جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۸ بعد از ظهر به وقت تهران

روحانی: دلار تا ۱۵ هزار تومان پایین می‌ آید

رئیس جمهور امروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با حمایت از بودجه سال ۱۴۰۰، از افزایش نرخ ارز در بودجه توسط مجلس ابراز نگرانی کرد. روحانی معتقد است که نرخ دلار در حال حاضر واقعی نیست و سال بعد می‌تواند تا ۱۵ هزار تومان کاهش یابد. 

روحانی: دلار تا 15 هزار تومان پایین می‌آید

پیش از این کمیسیون تلفیق با اعلام اینکه دولت ۴ نرخ برای دلار در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته، اعلام کرد که به دنبال تک نرخی کردن ارز در بودجه است. گفته می‌شد نرخی که مجلس برای دلار در بودجه در نظر دارد ۱۷۵۰۰ تومان است. اما روحانی معتقد است که سال بعد دلار به کمتر از این نرخ می‌رسد.

رئیس‌جمهور می‌گوید:

قانون اساسی مشخص کرده که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد و مجلس نیز آن را رسیدگی و تصویب کند.

در لایحه بودجه، بودجه است و قانونگذاری در لایحه بودجه نباید صورت بگیرد. خود شورای نگهبان در این زمینه بسیار حساس است. از آنجایی که قانونگذاری در بودجه راحت است،  یک نماینده‌ای پیشنهادی می‌دهد یک رای می‌گیرد یک قانونی که باید لایحه شود و در دولت بحث شود و به شور اول و دوم برود بحث شود، یکدفعه با یک رای و قیام و قعود تبدیل به قانون می‌شود. خصوصا در ساعات آخر یک بند و یا تبصره‌ای را اضافه می‌کنند.

قانون می گوید امور برنامه و بودجه کشور مستقیما با شخص رئیس جمهور است. آنچه باید در مجلس تصویب شود لایحه دولت است نه طرح مجلس و پیشنهاد نمایندگان. بنا داریم در لایحه بودجه سال آینده، قدرت خرید مردم را تا ۲۰ الی ۲۵ درصد بالا ببریم.

ما تصمیم داریم که قیمت دلار را سال آینده پایین بیاوریم، امسال بانک مرکزی ما دستش بسته بود و منابع در اختیار نداشت. اگر همین منابعی که الان مسدود شده است(از جمله ۷ میلیارد دلاری که در یکی از کشورها بلوکه شده و در روزهای اخیر زیاد بحث آن شد) در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد قیمت دلار از ۲۴ هزار تومان کنونی به ۱۶ هزار تا ۱۵ هزار تومان کاهش می‌یابد.

مردم بدانند قیمت فعلی دلار که در نیما و بازار هست واقعی نیست. دست بانک مرکزی ما در اعمال سیاست بر نرخ ارز بسته است.

ما قیمت دلار را در سال آینده ۱۱ هزار و ۵۰۰ الی ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم. قیمت دلاری که امروز در سامانه نیما و بازار است، واقعی نیست.

 

مشکلی در تامین ارز خرید واکسن نداریم

تاکید می‌کنم که مردم بدانند همین امروز هم در دولت بحث شد که به غیر از کوواکس، واکس‌هایی که در دسترس ما است وزارت بهداشت آن را تامین می‌کند و بانک مرکزی نیز اعلام کرده که مشکلی برای تامین ارز خرید واکسن ندارد.

 

تحریم تنها تفاوت سال ۹۵ و ۹۹  است

رسانه های خارج از کشور و برخی در داخل، به جای آن که بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته به دنبال نادیده انگاری همه ظلم ها و فشارهای آمریکا هستند، گویی آمریکا علیه ملت ایران هیچ ظلمی انجام نداده و این مدیران کشور بوده اند که یک مرتبه ضعیف شده اند.

سال ۹۵ و ۹۹ را کنار هم قرار دهیم و مقایسه کنیم. همان مدیران سال ۹۵ در حال اداره کشور در سال ۹۹ با همان قدرت و روحیه و توانمندی و تجربه بیشتر هستند. پس فرق بین ۹۵ و ۹۹ هر چه که هست به خاطر جنایت آمریکا و مربوط به تروریسم اقتصادی، تحریم و فشارهای نارواست.

 

 این روزها پایان یک دولت نیست بلکه شکست یک سیاست است

پایان یک دولت با سرافکندگی و رسوایی نشان می‌دهد در جهان قلدرمابی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون پایان خوبی نخواهد داشت.

در طول این سه سال گذشته که مردم عزیز و صبور ما برابر این تروریست بزرگ مقاومت کردند و به‌رغم اینکه آنها می‌خواستند سه ماهه نظام را سرنگون کنند، خودشان با رسوایی سرنگون شدند.

این روزها پایان یک دولت نیست بلکه شکست یک سیاست یعنی سیاست فشار حداکثری علیه ملت بزرگ ایران است. امروز روز شکست سیاست تروریسم اقتصادی است که می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند.

صدماتی که این آدم به آمریکا زده، به این زودی‌ها جبران نمی‌شود. تا بخواهد حیثیت آمریکا به روز قبل از ترامپ برگردد، سالیان دراز طول می‌کشد و بازگشت اعتماد جهانی به آمریکا سال‌ها زمان می‌برد. این خسارت عظیم و بزرگی بود که برای مردم آمریکا در این روزها به طور کامل ملموس و مشهود است.

 

خبر در حال تکمیل است

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *