جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴ قبل از ظهر به وقت تهران

تحلیل نیویورک‌ تایمز ، بلومبرگ و رویترز درباره سفر آبه به تهران

تحلیل نیویورک‌تایمز درباره سفر آبه به تهران: نخست وزیر ژاپن بعد از ۴۰ سال به ایران می‌آید تا در اولین تلاش برای نفوذ ژاپن در خاورمیانه مستقیم وسط تنش میان ایران و آمریکا شود.

برای رهبران تجاری ژاپن تنش یک سردرد دائم محسوب می‌شود و حالا تحت فشار آمریکا آنها قادر به خرید نفت ایران نبوده و علی رغم روابط خوب با ایران وسط معرکه قرار گرفته‌اند.

اما این بحران برای آبه تبدیل به فرصت شده و به عنوان طولانی‌ترین دوران نخست وزیری به دنبال تلاش دیپلماتیک برای حل مسائل درازمدت با روسیه و کره شمالی باشد.

نکته جالب اینکه مقامات رسمی قبل از سفر آبه به خبرنگاران گفتند وی حامل پیام خاصی از ترامپ به ایران نیست و حتی دنبال میانجی‌گری نیز نیست. آبه نیز خطاب به خبرنگاران گفت قصد دارد تنش در منطقه را کاهش داده و پیام آور صلح باشد.

تحلیل بلومبرگ از سفر شینزو آبه به ایران: آبه، دوست نادر هم ترامپ و هم رهبران ایران راهی تهران می‌شود تا روابط کشورش را ترمیم کند.

او قصد دارد پلی را روی خاورمیانه اسیر هرج و مرج بسازد، اما واشنگتن پس از خروج از برجام کوچکترین نشانه مبنی بر کاهش تحریم‌ها را نشان نداده است. تهران هم گفته در حالی که ترامپ جنگ اقتصادی با این کشور به راه انداخته، انتظار مذاکره را نمی‌توان داشت.

اما در هر حال هرگامی به سوی کاهش تنش دستاورد خوشایندی برای آبه خواهد بود که به عنوان دارنده سومین اقتصاد جهان، به عنوان یک مذاکره کننده صلح نیز شناخته شود.

کازو تاکاهاشی استاد دانشگاه اوپن ژاپن می‌گوید میزان دستاورد آبه به اندازه اختیاراتی خواهد بود که ترامپ پشت تلفن به وی برای مذاکره با رهبران ایران داده است. او قطعا پیام آورنده صِرف نخواهد بود.

 

تحلیل رویترز از سفر آبه به تهران به قلم کیوشی تاکه ناکا و کائوری کانیکو:  سفر نخست وزیر ژاپن به ایران با هدف تلاش برای کاهش تنش میان ایران و امریکا صورت می گیرد و علاوه بر آن یک حرکت جسورانه برای یک رهبر ژاپنی قلمداد می‌شود.

برخی کارشناسان معتقدند هدف از این سفر میانجی‌گری نیست بلکه اساسا مسائل دوجانبه اقتصادی است که طرف ژاپنی با دقت آن را پیگیری خواهد کرد.

بعد از ۴۱ سال اولین سفر رسمی نخست وزیری به ایران است که به گفته رئیس کابینه، یوشی هیده سوگا از ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای خواسته می‌شود تا به سمت کاهش تنش در منطقه حرکت کند.

آبه دوست صمیمی ترامپ بوده و پیام تلفنی دیروز ترامپ را به رهبران ایران منتقل خواهد کرد.

ژاپن از ثبات در خاورمیانه استقبال می‌کند چرا که عمده نفت خود را از اینجا تامین می‌کند،هرچند تحریم ایران باعث شده تا نتواند از ایران نفت بخرد.

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *