سه شنبه , ۱ ام خرداد ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۷ قبل از ظهر به وقت تهران

ایا هنوز هم نرخ ارز را جمشید بسم ا… تعیین می کند؟

مجله انلاین دوستان : خبر این بود: “نرخ ارز را جمشید بسم الله تعیین می کند.” تیتر یک بسیاری از روزنامه های سیاسی و غیر سیاسی کشور. نه یک روز و دو روز که چندین هفته.

صحبت از روزهای گرانی بی حد و حصر ارز در اواسط سال ۹۱ است.روزهایی که آنقدر نرخ ارز بالا رفت که تا مرز ۴ هزار تومان رسید.
در آن روزها اما محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس دولت دهم  در مراسم روز ملی صادرات در رابطه با بازار ارز اظهارات جنجالی ایراد کرد.
وی در این مراسم با بیان اینکه قیمتهای ارزی بازار صوری است و فردی به نام “جمشید بسم‌الله” این قیمت را در بازار آزاد تعیین می‌کند و البته دولت در جستجوی این است که قیمت ارز را به حدی برساند که صادرکننده، صادرات بهتری داشته باشد، از صادرکنندگان درخواست کرد تا ارز حاصل از صادرات خود را در چهارراه استانبول نفروشند!به این ترتیب بود که نام جمشید بسم الله ورد زبان ها شد و از آن طنزها ساختند.
www.dustaan.com-jamshid-besm-ellah
این ماجرا از ذهن ها دور شد اما داستان تکراری حباب نرخ ارز همچنان وجود داشت.
کافی است نگاهی به حدود ۹ ماه پیش انداخت  یعنی زمانی که دولت یازدهم مستقر شد و نرخ ارز در طول گذشت حدود دو ماه از عمر دولت جدید روند نزولی به خود گرفته بود تا اینکه رئیس کل بانک مرکزی در روز دوم مهرماه ۹۲ آبی پاکی را روی دست همگان ریخت.
سیف بعد از مراسم صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد “اگر قیمت ارز بیش از این کاهش یابد به صلاح نیست و بعید است بیش از این کاهش یابد. منظورش این بود که منتظر کاهش نرخ ارز نباشید.
این اظهارات رئیس کل تاثیر خود را بر بازار گذاشت و روند نزولی نرخ ارز را متوقف کرد؛ این موضوع انتقادات فراوان کارشناسان و مجلس ها به رئیس کل و وزیراقتصاد را به دنبال داشت تا جایی که نمایندگان مجلس وزیراقتصاد را به صحن علنی کشاند.
طیب نیا برای پاسخ به سوال ملی دو نماینده در تاریخ ۱۷ آذر ۹۲ به صحن علنی آمد. سوال ملی این بود: «رئیس بانک مرکزی به دنبال کاهش نه چندان جدی نرخ ارز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کاهش نرخ ارز برای ما مفید و مطلوب نیست. این در حالی است که یکی از وظایف ذاتی بانک مرکزی توانبخشی به پول ملی است. حال این سوال اینجاست که آیا در اظهارات رئیس بانک مرکزی به جای منافع ملی به گروه‌های خاصی توجه نشده‌است؟»
وزیر بعد از طرح سوال به دفاع از اظهارات رئیس کل پرداخت اما نمایندگان از پاسخ طیب نیا قانع نشدند و به عنوان اولین وزیر کابینه دولت یازدهم از مجلس کارت زرد گرفت.
البته بعد از این ماجرا نرخ ارز مجدد تعدیل شد، اما طولی نکشید تا داستان ادامه‌دار حباب در بازار دلار آغاز شد و در هفته‌های اخیر نیز بازار شاهد افزایش نرخ ارز است.
این در حالی است که به تازگی، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در این خصوص گفته: با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، تعادل قیمت را به بازار آزاد ارز بر می‌گردانیم.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اعلام اینکه دولت در راستای یکسان سازی نرخ ارز حرکت می کند و قیمت دلار به نرخ مبادله ای ۲۶۵۰ تومان خواهد رسید، تاکید کرده: زمانی قیمت دلار بیش از ۴ هزار تومان بود و با دخالت و تعادل بخشی دولت دیدیم که قیمت آن به زیر ۳ هزار تومان آمد و تلاش ما حرکت به سمت  یکسان کردن نرخ ارز با همان قیمت مبادله ای ۲۶۵۰ تومان است و تردیدی نخواهیم داشت.
به این ترتیب به نظر می رسد دولتی ها به راستی قصد تک نرخی کردن ارز را دارند و باید منتظر ماند و دید وعده ای که تا امروز محقق نشده بالاخره محقق خواهد شد؟///شفاف
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *