جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۱ بعد از ظهر به وقت تهران

سقوط آزاد/ قیمت هر بشکه نفت به ۵۰ دلار رسید

www.dustaan.com-سقوط آزاد؛ قیمت هر بشکه نفت به 50 دلار رسیدمجله انلاین دوستان : بهای نفت خام در بازار بورس نیویورک روز دوشنبه برای اولین بار از آوریل ۲۰۰۹ (فروردین ۸۸) تاکنون به کمتر از هر بشکه ۵۰ دلار رسید. به نقل از پایگاه خبری اینترنتی سی ان بی سی آمریکا، نگرانی ها از مازاد عرضه جهانی نفت و کاهش تقاضا موجب کاهش بیشتر قیمت نفت شده است. بهای نفت خام ‘برنت’ نیز روز دوشنبه تا حد هر بشکه ۵۳ دلار و ۸ سنت کاهش یافت که پایین ترین قیمت آن در ۵.۵ نیم سال گذشته بود. قیمت این دو نفت خام پایه بورس های جهانی از اواسط سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. موضع تولیدکنندگان اوپک از جمله عربستان مبنی بر عدم کاهش تولید نفت یکی از دلایل اصلی کاهش بهای نفت در ماههای گذشته بوده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی با ثبت یک سقوط دیگر، به کمترین میزان طی ۵.۵ سال گذشته رسید. ثبت رکورد جدید در کاهش قیمت نفت زنگ هشدار را درباره حجم نفت مازاد و کاهش تقاضا به صدا درآورده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه تولید نفت خود را با هفت دهم درصد افزایش به ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه در روز رسانده است که بیشترین رقم طی ۱۰ سال گذشته است. همچنین یک سخنگوی وزارت نفت عراق به رویترز گفته است که صادرات نفت این کشور در ماه گذشته میلادی به بالا‌ترین میزان از دهه ۱۹۸۰ رسیده است.

نفت خام برنت شمال و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که دو نوع نفت شاخص قیمت در جهان هستند، از اواسط سال گذشته میلادی تاکنون (شش ماه گذشته) نیمی از ارزش خود را از دست داده‌اند. قیمت نفت برنت در روز دوشنبه برای تحویل در ماه فوریه به ۵۲ دلار و ۹۰ سنت رسید که نسبت به روز جمعه کاهشی سه دلار و ۵۹ سنتی را شاهد بود. همچنین قیمت نفت آمریکا نیز به ۵۰ دلار و ۱۰ سنت رسید که ۲ دلار و ۵۹ سنت نسبت به سه روز گذشته کاهش یافته است.

کارستن فریچ تحلیلگر ارشد نفت و کالا در کامرزبانک فرانکفورت می‌گوید که آسان‌ترین مسیر برای نفت، مسیر سرازیری است. به عقیده وی، تمام اخبار بازار و پس زمینه‌های اساسی، حاکی از فضایی منفی هستند و در عین حال ارائه تصویری از چشم انداز افزایش قیمت‌ها مشکل است. آدام لونگسون، کار‌شناس مورگان استنلی، نیز به رویترز گفته است که تصور بهبود قیمت نفت در آینده نزدیک بسیار دشوار است. به گفته وی، موج جدیدی از عرضه نفت توسط عراق و روسیه به بازار صورت گرفته و نا‌آرامی‌ها در لیبی نیز فروکش کرده است.

آمارهای ضعیف از وضعیت اقتصاد ایالات متحده آمریکا که روز جمعه منتشر شد، بر شتاب کاهش قیمت‌های جهانی نفت افزوده است. از سوی دیگر، یوسوکو ستا، یک مدیر فروش کالا در ژاپن به رویترز گفته است که وقتی به اقتصاد کشورهایی مانند ژاپن، چین و اروپا نگاه می‌کنیم، افزایش تقاضای نفت توسط کشورهای مصرف کننده عمده نفت نامحتمل به نظر می‌رسد. در همین حال، قیمت یورو، واحد پول اروپایی، روز دوشنبه به کمترین میزان خود طی ۹ سال گذشته رسید که با توجه به کاهش قدرت خرید یورو، قیمت نفت که در بازارهای جهانی با دلار تعیین می‌شود، به طور طبیعی مقداری افزایش خواهد یافت. هر یورو روز دوشنبه ۱ دلار و ۱۹ سنت معامله شد که بیانگر کاهش ارزش ۲۶ صدم درصدی آن است. نرخ برابری یورو در برابر پوند نیز به ۱.۵۲ رسید.

سقوط بازارهای بورس

خبر‌ها حاکی است که در میانه افت دوباره قیمت نفت، بورس‌های جهانی نیز با سقوط شاخص مواجه شده‌اند. شاخص داوجونز در بورس نیویورک روز دوشنبه ۳۰۰ واحد (۱.۶۵ درصد) سقوط کرد. شاخص «استاندارد ‌اند پورز ۵۰۰» نیز ۳۳ واحد افت کرد و شاخص «نزدک» نیز ۵۶ واحد کاهش یافت. بورس‌های اروپا نیز تحت تاثیر افت چشمگیر ارزش یورو روز دوشنبه شاهد روندی نزولی بودند. شاخص سهام بورس « فوتسی ۱۰۰» لندن نسبت به روز جمعه ۱.۴۳ درصد کاهش یافت در حالی که در بورس سهام فرانکفورت این کاهش ۲.۲۷ درصد بود. شاخص بورس «سی ای سی ۴۰» فرانسه نیز کاهشی ۲.۸ درصدی را تجربه کرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *