پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۰ بعد از ظهر به وقت تهران

هزینه های نجومی برای عروسی فرمالیته!

چند سالی است که مد تازه‌ای به مراسم عروسی اضافه شده ‌است‌ به‌نام «فرمالیته عروس» که با عنوان «پیش‌کاری» هم شناخته می‌شود؛ همه‌چیز مشابه جشن عروسی مرسوم است با این تفاوت که از مهمان خبری نیست. یعنی عروس و داماد، آرایشگاه می‌روند. لباسِ روز جشن‌شان را یا لباسی متفاوت با آن و عموما اسپرت می‌پوشند. ماشین، گل می‌زنند. دسته‌گل عروس می‌گیرند. عکاس و فیلم‌بردار خبر می‌کنند و یک یا چندروز بعد دوباره همه این مراحل را تکرار می‌کنند، این بار با حضور مهمان‌ها. چرا؟ برای این‌که فیلم و عکس عروسی متفاوتی داشته‌باشند و البته برای این تفاوت، هزینه هنگفتی هم می‌پردازند. این هزینه فقط شامل دوبار آرایشگاه رفتن و دسته‌گل نیست بلکه بخش عمده آن صرف تهیه فیلم عروسی با حضور چند ساقدوش می‌شود؛ فیلمی که باید در یک لوکیشن ویژه ساخته شود که معمولا خارج از شهر است یا در شهری دیگر (بیشتر در شمال یا جنوب) یا حتی در کشوری دیگر. در ادامه با سه آتلیه عکاسی فرمالیته درباره کسب‌وکار پررونق این‌روزهای‌شان گفت‌وگو کرده‌ایم. همچنین چهار موافق و مخالف، نظرات‌شان را درباره پیش‌کاری عروسی گفته‌اند.

هزینه های نجومی برای عروسی فرمالیته!

از ۱۰ یا ۲۵ میلیون تومان تا ۹۰۰ دلار

۳ آتلیه در مشهد و تهران درباره تورهای عروسی فرمالیته داخل و خارج از کشور، هزینه‌های آن و … توضیح می‌دهند
فرمالیته که تا چند سال پیش رسمِ کمتر شناخته‌شده‌ای بود، حالا دیگر کم‌کم دارد به یکی از اجزای اصلی مراسم عروسی تبدیل می‌شود. در هر شهر بزرگی چندین استودیو وجود دارد که به‌طور تخصصی کارشان برگزاری عروسی فرمالیته در داخل و خارج از کشور است؛ محدوده قیمتی‌شان هم بسته به لوکیشن، تفاوت‌های زیادی دارد. ارزان‌ترین‌ها، فضاهای باز بیرون شهر و باغ‌ها هستند. اگر موقعیت‌های مکانی ویژه‌تری مثل کویر و جنگل و دریا در نظر داشته‌ باشید، مشمول تورهای داخلی می‌شود که محبوب‌ترین‌ها قشم، هرمز، چابهار و چند شهر شمالی هستند. اگر هم هزینه برای‌تان مسئله‌ای نیست، استودیوهای فرمالیته، کشورهای دور و بر مثل مالزی و ترکیه را بهتان پیشنهاد می‌کنند. با سه استودیو در تهران و مشهد تماس گرفتم تا ببینم برگزاری یک مراسم عروسی ساختگی، چقدر آب می‌خورد. قیمت‌ تورهای خارج شهر و کشور، بدون احتساب هزینه رفت‌وآمد و اقامت است.
  فرمالیته خارجی؛ از ۱۵ تا ۳۰ میلیون
کجا؟ استودیو «ش»، مشهد
از تورهای خارجی، بالی، مالزی، تایلند و ترکیه و در داخل کشور شمال و قشم گزینه‌هایی است که در منوی این استودیو در نظر گرفته شده‌ است و بسته به فصل برگزاری مراسم، بعضی از آن‌ها را می‌توانید انتخاب کنید. قیمت و خدمات تورهای خارج از کشور را برای فصل بهار می‌پرسم: «اردیبهشت‌ماه، برنامه «کاپادوکیا» و «مارماریس» (هر دو در ترکیه) داریم و «سریلانکا». مبلغ پکیج‌های ترکیه به‌ترتیب ۲۰ و ۱۵میلیون تومان است و قیمت سریلانکا، ۳۰میلیون تومان. خدمات شامل عکاسی، فیلم‌برداری کامل و آلبوم ۲۰در۴۰ است به‌علاوه لباس فرمالیته عروس». ناشی‌گری می‌کنم و قیمت لباس داماد را می‌پرسم، جواب می‌دهد: «لباس داماد اصلا اجاره داده نمی‌شود». خب پس به هزینه‌های جانبی، این یکی را هم باید اضافه کرد. بعضی استودیوها در خدمات‌شان میکاپ عروس هم دارند. راجع به قیمتش سوال می‌کنم، توضیح می‌دهد: «برای سریلانکا میکاپ نداریم چون هزینه تورها خیلی بالاست و نمی‌صرفد که میکاپ‌آرتیست همراه خودمان ببریم ولی برای ترکیه امکانش هست و مبلغش می‌شود ۳میلیون تومان».
  فرمالیته وطنی؛ حداقل ۵ میلیون تومان
کجا؟ استودیو «الف»، تهران، بولوار سعادت‌آباد
این استودیو فقط تورهای داخلی را شامل می‌شود؛ نمونه عکس و فیلم‌های مشتری‌های قبلی، می‌گوید ساحل و دشتِ مه‌آلود جزو محبوب‌ترین‌ گزینه‌ها هستند. کسی که پشت‌خط است، برایم توضیح می‌دهد: «پکیج معمولی شمال ما یک‌روزه است که از صبح تا شب در سه تا لوکیشن انجام می‌شود. انتخاب مکان‌ها با شماست، مثلا می‌تواند دریا و جنگل و دشت باشد. هزینه عکاسی و فیلم‌برداری این پکیج، ۴میلیون‌و۵۰۰ هزارتومان است. اگر کارتان دو روزه شود، ۱میلیون ‌و ۵۰۰ هزار تومان بهش اضافه می‌شود که در این‌صورت تعداد لوکیشن‌ها هم بیشتر می‌شود و شش، هفت انتخاب خواهید داشت». می‌پرسم هزینه آرایش و لباس عروس چقدر می‌شود؛ «لباس را معمولا خود عروس‌خانم‌ها تهیه می‌کنند ولی ما هم می‌توانیم معرفی کنیم. هزینه‌اش خیلی زیاد نیست؛ بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان. برای میکاپ هم ۵۰۰ هزار تومان به هزینه کار اضافه می‌شود».
  فرمالیته در کشتی؛ ۹۰۰ دلار
کجا؟ استودیو «ر»، تهران، آدرس دفتر نامشخص
در وب‌سایت این استودیو نوشته شده‌ است که علاوه‌بر تهران در استانبول  و   رم هم دفتر دارند تا هزینه‌های عکاسی و فیلم‌برداری کاهش پیدا کند و بهترین خاطره‌های زندگی با مناسب‌ترین قیمت رقم بخورد. تجهیزاتی که برای ثبت این خاطرات از آن‌ها نام برده شده، بیشتر مناسب تولید یک اثر سینمایی است. با دفتر تهران تماس می‌گیرم تا بدانم منظور از مناسب‌ترین قیمت چیست. مردی از آن طرف خط درباره تور استانبول برایم توضیح می‌دهد: «ما یک پکیج کامل درنظر گرفته‌ایم که بسته به انتخاب شما گزینه‌هایی به آن اضافه یا ازش کم می‌شود. این پکیج شامل تصویربرداری کامل با دوربین اسلوموشن، رونین و هلی‌شات است به‌علاوه اجرای کامل عکاسی، کشتی کروز، ترانسفر داخل شهری، میکاپ‌آرتیست و ادیت کلیپ که مجموعا ۹۰۰ دلار می‌شود». امروز که این پرونده را می‌نویسم، قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۵۰ است. می‌پرسم چه گزینه‌های دیگری می‌شود اضافه کرد، صدای پشت تلفن می گوید: «اگر مایل باشید بیشتر از یک روز زمان بگذارید، می‌توانیم لوکیشن اضافه کنیم؛ مثلا به کاپادوکیا هم برویم. البته خود استانبول هم لوکیشن زیاد دارد ولی ما بهترین‌هایش را انتخاب کرده‌ایم و به‌نظر من یک روز کافی است». از آن‌جایی‌که به‌نظر نمی‌رسد هیچ نظارت و مصوبه خاصی در این زمینه وجود داشته‌باشد، هزینه تورهای داخلی را هم می‌پرسم و همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردم اختلاف قیمت‌ها غافل‌گیرکننده است: «برای تورهای داخلی مثل هرمز و قشم، به‌جز ایاب‌وذهاب و اقامت، ۱۳میلیون تومان دریافت می‌کنیم». یک آتلیه دیگر در تهران، هزینه تورهای جنوب یک تا دو روزه‌اش را بین ۶ونیم تا ۱۱میلیون تومان اعلام می‌کند و استودیویی در مشهد برای تور داخل شهر و شمال، بین ۹ تا ۲۵میلیون تومان قیمت تعیین می‌کند.

هزینه های نجومی برای عروسی فرمالیته!

مد تازه‌ای که شاید به رسم تبدیل ‌شود
۴ عروس از دلایل‌شان برای برگزار کردن و نکردن فرمالیته می‌گویند
عروسی فرمالیته، موافقان و مخالفانی دارد. موافق‌ها می‌گویند چون روز جشن دوندگی و استرس زیادی دارند، آن‌قدر خسته و بی‌حوصله می‌شوند که عکس و فیلم‌های‌شان خوب از کار درنمی‌آید و فرمالیته فرصتی است که با سرووضع آراسته و بدون عجله جلوی دوربین بایستند. مخالف‌ها می‌گویند این مد تازه، خرج اضافی است و برای ثبت عکس و فیلم‌ بی‌اشکال، فقط کافی است از قبل برای روز مراسم، برنامه‌ریزی شود. به‌هرحال گذشته از نظرات مثبت و منفی، پیش‌کاری عروسی در منوی آرایشگاه‌ها و تالارها جای خودش را باز کرده‌ است و اولین انتخاب خیلی از عروس‌ و دامادهای جوان است. اگر در شرف ازدواج هستید و فرمالیته را یکی از برنامه‌های جدی مراسم‌تان درنظر گرفته‌اید، نظر و تجربه چهار مصاحبه‌شونده ما ممکن است برای‌تان مفید باشد.
مراسمی برای تفاخر
چه کسی؟ نادیا، کارشناس‌ارشد حسابداری، ۲۹ ساله
من و همسرم می‌خواستیم خودمان، بدون کمک از بزرگ‌ترها خرج عروسی را تأمین کنیم؛ برای همین تصمیم گرفتیم فقط کارهای نسبتا واجب را انجام بدهیم. گرچه الان که یک سال از عروسی‌مان می‌گذرد، به‌نظرم همان مراسم اصلی را هم می‌شد با تعداد مهمان‌ها و هزینه کمتری برگزار کرد. البته پشیمان نیستم ولی ترجیح می‌دادم فقط کسانی را به مراسمم دعوت کنم که دوست‌شان دارم. موقع جشن عروسی ما یعنی بهمن ۹۸، هزینه مراسم فرمالیته از حدود یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار شروع می‌شد تا ۵میلیون تومان؛ البته برای تور داخل شهر مشهد. قیمت تور شهرها و کشورهای دیگر طبعا بالاتر بود چون هزینه‌های سفر مثل ایاب‌وذهاب، غذا و هتل هم بهش اضافه می‌شد. درست است که هزینه برای‌ ما مهم بود ولی تنها دلیل‌مان برای فرمالیته نگرفتن، نبود. خیلی‌ها فقط برای پز دادن و خودنمایی این کار را می‌کنند. به‌نظرم بعید است زوج‌ها برای دل خودشان چنین مراسمی برگزار کنند، فقط می‌خواهند به بقیه بگویند که چقدر عاشق یکدیگر هستند و من از این تظاهر خوشم نمی‌آید. بعد از عروسی هم در معدود مواردی که پای فیلم مراسم‌شان می‌نشینند، قسمت‌های نمایشی‌اش را رد می‌کنند.

 

خرج اضافی
چه کسی؟ مژده، هنرمند در شاخه‌های نقاشی و مکرومه‌بافی، ۳۱ ساله
من قبلا در یک آتلیه عکاسی، کار فتوشاپ انجام می‌دادم. عروس و دامادهای زیادی به آتلیه می‌آمدند که مراسم ازدواج‌شان دو پارت بود و کلیپ عروسی‌شان به‌نظرم خیلی قشنگ می‌شد. من هم که دلم می‌خواست خیالم از بابت عکس و فیلم مراسمم راحت باشد، تصمیم گرفتم مراسم فرمالیته داشته‌باشم. البته می‌شود گفت عروسی من سه پارت داشت، چون شوهرم اهل دزفول است و یک جشن هم در دزفول داشتیم. سال ۹۳ که ما ازدواج کردیم، حدود ۳میلیون‌تومان هزینه عکاسی آتلیه شد و با مراسم اصلی در نهایت ۳۵ تا ۴۰میلیون (به‌جز جشن دزفول) خرج کردیم. من چون خودم در آتلیه کار می‌کردم، قیمت‌ها برایم مناسب‌تر از بقیه درآمد اما راضی نبودم. آرایشگاهی که برای مراسم فرمالیته رفتم، کارش خوب نبود و اصلا از آن عکس‌ها استفاده نکردم. حالا که بهش فکر می‌کنم، به‌نظرم فرمالیته، خرج اضافی است؛ به‌ویژه با قیمت‌های الان. اگر به گذشته برگردم، دیگر فرمالیته نمی‌گیرم و برای مراسم اصلی بیشتر برنامه‌ریزی می‌کنم.
خاطره‌ای زیبا با چاشنی چشم و هم چشمی
چه کسی؟ نگار، کارشناسی آی‌تی، ۲۵ ساله
من تابستان امسال ازدواج کردم. شرایط طوری بود که همه فکر می‌کردیم کرونا خیلی هم جدی نیست ولی اوضاع روزبه‌روز بدتر می‌‌‌شد و حتی در تابستان تقریبا به اوج خودش نسبت به چند ماه قبل رسید. خیلی سردرگم بودیم. یکی می‌گفت صبر کنید، یکی می‌گفت بدون مجلس بروید سر زندگی‌تان. من و همسرم بالاخره تصمیم گرفتیم مراسم را در فضای باز و با جمعیت ‌کم برگزار کنیم ولی به هرحال استرس زیادی داشتیم بابت این‌که مبادا برای کسی اتفاقی بیفتد. خلاصه مراسم ما در یکی از باغ‌تالارها با ۴۰ نفر مهمان برگزار شد. از آن‌جایی‌که سال‌هاست رسم فرمالیته به عروسی‌ها اضافه شده، من هم تصمیم گرفتم دوتا مراسم بگیرم تا روز جشن خسته نباشم. فرمالیته را در یک باغ گرفتیم و حدود ۹میلیون تومان برای عکاسی، هزینه کردیم. از انتخابم راضی هستم، هم خیلی خوب برگزار شد و هم خاطره قشنگی برای‌مان می‌ماند ولی راستش را بخواهید به‌نظرم مد شدن این رسم، بیشتر از روی چشم‌وهم چشمی است. عروس و داماد خودشان را ملزم می‌کنند که به‌جای لذت بردن از جشن عروسی‌شان طوری رفتار کنند که فیلم‌شان خوب از آب دربیاید.

 

مصنوعی و غیرضروری
چه کسی؟ زهرا، دانشجوی دکترای بیوتکنولوژی، ۲۷ ساله و شاغل
من مرداد امسال ازدواج کردم. به‌دلیل شیوع بیماری، ما و خانواده‌های‌مان برای برگزاری جشن عروسی خیلی استرس داشتیم. دل‌مان نمی‌خواست باعث بیمار شدن کسی بشویم برای همین از برگزاری مراسم صرف‌نظر کردیم و فقط عکس و فیلم گرفتیم. بعد هم در هتلی، دور هم شام خوردیم و این کل عروسی ما بود. در واقع فرمالیته را به‌نفع و نظر خودمان تغییر دادیم چون فرمالیته در اصل یعنی هم اصطلاحا مراسم پارت داشته‌باشی و هم مجلس عروسی. راستش من هم قبل از این، در شرایط عادی، دوست داشتم فرمالیته داشته‌باشم ولی الان به‌نظرم کاری اضافی و هزینه‌ای غیرضروری است. مهم این است که خاطره شب ازدواجت را ثبت کنی و این کار را می‌شود بدون ژست‌های تکراری و حرکات مصنوعی هم انجام داد.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *