شنبه , ۶ ام مرداد ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۶ قبل از ظهر به وقت تهران

شبکه آربیتروم چیست؟ معرفی توکن ARB

چه کیف پول هایی برای ذخیره توکن ARB‌ مناسب است؟

شبکه آربیتروم (Arbitrum) یک راه حل مقیاس پذیر لایه دوم برای بلاک چین اتریوم است که همزمان با کاهش هزینه های تراکنش، سرعت پردازش تراکنش های قرارداد هوشمند افزایش میدهد.

شبکه آربیتروم چیست؟ معرفی توکن ARB

نکات کلیدی

⦁ راه‌حل‌های لایه ۲ مانند Arbitrum تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری را برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم ارائه می‌کنند.
⦁ Arbitrum از فناوری رول آپ آپتیمیستیک برای دسته‌بندی تراکنش‌ها، اجرای آن‌ها خارج از زنجیره اصلی اتریوم و ذخیره تایید اعتبار در زنجیره اصلی استفاده می‌کند.
⦁ Arbitrum در مقایسه با سایر راه حل های لایه ۲ مانند zkSync، اکوسیستم تثبیت شده تری از dAppها و قراردادهای هوشمند پیچیده ارائه می دهد.
شبکه اتریوم یکی ار محبوب ترین شبکه های قرارداد هوشمندی است که کاربران زیادی زیادی دارد اما این شبکه در زمان‌های خاص و برای استفاده‌های خاص بسیار کند و گران است. در زمان هایی که ازدحام در شبکه اتریوم زیاد باشد این شبکه با محدودیت هایی روبرو می شود، از جمله کند شدن سرعت پردازش تراکنش‌ها و گران شدن هزینه های کارمزد. علاوه بر این، تلاش برای حل مشکل مقیاس پذیری، تمرکززدایی و امنیت یک بلاکچین را به خطر می اندازد. این مشکل با نام «معضل سه‌گانه بلاکچین» شناخته می‌شود.
راه حل های مقیاس پذیری لایه ۲ برای حل این مشکل به وجود آمده اند. راه‌حل‌های لایه دو راه‌هایی برای استفاده از بلاک‌چین‌های لایه ۱ ارائه می‌کنند. اساساً آنها به کاربران کمک می کنند تا از امنیت اتریوم بدون پرداخت هزینه برای استفاده از آن لذت ببرند. یکی از این راه حل ها آربیتروم (Arbitrum) نام دارد.

شبکه آربیتروم چیست؟ معرفی توکن ARB

آربیتروم چیست؟

شبکه آربیتروم (Arbitrum) یک راه حل مقیاس پذیر لایه دوم برای بلاک چین اتریوم است که همزمان با کاهش هزینه های تراکنش، سرعت پردازش تراکنش های قرارداد هوشمند افزایش میدهد.
راه‌حل‌های لایه ۲ می‌توانند با واگذاری وظایف محاسباتی پیچیده، مانند پردازش تراکنش و ذخیره‌سازی داده‌ها به زنجیره دوم، بلاک چین پایه لایه ۱ را مقیاس‌پذیر کنند. به طور خلاصه، بلاک چین لایه ۲ قرارداد هوشمند را اجرا می کند و بلاک چین لایه ۱ داده ها را ذخیره می کند.
در اتریوم، Arbitrum پردازش و دسته‌بندی تراکنش‌های بلاک چین را مدیریت می‌کند و ازدحام و هزینه شبکه اصلی را کاهش می‌دهد.

 

آربیتروم چگونه کار میکند؟

راه حل لایه ۲ آربیتروم از رول‌ آپ‌های بلاکچین برای دستیابی به پردازش موثر تراکنش ها استفاده می کند. رول آپ ها (Rollup) از یک معماری ۲ لایه برای پردازش تراکنش ها در خارج از زنجیره و سپس اضافه کردن آنها به زنجیره اصلی استفاده می کنند. مزیت استفاده از این معماری این است که دیگر نیازی نیست بلاک چین هر تراکنش را به صورت جداگانه اعتبارسنجی کند بلکه تراکنش ها را به صورت گروهی پردازش و تأیید میکند.
این راه‌حل مقیاس‌پذیری با سایر لایه‌ها مانند زنجیره‌های جانبی متفاوت است، زیرا رول‌آپ‌ها معمولاً امنیت خود را از بلاک‌چین اصلی تامین میکنند.
راه حل مقیاس‌پذیری شبکه آربیتروم از نوع خاصی از رول آپ به نام رول آپ های آپتیمیستیک استفاده می‌کند.

شبکه آربیتروم چیست؟ معرفی توکن ARB

آربیتروم وان چیست؟

آربیتروم وان (Arbitrum One) که در ۳۱ آگوست ۲۰۲۱ راه اندازی شد، شبکه اصلی اکوسیستم ارزدیجیتال آربیتروم است. این شبکه، قدرت کل اکوسیستم را تامین میکند و تراکنش ها را روی ماشین مجازی آربیتروم (AVM) پردازش می کند.
تیم آربیتروم به نام Offchain Labs، یک استارت‌آپ اتریوم مستقر در نیویورک است که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد. این پروژه ۱۲۰ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری سری B در سپتامبر ۲۰۲۱ به دست آورد. برخی از سرمایه‌گذاران برجسته آن عبارتند از Alameda Research، Pantera Capital، و Lightspeed Venture Partners.

 

آربیتروم نیترو چیست؟

آبیتروم نیترو (Arbitrum Nitro) یک به روزرسانی اصلی برای فناوری زیربنایی اکوسیستم اربیتروم وان است. Nitro استفاده از این اکوسیستم را سریع‌تر، سازگارتر با EVM و ارزان‌تر می‌کند. Nitro با معرفی اثبات های تعاملی که توسط آربیتروم روی کد WASM اجرا می شوند، به این امر دست می یابد.
توسعه دهندگان با کمک Nitro همچنین می توانند از زبان های استاندارد سازگار با EVM استفاده کنند و قراردادهای اصلاح نشده EVM را اجرا کنند. این امر فرصت توسعه و جذب توسعه دهندگان بیشتری را فراهم میکند.
آربیتروم وان به طور رسمی در ۳۱ آگوست ۲۰۲۲، یک سال پس از عرضه عمومی به Nitro مهاجرت کرد.

 

آربیتروم نوا چیست؟

آربیتروم نوا (Arbitrum Nova) یک زنجیره جدید است که با کاهش ذخیره داده‌ها در بلاک چین اتریوم،‌ هزینه‌ تراکنش های مجزا را کاهش میدهد. داده‌های تراکنش در شرکت های واسطه‌ای مانند Infura و Google Cloud در دسترس است.
برخلاف آربیتروم وان که اطلاعات کامل تراکنش ها را در اتریوم ذخیره می کند، Nova فقط از اتریوم برای ذخیره امضای داده های این شرکت ها استفاده می کند. البته این امر نوا را متمرکزتر می کند. بنابراین، نوا بخشی از امنیت بلاک چین اتریوم را برای کاهش هزینه تراکنش ها و افزایش مقیاس پذیری قربانی می کند.

 

توکن ARB چیست؟

توکن آربیتروم به نام ARB، یک توکن حاکمیتی سازگار با استاندارد ERC-20 است. می توان توکن ARB را برای انتقال ارزش، سرمایه گذاری، یا شرکت در فرآیند رای دهی مربوط به تصمیمات حاکمیتی استفاده کرد.

 

توکنومیکس توکن ARB

درک توکنومیکس توکن ARB، برای ارزیابی ارزش بالقوه و کاربرد آن در اکوسیستم آربیتروم بسیار مهم است. در ادامه برخی از جزئیات کلیدی در مورد توکنومیکس توکن ARB را مطرح کرده ایم:
عرضه اولیه: عرضه اولیه توکن ARB ده میلیارد توکن تعیین شده است.
نرخ تورم: این توکن دارای حداکثر نرخ تورم سالانه ۲٪ است که تضمین کننده افزایش تدریجی عرضه توکن در طول زمان است.
توزیع: توزیع توکن ARB به شرح زیر است:
⦁ سرمایه گذاران ۱۷.۵۳ درصد
⦁ DAO در اکوسیستم آربیتروم ۱.۱۳٪
⦁ کیف پول های شخصی ۱۱.۶۲٪
⦁ خزانه داری دائو ۴۲.۷۸٪
⦁ تیم و تیم آینده به علاوه مشاوران ۲۶.۹۴٪

 

توجه به این نکته مهم است که اعداد تخصیص ذکر شده در بالا بر اساس تصمیمات آربیتروم DAO، نهاد حاکمیت غیرمتمرکز مسئول شبکه، میتوانند تغییر کنند.

 

توکن حاکمیتی
توکن ARB علاوه بر اینکه برای انتقال ارزش در بلاک چین آربیتروم استفاده می شود، دارندگان آم میتوانند در مورد تصمیمات آتی Arbitrum DAO رای دهند. DAO تصمیمات مهمی در مورد عملکرد پروتکل ها می گیرد، مانند نحوه تخصیص بودجه، سرمایه گذاری در اکوسیستم و حتی تغییرات فنی.
شبکه آربیتروم این تصمیمات را با مطرح کردن پیشنهاد ها در یک انجمن باز مانند Snapshot.org و با رای دادن کاربران اتخاذ میکند. به عنوان مثال، شبکه پیشنهادات مربوط به زمان و چرایی نیاز تیم به بودجه را به رای می گذارد و اگر پیشنهاد تصویب شود، قراردادهای هوشمند درن زنجیره ای به طور خودکار تراکنش های لازم را انجام می دهند.
جدا از تصمیمات حاکمیتی، دارندگان توکن ARB همچنین می‌توانند در مورد انتخاب اعضای شورای امنیت رای دهند . اعضای شورای امنیت متشکل از یک تیم ۱۲ نفره است که مسئول کیف پول خزانه هستند.
چه کیف پول هایی برای ذخیره توکن ARB‌ مناسب است؟
کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) و کیف پول های نرم افزاری تراست والت (Trust Wallet)، متامسک (Metamask)،‌ رینبو (Rainbow) از جمله کیف پول هایی هستند که می توان توکن های ARB‌ را در آن نگهداری کرد.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-arbitrum/

امتیاز دهید!