شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۱ قبل از ظهر به وقت تهران

ادامه راه علیخانی با شبه «ماه‌ عسل» ها

پس از پایان برنامه ماه رمضان شبکه ۳، برنامه‌هایی که ساختاری شبیه آن داشتند، جایگزین شدند.

پیش‌نویس خودکار

سال پیش، پس از گذشت ۱۲ سال از پخش برنامه «ماه عسل» در آستانه لحظه افطار، با پایان این برنامه کنداکتور شبکه ۳ هم خالی ماند. گفته می‌شود برنامه گفت‌وگومحور تازه‌ای قرار است از شبکه ۳ روی آنتن برود. شبکه یک هم مانند سال گذشته، برنامه «دعوت» را تدارک دیده است. ساخت برنامه‌ای مانند «دعوت» و امثال آن که هرکدام به نوعی همان سبک و ساختار «ماه عسل» را ادامه می‌دهند، نشان‌دهنده این است که برنامه‌ای به اسم «ماه عسل» به پایان رسیده اما شبه ماه عسل‌ها در غیاب آن ادامه دارند.

«اختیاریه» ماه‌ عسلی‌ ترین برنامه رمضان

در طول سال‌های اخیر برنامه‌های مختلفی تولید شده‌اند که مهمان آن‌ها چهره‌های مردمی بوده‌اند و مانند «ماه عسل»، برشی متفاوت از زندگی خود را روایت کرده‌اند. «دعوت»، «فرمول یک» و «اختیاریه» آخرین شبه «ماه‌عسل»هایی هستند که روی آنتن رفته‌اند. در برنامه «دعوت» با اجرای حجت‌الاسلام محمد برمایی، مردم بخش‌های آموزنده و جالب زندگی شخصی خود را روایت می‌کردند و برمایی در مقام مجری-کارشناس به موضوع مورد بحث می‌پرداخت. برنامه «فرمول یک» علاوه بر چهره‌های مردمی از شخصیت‌های شناخته‌شده هم دعوت می‌کند و تفاوت‌هایی با «ماه عسل» دارد اما کلیت آن بی‌ارتباط به این برنامه نیست. ویژه‌برنامه رمضانی «اختیاریه» که سال گذشته پخش شد، نمونه کاملی از یک برنامه شبیه «ماه عسل» بود. این برنامه علاوه بر انتخاب سوژه‌ها، حتی از لحاظ فضای غمگینی که گاهی بر «ماه عسل» حاکم می‌شد هم شبیه آن بود. برنامه «هزارداستان» هم جزو اولین برنامه‌هایی بود که راه «ماه عسل» را در پیش گرفت. کارگردان این برنامه مریم نوابی‌نژاد بود، همان کسی که سوژه‌های «ماه عسل» را انتخاب می‌کرد. پس شباهت این دو برنامه تعجبی ندارد. مهمانان «هزارداستان» قصه زندگی سخت خود و غلبه بر مشکلات‌شان را روایت می‌کردند، منتها با این تفاوت که این برنامه بیشتر بر جنبه مثبت قصه افراد تمرکز داشت.

پایان به موقع «ماه عسل»

زمانی که «ماه عسل» پخش می‌شد، اینترنت همراه و شبکه‌های اجتماعی مختلف به اندازه امروز فراگیر و در دسترس نبودند بنابراین معمولاً سوژه‌هایی که این برنامه سراغ آن‌ها می‌رفت برای مخاطبان تازگی داشت. اما این روزها، چهره‌های مردمی که در بیشتر برنامه‌های گفت و گومحور می‌بینیم، قبلا به بهانه خاصی در فضای مجازی دیده شده‌اند و اصلا از این فضا به تلویزیون راه پیدا می‌کنند.
احسان علیخانی با هوشمندی و درست در زمانی مناسب، تصمیم گرفت به «ماه عسل» پایان دهد چون در شرایط امروز بعید است مهمانانی که این برنامه از آن‌ها دعوت می‌کند و ماجرایی که روایت می‌شود، تا قبل از پخش برنامه در فضای مجازی فراگیر نشده باشد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *