جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۵ قبل از ظهر به وقت تهران

آیا ممکن است ویروس کرونا از شیر مادر به کودک منتقل شود؟

دانشمندان می‌گویند آزمایش ویروس کرونا در شیر یک مادر مبتلا به کووید-۱۹ مثبت شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این ویروس می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود یا خیر.

آیا ممکن است ویروس کرونا از شیر مادر به کودک منتقل شود؟

محققان آلمانی به‌تازگی از دو زن که آزمایش کرونای آن ها مثبت بود، نمونه شیر گرفتند. قبل از استفاده از پمپ برای جمع آوری شیر، سینه‌های آنان ضدعفونی شد تا از احتمال آلوده شدن شیر به ویروس کرونا هنگام این کار، جلوگیری شود.از مادر اول که مبتلا به کووید-۱۹ شده و بهبود یافته بود، پس از بهبود یافتگی چهار نمونه شیر گرفته و نتیجه آزمایش همگی منفی شد.

اما نتیجه آزمایش شیر مادر دوم در حالی که علایم خفیف ابتلا به کووید-۱۹ داشت، به مدت چهار روز متوالی مثبت و دو آزمایش که در روزهای ابتدایی بروز علایم از وی انجام شد، منفی شده بود.آزمایش کرونای فرزند مادر دوم مثبت شد، اما محققان مطمئن نیستند که نوزاد ویروس را از شیر مادر گرفته یا این که شیوه انتقال دیگری دخیل بوده است.

به گفته محققان، این مادر از زمان شروع علایم کووید-۱۹، ماسک زده است و هنگام دست زدن و تغذیه نوزاد خود، اقدامات احتیاطی از جمله تمیز و ضدعفونی کردن دست و سینه و پمپ را نیز انجام داده است.اما آیا همه مادران در طول شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ باید از شیردهی به نوزاد خود خودداری کنند؟ مادران بدون علامت، در شیر خود ویروس ندارند و هنوز هم می‌توانند به فرزند خود شیر بدهند.وی افزود: برای مادران دارای علایم بیماری نیز توصیه می‌شود قبل از شیردهی به نوزاد خود، اقدام به جمع‌آوری شیر خود و آزمایش آن کنند. هرچند که یک روش جایگزین می‌تواند پاستوریزه کردن شیر باشد. با این حال هنوز مشخص نشده است آیا این کار، ویروس را غیرفعال می‌کند یا خیر.

متخصصان می گویند ما نمی‌دانیم مادرانی که به کووید-۱۹ مبتلا هستند، می‌توانند ویروس را از طریق شیر خود منتقل کنند یا نه، اما داده‌های محدود موجود نشان می‌دهد که شیر مادر ممکن است منبع انتقال نباشد. یک مادر مبتلا به کووید-۱۹ باید برای جلوگیری از انتقال ویروس به فرزند خود تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *