شنبه , ۲۹ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۹ بعد از ظهر به وقت تهران

نکات نوشتن لایحه برای دادگاه

نحوه نوشتن لایحه دفاعیه از اهمیت ویژه برخوردار است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. در این مقاله از سایت شهرداد با ما همراه شوید تا تمامی نکات لازم برای نوشتن یک دفاعیه خوب را بدانید.

برای هر کسی ممکن است که به اشتباه یا درست و بنا بر هر دلیل اعم از مشکلات و مسائل خانوادگی و یا مشکلات مالی و کاری، با دادگاه مواجه شود و مجبور به ارائه دفاعیه ای به دادگاه شود. مهم نیست که چه کسی مقصر بوده و چرا کار به اینجا کشیده مهم این است که الان زمان دفاع از خودتان است و تنها یک شانس برای دفاع دارید. دفاعیه با توجه به نوع و میزان سنگینی مشکل متغیر است.

نکات نوشتن لایحه برای دادگاه

علت نوشتن لایحه دفاعیه

لازمه نوشتن دفاعیه در برخی موارد به منظور حفظ جان و مال انسان ها است و در برخی موارد برای مشکلات کوچک و کم اهمیت است. گاهی شما تنها یک فرصت دارید که قاضی مربوط به پرونده تان را قانع کنید تا به شما اعتماد کند، اینجاست که قدرت بیان می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه آنقدر مورد اهمیت است که گاهی توسط یک وکیل مجرب انجام می‌شود ( البته از زبان خود شخص ) رعایت اصول نگارشی، خوانا بودن و قابل درک بودن متن همه از مواردی است که باید به آن توجه کنید.

روش تنظیم لایحه دفاعیه مورد قبول

تنظیم یک لایحه مورد قبول از نظر قاضی و دادگاه شامل چند بخش می‌شود:

  • مقدمه: اولین مرحله از بهترین نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مقدمه آن است. ابتدا باید توضیح مختصری در رابطه با اصل موضوع بدهید، اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده و منشا این اختلاف از کجا بوده است.
  • متن اصلی لایحه: مورد بعدی متن لایحه دفاعیه است، در این بخش بهتر است مواردی را که خودتان حدس می‌زنید اتفاق افتاده باشد را بیان می‌کنید تا شاید قاضی به این نکات فکر کند و برایش سوال ایجاد شود.
  • جمع بندی: در این بخش باید همه ی سعی خود را بر این بگذارید مقدمه و محتوا را در یک چکیده بنویسید و همه این بخش ها با هم مرتبط باشند.

حال باید به نکات دیگری از نحوه نوشتن یک لایحه دفاعیه توجه کنید:

  • نگارش و املای درست: سعی بر نوشتن درست کلمات و جملات داشته باشد. همچنین احتمال غلط املایی را به صفر برسانید و از کلمات درست استفاده کنید. می‌توانید برای انتخاب کلمه درست از لغت‌نامه ها کمک بگیرید.
  • لحن بیان: این مورد از مواردی است که در صورت رعایت شدن می‌تواند نظر قاضی را به کل تغییر دهد. سعی کنید با احترام کامل یادداشت کنید، از کلمات درست استفاده کنید و منظور خود را به درستی برسانید. دانش و اطلاعات شما در رابطه با مسائل حقوقی به خصوص در زمینه پیش آمده می‌تواند وی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • خوش خط و خوانا بنویسید و در صورت امکان بهتر است آن را تایپ کنید.
  • اگر لایحه دفاعیه خود را تایپ کردید بهتر است با درشت و کوچک کردن و تیره روشن کردن کلمات میزان اهمیت آنها را منتقل کنید. قاضی نیز یک انسان است و در جامعه زندگی می‌کند قطعا هر کدام از این روش هایی که به شما پیشنهاد می‌دهیم می‌تواند تاثیر گذار باشد.
  • دستوری ننویسید: این یک نامه دستوری نیست بلکه یک درخواست است پس باید تمام سعی خود را بر آن بگذارید که درخواست شما مورد تایید واقع شود و تنها راه آن نحوه درست در نوشتن کلمات است.
  • اغراق نکنید: قاضی واجد شرایط است و از علم بالایی برخوردار است بنابراین سعی بر نوشتن واقعیت داشته باشید چرا که اگر بیش از اندازه موضوعی را بزرگ نمایی کنید و یا برعکس حتما خواهد فهمید.
  • مخاطب خود را بشناسید: در صورتی که بدانید با چه کسی صحبت می‌کنید راحت تر می‌توانید وی را خطاب قرار دهید برای مثال اگر با دیوان عالی رتبه روبرو هستید او را با نام عالی جناب خطاب کنید.
  • کمال احترام بیان کنید: برای قاضی فرق نمی‌کند که حق با شما است یا خیر اگر طرف دعوی خود را با احترام خطاب نکنید و لحن بیانتان نسبت به آن یا آنها مودبانه نباشد احتمال نادیده گرفتن شما و درخواستتان زیاد خواهد شد زیرا او در مقام قضاوت قرار گرفته است.
  • اضافه گویی نکنید: سعی کنید مختصر و مفید یادداشت کنید تا قاضی تا انتهای متن را با دقت و حوصله بخواند در صورتی که با سخنان بیهوده و یا تکراری مواجه شود ممکن است به خواندن دفاعیه ادامه ندهد.

نکات نوشتن لایحه برای دادگاه

نمونه شکواییه توهین و تهدید

قبل از تنظیم شکواییه توهین و تهدید ابتدا باید با شرایط و موارد تهدید آشنا شوید. تهدید از لحاظ قانونی به معنای وادار نمودن فردی به ارتکاب افعالی خلاف میل شخصی با ترساندن وی از ایجاد آسیب جانی، مالی، حیثیتی و مواردی از این قبیل است؛ اما هر لفظ و بیان تهدیدآمیزی، طبق قانون تهدید شناخته نمی‌شود. برای تنظیم شکواییه توهین و تهدید باید در نظر داشته باشید؛ که تهدید انجام‌شده شامل شرایط زیر باشد:

  • در تنظیم شکواییه توهین و تهدید باید در نظر داشته باشید که اولین شرط آن است که تهدید باید در موضوعی معین باشد. یعنی خواسته و فعلی که فرد تهدیدکننده قصد ارتکاب آن را دارد؛ باید مشخص باشد.به‌طور مثال عبارت به حسابت می‌رسم تهدید محسوب نمی‌شود. چرا که خواسته و فعل ارتکابی تهدیدکننده در آن مشخص نیست.
  • هنگام تنظیم شکواییه توهین و تهدید باید بدانید که واقعی و یا غیرواقعی بودن تهدید تفاوتی در جرم مرتکب شده ایجاد نمی‌کند.
  • تهدید باید مؤثر بوده و خوف ضرر را ایجاد کند. به‌طور مثال تهدید یک فرد ناتوان جسمی مبنی بر ضرب جرح، بلاوجه است.
  • شرایط فرد تهدید کننده و تهدید شونده؛ مانند سن و جنسیت، در تحقق جرم و میزان مجازات تاثیر گذار است.

شکواییه توهین و تهدید

شاکی : خانم ملیکا… فرزند: نریمان با وکالت آقای محمد… به نشانی: تهران.خیابان ولیعصر. خیابان پسیان……

مشتکی‌عنه : خانم حدیثه………فرزند : نجف محل اقامت: تهران.خیابان ولیعصر. خیابان آصف……

موضوع : تهدید – افترا – قذف – توهین –سلب آسایش- مزاحمت از طریق پیامک و تلفن شرح شکواییه توهین و تهدید

دادستان معظم دادسرای عمومی و انقلاب تهران

با سلام

احتراماً این‌جانب به وکالت از شاکی خانم ملیکا….. شکایت خود را از خانم حدیثه…. فرزند نجف به شرح ذیل به عرض می‌رسانم : حسب اظهارات موکل و دلایل موجود مشتکی‌عنه مدت مدیدی است عامدانه و عالمانه موکل را حضوراً و از طریق پیامک و تماس‌های مکرر تلفنی مورد افترا، تهدید، توهین،فحاشی، قذف و… قرار داده و کراراً با ارسال پیامک‌های غیراخلاقی و استعمال الفاظ رکیک و توهین‌آمیز موجبات سلب آسایش و آزار و اذیت موکل و خانواده ایشان را فراهم نموده است.

لذا با توجه به موارد معنونه از نامبرده اعلام شکایت نموده و تقاضای تعقیب کیفری ایشان وفق مقررات جزایی و همچنین مواد ۶۴۱ و ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی و عنداللزوم انجام استعلام از شماره تلفن همراه……و اپراتور… مورد استدعا می‌باشد. با نهایت سپاس و تجدید احترام

منابع :

نکات کلیدی در نوشتن لایحه – جهان صنعت نیوز

مفهوم لایحه قضایی – پژوهش حقوق عمومی

لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص – مرکز پژوهش

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *