سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۹:۴۷ قبل از ظهر به وقت تهران

ازدواج دختر بدون اجازه پدر چگونه است؟

قوانین زیادی مربوط به ازدواج در ایران وجود دارد و قانون‌گذار توجه زیادی به این مورد داشته است. فرزندان برای ازدواج به اجازه والدین نیاز دارند اما استثنا‌هایی نیز برای این قوانین وجود دارد. همچنین حکم‌هایی نیز راجع به ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین در قانون نوشته شده‌اند. برخی از این قوانین از قوانین اسلام به قانون کشور وارد شده‌اند و شرعی هستند. در این محتوا به بررسی قوانین و احکام ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین پرداخته شده است.


چرا اجازه پدر برای ازدواج دختر ضروری است؟

بخش زیادی از قانون مدنی ایران را قوانین فقه و اسلام تشکیل می‌دهند. در زمینه ازدواج نیز، قوانین مدنی کشور اکثرا از قوانین فقه گرفته شده‌اند. در اسلام نیز اجازه پدر برای ازدواج دختر باکره ضروری است و ازدواجی که بدون اذن پدر صورت پذیرد، مرجعیت قانونی و شرعی ندارد. با این حال شرایطی نیز وجود دارد که دختر می‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و اجازه پدر برای آن تصمیم لازم نیست. در صورتی که به دنبال وکیل خانواده هستید لینک را مشاهده کنید.

 

در چه مواردی ازدواج بدون اجازه پدر ممکن می‌شود؟

موارد زیادی وجود دارد که باعث می‌شوند ازدواج دختر بدون اجازه پدر نیز ممکن باشد.
باکره نبودن دختر
اجازه پدر برای دختر باکره ضرورت دارد و در صورتی دختر باکره نباشد، اجازه پدر برای ازدواج او ضروری نیست. باکرگی دختر به دلایل مختلفی ممکن است از بین برود. در این صورت ازدواج بدون اجازه پدر ممکن است و تفاوتی ندارد که باکرگی به چه صورت از بین رفته است. دختری که یک بار ازدواج کرده و طلاق بگیرد، می‌تواند بدون اجازه پدر دوباره ازدواج کند. ممکن است باکرگی دختر با رابطه جنسی از بین برود. در این صورت نیز دختر می‌تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند و مانعی در قانون مدنی کشور برای او وجود ندارد.
اجازه ندادن پدر منطقی نباشد
در ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نوشته شده است که در صورتی که دلایل پدر برای اجازه ندادن به دختر موجه و معقول نباشد، دختر می‌تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند. البته این ازدواج با معرفی مرد مورد نظر به دادگاه و کسب اجازه از دادگاه مدنی است. در قانون گذشته فرصتی به پدر داده می‌شد تا با ارائه مدرک مستدل، دلیل اجازه ندادن خود را بیان کند. این مورد در قانون جدید از بین رفته و دادگاه می‌تواند اجازه ازدواج دختر را صادر کند.

داشتن اجازه ازدواج از جد پدری

ممکن است دختری از جد پدری خود برای ازدواج کردن اجازه گرفته باشد. در این صورت حتی در صورت اجازه ندادن پدر نیز امکان ازدواج وجود دارد. در واقع اگر پدر دختر به هر دلیل اجازه ازدواج ندهد اما جد پدری این اجازه را صادر کند، دختر می‌تواند بدون اجازه پدر خود نیز ازدواج کند. در صورتی که جد پدری نیز راضی به ازدواج نباشد، تنها راه گرفتن اجازه از دادگاه است.

داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کار

دخترانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد باشند و ۵ سال سابقه کار یا بیمه داشته باشند، می‌توانند بدون اجازه پدر نیز ازدواج کنند. این دختران حتی اگر باکره هم باشند می‌توانند ازدواج کنند و مانعی در قانون وجود ندارد.

غایب بودن پدر

اگر پدر دختر غایب باشد و جد پدری نیز وجود نداشته باشد و اگر امکان دسترسی به پدر یا جد پدری برای گرفتن ازدواج وجود نداشته باشد، امکان ازدواج بدون اجازه پدر برای دختر فراهم است. در این صورت مادر و جد مادری نمی‌توانند دخالتی در تصمیم دختر بکنند و او آزاد است تا با تصمیم خود ازدواج کند.
پدر سلامت روانی نداشته باشد
در صورتی که پدر دچار جنون باشد و سلامت روانی مناسبی نداشته باشد، حق دخالت در ازدواج دختر را ندارد. همچنین اگر پدر دختر تحت قیومیت فرد دیگری باشد، نمی‎تواند در ازدواج دختر دخالت کند. در این صورت شخص دیگری نیز اجازه دخالت ندارد و دختر می‌تواند با اختیار خودش ازدواج کند.

دریافت گواهی ازدواج بدون اجازه پدر

با این که اجازه پدر برای ازدواج دختر باکره ضروری است اما راه‌هایی نیز برای دریافت گواهی از دادگاه و ازدواج بدون اجازه پدر وجود دارد. هر دختری که بخواهد بدون اجازه پدر خود ازدواج کند باید مراحلی را طی کند. دریافت گواهی از دادگاه با ثبت درخواست ازدواج بدون اجازه پدر در دادگاه آغاز می‌شود. ثبت این درخواست هزینه‌ای را نیز شامل می‌شود. پس از آن و با بررسی شرایط دختر در دادگاه و در صورت دارا بودن شرایط، این گواهی صادر می‌شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *