جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۸ بعد از ظهر به وقت تهران

ویژگی‌های سوالات یک دختر از خواستگارش که پربازدید شد!

«واقعا این‌جوری با خواستگار برخورد می‌کنین؟ از کنکور سخت‌تر شد که(شکلک خنده)!»، به تازگی عکسی با این توضیح از فهرست ۲۵ موردی سوالات از خواستگار در شبکه‌های اجتماعی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. واکنش‌های طنز زیادی به این فهرست صورت گرفته است و برخی کاربران به شوخی آن را سخت‌تر از کنکور د‌انسته اند اما از نظر تخصصی ویژگی‌های منفی ‌و ‌مثبت چنین فهرستی چیست؟ در ادامه و از منظر روان‌شناسی، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

ویژگی‌های سوالات یک دختر از خواستگارش که پربازدید شد

اولین ویژگی مثبت    آمادگی از قبل
تهیه فهرستی از سوالات برای طرح آن‌ها از خواستگار از سوی خانم یا برعکس برای طرح با خانم توسط آقا، یکی از توصیه‌های متخصصان است. با این کار شما با آمادگی بیشتری پا پیش می‌گذارید و می‌توانید سر فرصت بر مبنای اولویت‌ها، ارزش‌ها و برنامه‌های شخصی‌تان از فرد مقابل اطلاعات کسب کنید. بر این اساس طراحی چنین فهرستی نه تنها ایرادی ندارد که خیلی هم خوب است.
ویژگی مثبت دوم   تعدد و تنوع سوالات
در فهرستی که در شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب کرده است، با سوالاتی متعدد در حوزه‌های مختلف روبه‌رو هستیم، از شرایط کاری، تقیدات مذهبی، روابط دوستانه، ویژگی‌های شخصیتی، برنامه‌های آینده و … . متخصصان معتقدند در زمان ازدواج باید به ابعاد مختلف توجه داشته باشیم و به صرف مطلوب بودن یکی دو بُعد، از بررسی دیگر ابعاد صرف نظر نکنیم. بر این اساس می‌توانیم بگوییم این تنوع سوالات یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این فهرست است.
   روش ارزیابی نامشخص است
بر مبنای شکل تهیه سوالات و نوشتار آن‌ها به نظر می‌رسد که ایده اولیه، مطرح کردن این سوالات از فردی است که به خواستگاری آمده اما آیا پرسیدن همه‌ آن ها از خواستگار ایده خوبی است؟
مطرح کردن سوالات مستقیم هر چند خوب و ضروری است اما به هیچ عنوان کافی نیست. برای شناخت بهتر لازم است نه فقط در قالب گفت‌وگو که در عرصه عمل هم فرد مقابل را ارزیابی کنیم. به عنوان مثال مطرح کردن سوال«به موقع سر قرارتون میرین؟»(سوال چهاردهم فهرست) بد نیست اما زمانی واقعا می‌شود که شناختی در این زمینه به دست آوریم  و ببینیم فرد در چند جلسه‌ای که با او قرار گذاشته‌ایم، چه عملکردی دارد. در کنار توجه به عملکرد فرد، نکاتی هم هستند که بهتر است با کمک دیگران درباره آن ها شناخت پیدا کنیم.
ویژگی‌های سوالات یک دختر از خواستگارش که پربازدید شد

   ابزارهای شناخت را متنوع کنید
یکی از  ابزارهای شناخت، پرس‌و‌جو و تحقیق از اطرافیان است. مواردی است که وقتی از اطرافیان فرد درباره آن ها بپرسیم احتمال این که به پاسخی دقیق‌تر برسیم بیشتر است. البته همان‌طور که همه می‌دانیم این پرس‌و‌جو از نزدیکان همیشه خطا دارد و برای همین هم هست که متخصصان روش دیگری را هم پیشنهاد می‌دهند. استفاده از مشاوره ازدواج روش دیگری است که متخصصان آن را توصیه می‌کنند. دلیل آن هم این است که روان‌شناسان آموزش دیده در این حوزه توان این را دارند که با ابزارهای تخصصی در زمانی به نسبت کوتاه، به ارزیابی شخصیتی از فرد بپردازند و به شناختی قابل اعتماد دست پیدا کنند. برخی از موضوعاتی که در این فهرست آمده است، هر چند موارد خوب و مهمی هستند اما دستیابی به پاسخی قابل اعتماد به آن‌ها، در بستر روابط روزمره چندان آسان نیست و دقیقا درباره چنین ویژگی‌هایی، این متخصصان آموزش دیده هستند که می‌توانند به کمک  فرد بیایند. به عنوان مثال پرسیدن این که نظر خانواده فرد چه اندازه در زندگی مشترک او تاثیر خواهد داشت(سوال ۱۰ فهرست) یا اگر فرد با همسرش دچار مشکل شود، چه برخوردی خواهد داشت(سوال ۲۴ فهرست)، سوالاتی نیستند که با مطرح کردن‌شان به صورت مستقیم از خودِ فرد به پاسخی قابل اعتماد برسیم. از طرفی به ویژه زمانی که فرد برای بار اول می‌خواهد ازدواج کند، خود او حتی ممکن است تصور روشنی از مناسبات بعد از ازدواج نداشته باشد. در این وضعیت اما متخصصان آموزش دیده می‌توانند با ارزیابی رشد و بلوغ هیجانی و عاطفی فرد و استقلال او در تصمیم‌گیری‌ها پیش‌بینی به نسبت قابل قبولی از میزان تاثیرپذیری فرد از خانواده داشته باشند یا وقتی فرد از نظر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی مورد ارزیابی قرار می گیرد و ویژگی‌های شخصیتی او سنجیده می‌شود، می‌توان واکنش او در زمان بروز مشکل با همسر را تا حد قابل قبولی پیش‌بینی کرد.
   به مطرح کردن مستقیم سوالات اکتفا نکنید
در نهایت این که اگر قصد ازدواج دارید، حتما سوالات خود را در ابعاد مختلف مکتوب کنید اما برای دست پیدا کردن به پاسخ برای آن‌ها تنها متکی به پرسیدن مستقیم نباشید و از روش‌های دیگر هم برای کسب شناخت بهره بگیرید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *