شنبه , ۶ ام مرداد ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۳ قبل از ظهر به وقت تهران

نظرسنجی مریلند در ایران پس از انتخاب بایدن

۶۹ درصد، هر گونه مذاکره را منوط به انجام کامل تعهدات آمریکا می دانند .۸۸ درصد ،موافق اقدامات امنیت زای سپاه در منطقه و۵۵ درصد، موافق برجام هستند و۸۵ درصد از عملکرد کادر درمان در کرونا رضایت دارند.

نظرسنجی مریلند در ایران پس از انتخاب بایدن

مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند در نظر سنجی اخیر خود، نظر مردم ایران در باره موضوعات مهمی چون کرونا، برجام، مذاکره با آمریکا، ، دولت بایدن، اقتصاد و مسائل منطقه‌ای را پرسیده است. این نظر سنجی در دو مرحله یعنی از ۱۱ شهریور تا ۱۱ مهر، قبل از ریاست جمهوری جوبایدن و همچنین از ۷ بهمن تا ۱۱ بهمن انجام گرفته است که در ادامه مهم ترین بخش های این نظر سنجی را می خوانید:
* ۵۷ درصد معتقدند آمریکا ممکن است به برجام بازگردد و فقط ۶۰ درصد بر این باورند که آمریکا در صورت بازگشت به برجام به تعهداتش عمل خواهد کرد.
*۵۱درصد با برجام موافق اند و ۴۱ درصد مخالف. با آمدن بایدن موافقت مردم با برجام کمی افزایش یافته است.
* ۸۹ درصد مردم ایران خواستار آن هستند که آمریکا گام اول را بردارد و به برجام برگردد.
*۴۰ درصد معتقدند سیاست بایدن با ایران دوستانه‌تر خواهد بود در حالی‌که اکثریت، یعنی ۷۰ درصد معتقدند سیاست دولت ترامپ کاملا خصمانه بوده است.
* ۷۳ درصد مردم ایران موافق مصوبه اخیر مجلس در خصوص انرژی هسته ای هستند.
* ۶۹ درصد از ایرانیان معتقدند قبل از بازگشت آمریکا به اجرای تعهداتش نباید مذاکره جدیدی صورت بگیرد و در مقابل، ۲۸ درصد موافق مذاکره جدید هستند.
* ۵۸ درصد از ایرانی‌ها گفتند که احتمال می‌دهند آمریکا به برجام برگردد و ۶۰ درصد هم اعلام کردند که تردید دارند وعده واشنگتن برای برداشتن تحریم‌ها اجرا شود.
* ۸۵ درصد مخالف توقف کامل غنی سازی اورانیوم ، ۸۳ درصد مخالف توقف آزمایش‌های موشکی و ۷۳ درصد مخالف کاهش برد موشک‌ها هستند.
* ۸۸ درصد مردم بر این باورند که اقدامات سپاه در منطقه، ایران را امن‌تر کرده است.
* ۴۳ درصد به پایبندی چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان (دیگر طرف‌های برجام) به تعهدات شان اعتماد دارند. در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ این دانشگاه، ۳۰ درصد از ایرانی‌ها به این موضوع باور داشتند.
* از بین صفر تا ۱۰ (از خصمانه‌ترین حالت تا کمترین خصومت) اکثریت ایرانی‌ها به ترامپ عدد یک را اختصاص دادند و بایدن به عدد سه رسیده است.
* از بین عوامل مختلفی که تاثیر منفی بر اقتصاد ایران داشته، ۳۵ درصد، عامل تحریم‌ها را بیشتر از دیگر عوامل تاثیرگذار دانستند.
* ۸۵درصد مردم ایران عملکرد سیستم درمانی عمومی ایران در بحران کرونا را بسیار خوب / تا حدی خوب ارزیابی می‌کنند.
* ۵۳ درصد به صورت قطعی و ۲۲ درصد احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت خواهند کرد و از طرف دیگر ۱۵ درصد به طور قطعی در انتخابات شرکت نخواهند کرد و ۹ درصد نیز اعلام کرده اند که احتمالا در انتخابات شرکت نخواهند کرد.
* در این نظر سنجی به ترتیب رئیسی با ۷۵ درصد، قالیباف با ۶۷ درصد، ظریف با ۶۱ درصد، احمدی نژاد با ۵۷ درصد و سید محمد خاتمی با ۴۴ درصد به عنوان گزینه مطلوب از سوی مردم برای ریاست جمهوری اعلام شده اند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *