چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۴ قبل از ظهر به وقت تهران

دختر دندانپزشکی که تا صبح خوابش نبرد!

فرقی نمی‌کند که پزشک باشید یا امدادگر هلال احمر؛ کافی است یک بار حضور در طرح نذر آب را تجربه کرده باشید. آن وقت است که دوست دارید تا آنجا که امکان دارد دستگیر کسانی باشید که محرومیت رویشان را زرد کرده است. این را می شود از حضور پزشکانی که برای دومین یا سومین سال متوالی طرح نذر آب را تجربه می‌کنند، متوجه شد. بیشتر اعضای تیم کاروان سلامت استان قم که این بار مأموریت‌شان را در شهر ایرانشهر سپری می‌کردند تجربه دوم و یا سوم‌شان در این روزهای پر خیر و برکت بود. به گفته همین پزشکان حضور در این مأموریت‌ها سبب جلای روح آنها می‌شود و به همین دلیل اگر سال‌های سال این طرح اجرا شود آنها همراه هلال احمر خواهند بود.

دختر دندانپزشکی که تا صبح خوابش نبرد!

جمعیت هلال احمر شهرستان ایرانشهر با همکاری جمعیت هلال احمر استان‌های گیلان و قم طرح ملی نذر آب ٣ را در قالب کاروان سلامت با خدمت‌رسانی در چهار رویکرد درمانی، آموزشی، فرهنگی و معیشتی به مردم دهستان ابتر از توابع شهرستان ایرانشهر طی ۶ روز اجرا کرد. به گفته امیرحسین علیمردانی، معاون داوطلبان استان قم و مدیر اجرایی کاروان سلامت نذر آب ٣، تیم استان قم را ٣١ امدادگر و پزشک همراهی می‌کردند که از این تعداد ١٠ پزشک متخصص حضور داشتند و یک پزشک فوق تخصص بیماری ریه، سه پزشک متخصص اطفال، متخصص آنکولوژی و سرطان، یک پزشک متخصص داخلی، یک متخصص زنان و زایمان، سه دندانپزشک به همراه دو ماما و سه روانشناس و دو پرستار به همراه دو کارشناس دارویی تیم نذر آب را همراهی می‌کردند.
او به «شهروند» توضیح داد که کل کاروان سلامت در ۵ محور فعالیت می‌کرد. بحث درمان و استقرار داروخانه اهدایی خیرین از عمده این فعالیت‌ها در این بخش بود و در این زمینه بیش از ٧٠ میلیون تومان دارو بین مردم محروم توزیع شد. محور فرهنگی بحث دیگری بود که در این بخش دنبال می‌شد؛ به طوری که به واسطه تبادلات فرهنگی اقدامات خاصی مانند برگزاری کلاس‌های نقاشی، خاطره‌گویی، قرآن‌خوانی و مسابقات ورزشی به علاوه مباحث آموزشی به عنوان محور سوم فعالیت‌های کاروان سلامت قم انجام شد. در این بخش نیازسنجی انجام شده و آموزش‌هایی در خصوص بیماری دیابت، مالاریا، سوء تغذیه و کم‌خونی و همچنین آموزش‌هایی در خصوص مقابله با کرونا به مردم داده شد. هر چند که بخشی از این آموزش‌ها برای کادر درمان و پزشکان دانشگاه ایرانشهر برگزار شد. علیمردانی تأکید می‌کند که در بحث معیشتی نیز این تیم فعال بود و سبد کالایی و معیشتی، اسباب‌بازی، دارو و بسته‌های بهداشتی در بین مردم توزیع می‌کرد.
معاون داوطلبان استان قم به این موضوع نیز اشاره کرد که طرح نذر آب ۵ محور داشت و ادامه می‌دهد: «١٨ تانکر آب در متراژهای مختلف در مناطق محروم کارگذاری شد و همچنین با بازدید میدانی که خیرین داشتند برای روستاهایی که از تنش آبی آسیب دیده بودند، سیستم آبرسانی با دوهزار متر لوله ۴ اینچ پلی‌اتیلن و اتصالات مربوطه به مبلغ یک میلیارد و ١٠٠ میلیون ریال انجام شد. از جمله فعالیت خیرخواهانه دیگری که در این طرح برگزار شد، بازدید شخصی خیرین در وقت‌های اضافه در مناطق محروم بود که طی مراسم گلریزان در محل خوابگاه خود ٢٠ میلیون تومان برای اشتغالزایی سه خانواده مستحق جمع‌آوری و برای آنها کولر آبی و گازی تهیه و یک تبلت نیز برای یک دانش‌آموز خریداری شد.»

 

 

اگر ١٠ بار دیگر این طرح اجرا شود باز هلال احمر را همراهی می‌کنم

از نگاه پزشکان داوطلب حاضر در کاروان‌های سلامت با توجه به نیاز مردم این مناطق آنچه اهمیت بسیار بالایی دارد و نیازمند توجه بیشتر و البته همراهی مسئولان و متولیان تأمین سلامت مردم است، مستمربودن این طرح‌ها در همه طول سال است. حسن کاظمی شکیبا دندانپزشکی است که برای دومین‌بار در این طرح حضور پیدا کرده و معتقد است این حرکت چیزی جز عبادت نیست. او می‌گوید: «در درجه اول هدف هر ایرانی که در کار خیر وارد می‌شود عبادت است و در روایات ما عبادت چیزی جز خدمت به خلق نیست. وقتی در تعالیم دینی و قرآنی به دستگیری هم‌نوعان تأکید شده، می طلبد که انسان چشمانش را باز کند و از پیله‌ای که دور خودش بسته رها شود و پروانه‌وار دور وجود مردم محروم بچرخد. به نظر من برای کسی که این دردها را می‌بیند اما انگیزه رفتن ندارد باید تأسف خورد.»
کاظمی می گوید: «در طرح نذر آب ٢ که سال قبل برگزار شد در بشاگرد مستقر بودیم و امسال با دخترم به عنوان دستیار به این سفر آمدم؛ زیرا به نظر من اینکه تنها راه زندگی را به بچه‌ها نشان دهیم کافی نیست و باید فرزندان‎مان را در مسیر تکامل قرار دهیم تا مردم‌شناسی‌شان بیشتر شود. نمی‌شود تنها برای آنها تعریف کرد که در مأموریت‌ها با چه محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم و وقتی می توان به آنها درس زندگی آموخت که آنها خودشان این دردها را با همه وجودشان درک کنند.»
این دندانپزشک تعریف می‌کند که دخترش از روزی که آمده سه بار گریه کرده است و برای درمان مشکلات دندان افرادی که مراجعه می‌کنند از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند؛ مثلا یک بار به علت بیماران زیاد سرمان شلوغ شد و نتوانستیم دندان یکی از بیماران که مدت‌ها منتظر بود را درست کنیم. دخترم آن شب به خاطر آن دختر جوان تا صبح نخوابید و فردا صبح با سختی شماره‌ای از آنها پیدا کرد و به او خبر داد که به درمانگاه صحرایی بیاید. با وجود کمبود امکانات او همه تلاشش را کرد تا دندان‌های این دختر درمان شود.

 

 

زنان سیستانی نیازمند توجه بیشتر هستند

راحله حلاج‌زاده ١١ سال است با هلال احمر همکاری دارد و سال گذشته نیز در طرح نذر آب ٢ حضور داشته است اما این تنها فعالیت‌ او در همکاری با هلال احمر نبوده است؛ حلاج‌زاده به عنوان روانشناس تیم کرمانشاه پس از زلزله در آنجا حضور پیدا کرده بود. او می‌گوید: «امسال تصمیمی برای آمدن نداشتم. کمی کار داشتم و باید آنها را سر و سامان می‌دادم اما وقتی از طرف هلال احمر برای این سفر به من پیشنهاد شد انگار زبانم بند آمد؛ انگار نتوانستم نه بگویم. حس اینکه بتوانم یک لبخند بر روی لب یک کودک بنشانم همه وجودم را فراگرفته بود و دوباره راهی شدم.» این روانشناس داوطلب هلال احمر به «شهروند» می‌گوید: «مهم‌ترین هدفی که سبب شده دوباره به سیستان بیایم این است که انسان تا خودش به این مناطق نیاید و وضعیت را نبیند نمی‌تواند عمق درد و غم را بفهمد. تازه زمانی که اسباب‌بازی‌ها را در بین بچه‌ها توزیع می‌کردیم و می‌دیدیم که بچه‌ها نمی‌توانند با آنها بازی کنند عمق درد را می فهمیدیم.» حلاج‌زاده تأکید می‌کند که امسال هدفم از حضور در این طرح فقط و فقط شادی یک بچه بود. لبخند یک کودک به اندازه یک دنیا ارزش داشت. اما وقتی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم در شهرهای بزرگ و در خانواده‌های مرفه بچه‌ها درگیر آپدیت‌کردن تبلت هستند، اما در کیلومترها آن‌طرف‌تر ده‌ها نفر با کتاب‌هایی که زیر بغل‌شان گرفته‌اند به مدرسه می‌روند و دل‌شان به یک دفتر و مدادی خوش است که دیگران برایشان می‌برند عمق درد را می‌بینیم. او به مشکلات زنان نیز اشاره کرده و می‌گوید‌: «زنان مشکلات زیادی دارند یک مسأله‌ای که در برخی از روستاها مشخص است موضوع چندهمسری مردان است و این موضوع سبب افسردگی شدید آنها شده است؛ بیماری‌های جسمی و فقر مشکلات زنان را بیشتر کرده است؛ اما نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از معلمان از تمرکزنداشتن بچه‌ها شکایت دارند این در حالی است که گاهی مشکلات کوچک قابل حل مانند مشکل بینایی، سوء تغذیه و فقر آهن سبب تمرکزنداشتن بچه‌هاست که با کمی توجه می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در واقع می‌توان گفت این بچه‌ها به‌شدت با استعداد بوده و نیاز به توجه بیشتر دارند زیرا همین بچه‌ها در صورتی که استعدادهایشان شناخته شود می‌توانند این منطقه را از فقر ومحرومیت نجات دهند.»

 

 

تیم فعال قم در سیستان‌وبلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم نیز در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح می‌دهد که تیم نذر آب استان قم در روستای ابتر شهرستان ایرانشهر مستقر بود و در زمان حضور توانست اقدامات موثری در این منطقه انجام دهد. محمدرضا بهرامی می‌گوید: «تیم کاروان سلامت و اجرای طرح ملی نذر آب برای سومین سال متوالی در دهستان ابتر از توابع شهرستان ایرانشهر واقع در استان سیستان‌وبلوچستان مستقر شد و از بیست‌وچهارم تا بیست‌ونهم شهریور سال جاری، خدمات درمانی، آموزشی، فرهنگی، حمایتی و اجرای نذر آب ٣ با هدف تأمین آب شرب سالم برای مناطق محروم و دچار خشکسالی ارایه شد.»او تأکید می کند که ارزش ریالی کل اقلام اهدایی مصرفی و غیرمصرفی شامل خدمات معیشتی از قبیل پوشاک، کیف و کفش، اسباب‌بازی، لوازم التحریر، ٢ تخته فرش، کولر آبی، کولر گازی، وسایل کمک آموزشی، خدمات درمانی، فرهنگی، بهداشت محیطی، دارویی، نذر آب و سایر خدمات دیگر حدود ١٢ میلیارد ریال است.
با توجه به خشکسالی در منطقه سیستان‌وبلوچستان و اثرات تنش‌های آبی که هموطنان را متأثر کرده است، به همت خیرین جمعیت هلال احمر استان قم ٧۴۶۴ آب معدنی کوچک، ۵٠٠۶ آب معدنی بزرگ به ارزش ریالی ٢۵٩ میلیون و ١۴٠ هزار ریال بین مردم نیازمند توزیع شد، همچنین تعداد ١٨ تانکر آب به ارزش ٢۵٠ میلیون ریال خریداری و به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان ارسال شد. او تأکید کرد که جمعیت هلال احمر استان گیلان به عنوان تیم پشتیبان، کاروان سلامت و نذر آب ٣ هلال احمر قم را در انجام خدمات درمانی، آموزشی، فرهنگی و حمایتی یاری کرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *