جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۰ بعد از ظهر به وقت تهران

پیامبر(ص) برای چه کسانی نماز میت نمی خواندند!؟

مجله انلاین دوستان :  حق الناس آنقدر اهمیت دارد که حتی گفته اند اگر با واجبی مانند نماز تعارض پیدا کرد و وقت برای نماز باقی بود باید اول حق الناس را ادا کنی. اگر هم با هر عمل مستحب یا مکروهی روبرو گردد قطعا حق تقدم با پرداخت حق مردم است. آنقدر مهم است که در هیچ صورتی حق نداری آن را ترک کنی حتی اگر بدهی ات مربوط به سالها قبل باشد.

تراز: نقل می کنند که برخی اوقات پیامبر (ص) را برای خواندن نماز میت دعوت می کردند. حضرت ابتدا می پرسیدند... امام باقر علیه‌السلام فرمود:
«اول قطره من دم الشهید، کفاره لذنوبه الاّ الدّین فان کفارته قضائه.»
«نخستین قطره خون شهید کفاره گناهان اوست مگر بدهی که کفاره آن ادای آن است.» (من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۱۸۳)
                                                                                                                                          ***
سه نکته:
* پیامبر (ص) برای چه کسانی نماز میت نمی خواندند!؟

نقل می کنند که برخی اوقات پیامبر (ص) را برای خواندن نماز میت دعوت می کردند. حضرت ابتدا می پرسیدند که میت دِین و بدهی داشته یا نه؟ اگر نداشت که نماز اقامه می شد. اگر بدهی داشت سوال می کردند آیا ارثی بر جای گذاشته تا دیون او پرداخت شود؟ اگر ارث بود نماز را می خواندند ولی اگر فرد مدیون بوده و ارثی هم باقی نگذاشته بود حضرت بر او نماز نمی خواندند!
** فرد دیگری نماز میت می خواند
روایت فوق را برای امام صادق (ع) قرائت کردند و صحت آن را جویا شدند. امام فرمودند: بله، پیامبر بر آن فرد نماز نمی خواند ولی فرد دیگری نماز می خواند زیرا نماز میت واجب است.
*** بهترین راهکار تربیتی
اما در اینکه چرا حضرت نماز نمی خواندند قطعا می خواستند مسلمانان به اهمیت فوق العاده حق الناس پی ببرند. هرچند در برخی مواقع دوستان و خویشان آن میت با این تلنگر پیامبر (ص) به خود می آمدند و بدهی میت را تقبل می کردند. در حقیقت با این برخورد هم مسلمانان متوجه اهمیت حق الناس می شدند و هم با پرداخت دیون میت، او در عالم برزخ و قیامت دچار مشکل نمی شد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *