمین ماه ورود کرونا به ایران، آن‌طور‌که وزیر بهداشت گفته است «از یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست به‌جز سهم کوچکی نگرفته‌ام» و در ادامه به گلایه نوشته است: «نمی‌دانم [این بودجه را] برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟».

انتقاد وزیر بهداشت از دولت؛ یک میلیارد ‌دلار کجاست؟

سعید نمکی، وزیر بهداشت، این موضوع را روز گذشته در قالب دل‌نوشته‌ای احساسی خطاب به قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس، در اینستاگرام خود نوشت. او در بخشی از این نوشته که همراه با عکسی از سردار شهید منتشر شده، آورده است: «حدود هشت ماه است خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هرچه می‌گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد، بی‌فایده است. هرچه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد، کسی باور نمی‌کند. ولی یادت هست گفتی اگر نتوانی پشتیبانی نیروهایت را فراهم کنی، می‌مانیم؟ من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود، پاییز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟ شب‌های زیادی است با دل‌نگرانی نخوابیده‌ام و برای آنکه مردم مشوش نشوند روزه سکوت گرفته‌ام…».

این البته اولین‌بار نیست که وزیر بهداشت در رابطه با عدم پرداخت این مبلغ برای مقابله با کرونا گلایه می‌کند. او در اواسط اردیبهشت گذشته نیز یعنی یکی ماه بعد از اعلام رسمی خبر موافقت رهبری با برداشت این مبلغ از صندوق توسعه ملی، در توییتر خود در‌این‌باره به گلایه نوشته بود‌: «به لطف خدا و با جان‌فشانی همکارانم در مبارزه با کرونا از قدرتمندترین کشورها جلو افتادیم، اما در مضیقه مالی و در مقایسه با آنها که میلیاردها دلار هزینه کردند، (همکارانم) با حال خراب می‌پرسند حداقل یک میلیارد یورو صندوق (ذخیره ارزی) چه شد؟ خبرش خراب‌تر کرد جراحت جدایی/ چو خیال آب روشن که به تشنگان نمایی».

پنج ماه و نیم از زمان موافقت با پرداخت این بودجه و چهار ماه و نیم از گلایه اول وزیر بهداشت درباره تأخیر در رساندن این بودجه به خط مقدم جنگ با کرونا می‌گذرد، اما به نظر اتفاق خاصی در این حدود پنج ماه رخ نداده است و دولت قصدی مبنی بر تخصیص این بودجه ندارد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *