سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۲ قبل از ظهر به وقت تهران

آشنایی با میوه های زمستانی و جلوگیری از اثرات ناشی از آلودگی هوا بر ریه و بدن

در فصول سرد سال به ویژه زمستان، پدیده وارونگی هوا در کنار دود ناشی از کارخانه‎‌ها و خودروهای آلاینده، موجب آلودگی مضاعف هوا خواهد شد. با توجه به اثرات بد آلودگی هوا بر ریه و بدن افراد، لازم است که از منابع طبیعی، چون میوه‌های پاییزی و زمستانی، برای کاهش این مضرات بهره برد. برخی از میوه‌ها، دارای اثربخشی قابل توجهی در مبارزه بر عوارض جانبی ناشی از آلودگی هوا بر بدن انسان‌ها هستند. در ادامه به معرفی این میوه‌ها می‌پردازیم.

میوه‌های پاییزی و زمستانی ضد آلودگی هوا

یکی از مهم‌ترین و در عین حال بدترین عناصری که بر اثر آلودگی هوا به بدن انسان و به ویژه ریه‌ها تحمیل می‌شود، سرب است. از این روی لازم است که از فیبرهای محلول در آب، برای دفع سرب از بدن استفاده کرد. برخی از میوه‌ها نسبت به سایرین، دارای پکتین بیشتری هستند که برای حفاظت از بدن در برابر آلودگی سرب، موثر خواهند بود. از جمله میوه‌های پاییزی و زمستانی ضدآلودگی هوا، موارد زیر قابل توجه هستند:

سیب، بهترین میوه برای دفع سرب

در بالا اشاره کردیم که آلودگی هوا، میزان سرب قابل توجهی به بدن تحمیل کرده و همین موضوع سبب می‌شود که بیماری‌های ریوی و دیگر بیماری‌های خطرناک، با ریسک بیشتری در افراد جامعه شیوع پیدا کنند. سیب به عنوان یک منبع غنی از پکتین، فیبر محلول در آب، در مبارزه با آثار منفی ناشی از آلودگی هوا، فوق العاده موثر است. همین طور مصرف روزانه حداقل یک عدد سیب، باعث خواهد شد تا دفع سرب و سموم آلودگی هوا از بدن، با سهولت بیشتری صورت بگیرد.

کیوی، سرشار از ویتامین C

کیوی آکنده از ویتامین ث بوده و در از بین بردن اثرات ناشی از آلودگی هوا در بدن، یک میوه کاملا مبارز به حساب می آید. علاوه براین خاصیت کیوی برای قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن، کمک می‌کند که افراد در برابر بیماری‌های مختلف، قدرت دفاعی بیشتری داشته باشند. از این روی پیشنهاد می‌شود که حتما در روزهایی که آلودگی هوا تشدید می‌شود، حداقل یک عدد کیوی روزانه میل کنید. به این شکل اثرات مخرب سرب، کاهش پیدا می‎کند.

انار، سرشار از آنتی اکسیدان

انار میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان پونیکا لاجین بوده و ریه‌ها را در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند. از این روی در افرادی که ساعات زیادی در معرض آلودگی هوا قرار دارند، مصرف انار می‌تواند به پاکسازی ریه‌ها کمک زیادی کرده و ریسک ابتلا به سرطان ریه را نیز کاهش دهد. همین طور اگر بر اثر آلودگی هوا، به سرفه‌های مزمن مبتلا شده باشید، خواص انار، به تسکین سرفه کمک کرده و رفته رفته، بهبودی کامل فراهم خواهد کرد.

پرتقال، میوه نارنجی ضدآلودگی هوا

پرتقال از جمله میوه‌های نارنجی رنگ است که دارای مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این میوه در مبارزه بر مسمومیت ناشی از آلودگی هوا، بسیار موثر بوده و التهابات بدن را نیز کاهش می‌دهد. ویتامین C فراوان، از اصلی‌ترین خواص پرتقال در مبارزه با آلودگی هوا بوده و به حفظ سلامت ریه در تهاجم سرب و دیگر آلاینده‌ها، کمک زیادی خواهد کرد.
لازم به ذکر است که به همین شکل نارنگی و لیمو شیرین نیز دارای ویتامین C سرشاری بوده و با داشتن آنتی اکسیدان‌های فعال، در مبارزه با آلودگی هوا، بسیار تاثیرگذار هستند.

آناناس، مملو از آنزیم‌های فعال ضدآلودگی هوا

آناناس از میوه‌های پاییزی و زمستانی است که به طور خاص به ریه‌ها برای تاب آوردن در برابر مواد سمی ناشی از آلودگی هوا، کمک می‌کند. آنزیم‌های فعال در آناناس، به کاهش التهابات بدن کمک کرده و مسیرهای تنفسی را پاکسازی خواهد کرد. همین طور در افرادی که به سرفه‌های مزمن مبتلا هستند، مصرف آناناس به عنوان یک درمان طبیعی پیشنهاد می‌شود.

گریپ فروت و آنتی اکسیدان‌های قوی

گریپ فروت نیز از میوه‌های پاییزی و زمستانی است که با داشتن مقادیر قابل توجه ویتامین C، برای روزهای آلودگی هوا، کاملا موثر است. این میوه به پاکسازی ریه از آلودگی‌ها کمک کرده و با داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی، در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از هوای آلوده و انباشته از سرب، محافظت ایجاد می‌کند.
در بالا به معرفی تعداد از بهتری میوه‌های پاییزی و زمستانی موثر در جلوگیری از اثرات بد آلودگی هوا بر ریه و بدن پرداختیم. شما به جز این موارد، چه میوه‌های موثر دیگری را می‌شناسید که در لیست ما از قلم افتاده باشند؟

ضرورت مصرف میوه‌ها و سبزی‌های دارای آنتی اکسیدان در هوای آلوده
در بالا دیدیم که میوه‌های پاییزی و زمستانی زرد، نارنجی و قرمز، چطور می‌توانند به محافظت بدن در برابر اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا کمک کنند. به این شکل مشکلات مختلفی که ممکن است در روزهای مواجهه با هوای آلوده به صورت کوتاه مدت یا نتایج بلندمدت در سلامت افراد ظاهر شوند، به حداقل خواهد رسید. از این روی توصیه می‌شود که حتما در چنین روزهایی، رژیم غذایی خود را تغییر داده و حتما یک یا چند مورد از این میوه‌ها را در آن بگنجانید.


منبع : میوه های زمستانی برای از بین بردن اثرات آلودگی هوا

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *