به گزارش انتخاب به نقل از رای الیوم، اکنون، جنگ به سنگر هم پیمانانی منتقل شده است که در یک جبهه علیه داعش مبارزه می کردند، بویژه در منطقه غنی از نفت کرکوک که نیروهای پیشمرگه پیش از این توانسته بودند بر آن مسلط شوند.

نیروهای عراقی در پاسخ به همه پرسی کردستان، موفق به بازپس گیری کرکوک از کردها شدند. حکومت کردستان عراق زمانی که نفت کرکوک را در اختیار داشت و از صادرات آن بهره می برد، گرفتار فقر بود، حال بدون این نفت شرایطش به چه صورت می شود؟ در حالی که محاصره ه ای شدید از سوی ایران، ترکیه و عراق بر آن تحمیل شده است؟

بعید نمی دانیم که جنگ علیه داعش باعث بروز جنگهای دیگری در کرکوک، مناطق همسایه آن و گذرگاههای مرزی بین کردستان، ترکیه، عراق و ایران یا بین نیروهای حشد الشعبی و نیروهای آمریکایی در عراق شود، در حالی که شمار نیروهای آمریکایی حاضر در عراق در سایه تشنج موجود بین این دو طرف، به بیش از ۵هزار سرباز می رسد.

تیلرسون در سفری که در روزهای گذشته به بغداد داشت، با سخنان خود در مورد خروج همه شبه نظامیان ایرانی از عراق، باعث تحریک نیروهای حشد الشعبی مورد حمایت ایران شد. در ادامه، قیس خز علی، رهبر جنبش عصائب اهل الحق در واکنش به این اظهارات گفت:ایالات متحده و وزیر خارجه اش باید برای خارج کردن نیروهایشان از عراق آماده شوند.

 

اگر حملات لفظی شدید آمریکا علیه ایران در این روزها و عزم محکم ترامپ برای لغو توافق هسته ای و متوقف نمودن آزمایش موشکهای بالستیک ایران را در نظر بگیریم، نمی توانیم احتمال وقوع جنگی بین نمایندگان آمریکا و نمایندگان ایران در خاک عراق و مهیا شدن فضایی برای بازگشت داعش را دور از انتظار بدانیم.