پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۲ بعد از ظهر به وقت تهران

چگونگی تهیه محلول خانگی شوینده فرش

شوینده ها و محصولات شستشوی فرش گران هستند، اما می توانید محلول شوینده خانگی خود را تهیه کرده و آن را در ماشین یا در شستشوی دستی استفاده کنید. شوینده فرش برای تمیز کردن لکه، آلودگی، لکه های مکان های پررفت و آمد و شستشوهای کلی استفاده می شود. در صورتی که لکه های سرسخت با این روش ها از بین نرفتند، می توانید راه های دیگر را امتحان کنید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت قالیشویی را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک قالیشویی در تهران باشید می‌توانید درخواست قالیشویی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

بخش اول. تهیه شوینده فرش

۱. محلول شوینده و نرم کننده فرش را آماده کنید. این شوینده و نرم کننده به شوینده های بازاری شباهت دارد و فرش را نرم، تمیز و خوشبو می کند. برای تهیه این محلول این مواد را در سطل مخلوط کنید:
⦁ ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) پودر لباسشویی
⦁ یک چهارم فنجان (۵۹ میلی لیتر) شوینده چند منظوره
⦁ ۱ قاشق OxiClean
⦁ ۱ قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) نرم کننده پارچه
⦁ ۱ گالن (۳.۸ لیتر) آب داغ

۲. شوینده خوشبو و سالم تهیه کنید. خانواده های دارای فرزند و حیوان خانگی، باید شوینده سالم استفاده کنند، مخصوصا برای تمیز کردن چیزهایی مثل فرش که هر روز استفاده می شوند. برای آماده کردن محلول سالم و خوشبو این مواد را باهم ترکیب کنید:
⦁ ۱ فنجان (۲۳۵ میلی لیتر) سرکه سفید
⦁ ۲ فنجان (۴۷۰ میلی لیتر) آب
⦁ ۲ قاشق چای خوری (۱۳ گرم) نمک
⦁ ۱۵ قطره عصاره لیمو، اسطوخودوس یا کاج

۳. از شیشه شو استفاده کنید. شیشه شو فقط برای پاک کردن شیشه استفاده نمی شود و می توانید با ترکیب آن با آب یک شوینده مناسب برای فرش، خودرو و غیره تهیه کنید.
⦁ برای تهیه این محلول، آب داغ و شیشه شو را به مقدار برابر باهم ترکیب کنید.

۴. از شوینده قوی تر حاوی آمونیاک استفاده کنید. شوینده آمونیاک از شوینده معمولی قوی تر است، اما در استفاده از آن باید مراقب باشید چون آمونیاک سایشی بوده و به ریه، چشم و پوست آسیب می رساند. دستکش بپوشید و مواد را در سطل مخلوط کنید:
⦁ ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) پودر لباسشویی
⦁ یک چهارم فنجان (۵۹ میلی لیتر) آمونیاک
⦁ یک چهارم فنجان (۵۹ میلی لیتر) سرکه
⦁ ۳ گالن (۱۱ لیتر) آب

۵. شوینده لیمو و پراکسید را امتحان کنید. هیدروژن پراکسید یک شوینده قوی است و لیمو هم یک خوشبو کننده عالی. ترکیب این دو مواد می تواند به یک شوینده خوشبو و عالی تبدیل شود. برای تهیه آن:
⦁ سه چهارم فنجان (۱۷۶ میلی لیتر) هیدروژن پراکسید را توی سطل بریزید
⦁ ۱ فنجان و نیم (۳۵۲ میلی لیتر) آب اضافه کنید
⦁ ۵ قطره عصاره لیمو اضافه کنید
⦁ خوب هم بزنید

۶. پودر شوینده تهیه کنید. پودرهای شوینده برای تمیز کردن لکه ها و چربی ها مناسب است، بنابراین می توانید پودر شوینده خود را تهیه کنید. برای تهیه این پودر این مواد را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید:
⦁ ۱ فنجان (۲۲۰ گرم) جوش شیرین
⦁ ۱ فنجان (۱۱۰ گرم) آرد ذرت
⦁ برگ بو له شده (برای خوشبو شدن)
⦁ یک مشت ظرف برگ خشک (اختیاری)

۷. یک بسته بوره و جوش شیرین را باهم مخلوط کنید. برای داشتن یک ماده شوینده و خوشبو کننده پودر بوره و جوش شیرین را باهم مخلوط کنید. می توانید ماده گیاهی مورد علاقه خود را هم به آن اضافه کنید تا بوی خوبی داشته باشد. این مواد را در یک کاسه مخلوط کنید:
⦁ ۱ فنجان (۴۰۹ گرم) بوره
⦁ ۱ فنجان (۲۲۰ گرم) جوش شیرین
⦁ ۱ قاشق غذاخوری (۵ گرم) ماده گیاهی
⦁ ۲۰ قطره عصاره موردنظرتان

بخش دوم: تمیز کردن فرش با دست

۱. شوینده را توی یک بطری اسپری بریزید. برای شستشوی فرش یا لکه آن با دست باید یک لایه از شوینده را روی فرش اسپری کنید. آسان ترین راه این است که محلول را در یک بطری و یا شوینده غلیظ را توی یک بطری بریزید، تا بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید.
⦁ پیش از استفاده از محلول مواد را خوب هم بزنید تا باهم خوب مخلوط شوند.

۲. شوینده روی یک نقطه امتحان کنید. همیشه پیش از استفاده از یک محلول در سطح وسیع آن را روی یک نقطه امتحان کنید، مخصوصا برای شستشوی فرش، پارچه و پرده. در این صورت مطمئن می شود که محلول به بافت یا رنگ آسیب نمیرساند. برای این کار:
⦁ یک گوشه از فرش که زیر وسایل یا یک گوشه است را انتخاب کنید
⦁ محلول را روی یک نقطه از فرش اسپری کرده یا بپاشید
⦁ ۲۴ ساعت صبر کنید
⦁ پس از پایان این مهلت، ببینید بافت آسیب ندیده، تغییر رنگ نداده یا هرگونه مشکل دیگری پیش نیامده است
⦁ اگر آن نقطه آسیب دیده اسپری را برای قسمت های دیگر به کار ببرید

۳. شوینده را روی لکه پاشیده یا اسپری کنید. برای تمیز کردن لکه ها یک لایه کم از شوینده را روی قسمت مورد نظر بریزید. برای تمیز کردن کل فرش، آن را به سه یا چهار قسمت تقسیم کنید و هر بار یک قسمت را بشویید.
⦁ در هنگام تمیز کردن هر قسمت از دورترین نقطه به در شروع کرده و به تدریج به سمت در پیش بروید.

۴. بگذارید شوینده به خورد فرش برود. بعد از ریختن شوینده بگذارید حدود ۱۰ دقیقه روی فرش بماند. در این صورت شوینده تاثیر خود را ایجاد کرده و لکه و بوی بد را جذب می کند.
⦁ اگر وقت تان کم است این ده دقیقه را نادیده بگیرید اما بهتر است شوینده مدتی روی فرش بماند.

۵. فرش را لته بزنید. با یک برس فرش یا برس نرم قسمتی که به شوینده آغشته شده را تمیز کنید. در این صورت شوینده بیشتر به خورد فرش رفته و آلودگی و ذرات موجود در الیاف را به راحتی جدا می کند.
⦁ بعد از برس کشیدن آن ناحیه، ۳۰ ثانیه صبر کنید تا شوینده کاملا خشک شود.

۶. جاروبرقی کنید. پس از اینکه شوینده محلول خشک شد و پودر شوینده بو و لکه را جذب کرد، می توانید فرش را کاملا جاروبرقی کنید. دو تا سه بار روی فرش بروید تا تمام آلودگی و لکه ها و پودر اضافی از بین برود.
⦁ بعد از جاروبرقی کردن فرش، اگر قرار است قسمت های دیگر را نیز تمیز کنید به سراغ آن بروید.

بخش سوم. استفاده از ماشین فرش شویی
۱. اول شوینده را امتحان کنید. قبل از استفاده از هر نوع شوینده جدید روی سطح، حتما باید شوینده را در یک نقطه از فرش امتحان کنید تا به فرش آسیب نرساند. یک نقطه نامشخص از فرش را انتخاب کرده و شوینده محلول یا پودر را روی آن بپاشید. بگذارید شوینده به مدت ۲۴ ساعت بماند.
⦁ بعد از ۲۴ ساعت ببینید آن نقطه آسیب ندیده و رنگ نداده باشد. اگر آسیبی رخ نداده قسمت های دیگر را هم بشویید.

۲. مخزن را با شوینده محلول پر کنید. اغلب فرش شوها یک مخزن دارند که می توانید محلول را در آن بریزید. مخزن را با محلول شوینده موردنظرتان پر کنید. اگر مخزن درب یا کلاهک دارد، قبل از شستن فرش آن را قرار دهید.
⦁ برخی از دستگاه های فرش شو برای آب و محلول شوینده مخزن جداگانه دارند که باید هر دو را پر کنید.

۳. فرش را تمیز کنید. دستگاه را روشن کرده و اهرم را فشار دهید (اگر دستگاه شما این اهرم را دارد) تا شستشو آغاز شود. از دورترین نقطه فرش به در شستشو را شروع کرده و مانند حرکات جاروبرقی آن را تمیز کنید. هر کدام از قسمت های فرش را دو تا سه بار بشویید تا کاملا تمیز شود.
⦁ با شستن فرش به سمت در پیش بروید تا در اتاق گیر نیفتید.

۴. صبر کنید تا فرش خشک شود. دستگاه فرش شو میزان بیشتری از محلول را روی فرش می ریزد، بنابراین بعد از شستن فرش باید ۲۴ ساعت بمانید تا فرش خشک شود. در این صورت شوینده با خورد فرش رفته و تبخیر می شود، و به فرش زمان می دهد تا خشک شود.

۵. فرش را جاروبرقی کنید. بعد از اینکه فرش کاملا خشک شد و با دست زدن روی فرش ذره ای از شوینده را حس نکردید، با جاروبرقی آن را جارو کنید. با این کار هرگونه آلودگی و ذرات ریز درون فرش تمیز شده و فرایند شستشو به اتمام رسیده است.
⦁ برخی از دستگاه های فرش شو به عنوان جاروبرقی هم عمل می کنند. زمانی که می خواهید از آن به عنوان جاروبرقی استفاده کنید اهرم را فشار ندهید چون شستشو را فعال می کند.

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *