شنبه , ۶ ام مرداد ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۸ قبل از ظهر به وقت تهران

دانشگاه های دولتی کشور ترکیه

اغلب دانشگاه های دولتی کشور ترکیه، دارای استاندارد های آموزشی بالایی بوده و در در لیست برترین دانشگاه ها با رنکینگ های بالا قرار گرفته اند. دانشجویان در سرتاسر جهان جهت تحصیل در رشته های گوناگون و با هدف تحصیل و پذیرش در دانشگاه های این کشور، وارد ترکیه شده و به کار و تحصیل در آن می پردازند. دانشجویان می توانند به تلاش های خود در دانشگاه های این کشور به موفقیت های تحصیلی بالایی دست یافته و گاها خود را برای ادامه تحصیل در سایر دانشگاه های اروپایی و آمریکایی آماده سازند. در ادامه شما را با دانشگاه های دولتی کشور ترکیه و شرایط پذیرش در آن ها آشنا خواهیم کرد.

دانشگاه های دولتی کشور ترکیه

چرا تحصیل در کشور ترکیه ؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، کشور ترکیه دارای نظام آموزشی عالی ای است  که در کل اروپا منحصر به فرد و ویژه می باشد. در این نظام دانشگاه های برتر بین المللی و برنامه های تحصیلی جذاب و گوناگون وجود دارد. به طور کلی دانشگاه های کشور ترکیه به عنوان محلی جهت اجتماع دانشجویان بین المللی و خارجی شناخته می شود. از آن جایی که زبان کشور ترکیه ترکی می باشد، دانشجویان ترک زبان مثل آذری ها آسان تر از سایر دانشجویان می توانند در کشور ترکیه تحصیل کرده و امتیازات بیشتری داشته باشند. این کشور شهریه های آموزشی و تحصیلی پایین تری نسبت به سایر دانشگاه های اروپایی دارد. حال آنکه امکانات و سطح علمی این دانشگاه ها با سایر دانشگاه های برتر خارجی چندان تفاوتی ندارد. به طور کلی شهریه دانشجویان ترک زبان در دانشگاه های دولتی این کشور از ۲۴۰ هزار تا ۷۵۰ هزار دلار بوده و شهریه دانشجویان انگلیسی زبان در این دانشگاه ها از ۱۵۰۰ هزار تا ۶۰۰۰ هزار دلار می باشد.

موسسات آموزش عالی کشور ترکیه

به طور کلی موسسات آموزش عالی در کشور ترکیه را می توان به سه دسته تقسیم بندی نمود :

  1. دانشگاه های دولتی ( Devlet University )

دانشگاه های دولتی به دانشجویان خود آموزش تخصصی و سطح بالا را ارائه می دهند.

  1. دانشگاه های خصوصی یا فوندانسیون ها ( Ozel University )

دانشگاه های خصوصی مطابق قانون عمل کرده و ماهیت غیر انتفاعی دارند.

  1. مدارس حرفه ای عالی ( Meslek yuksek Okulari )

مدارس حرفه ای عالی حداقل به مدت ۲ سال به دانشجویان خود آموزش عالی ارائه داده و به آن ها مدرک کاردانی اعطا می کنند.

تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه

همانطور که گفتیم اغلب دانشگاه های دولتی کشور ترکیه دارای استاندارد های آموزشی بالایی بوده و از این رو توانسته اند در سطح جهانی رتبه ها و رنکینگ های بسیار خوبی بدست آورند. برخی از دانشگاه های این کشور در رشته هایی چون رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی سرآمد بوده و از شهرت خوبی برخورداند. اغلب این دانشگاه ها در شهر توریستی این کشور، شهر استانبول قرار دارد. تعداد دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور ترکیه سالیانه روند صعودی دارد. زبان تحصیلی و آموزشی دانشگاه های دولتی این کشور ترکی و انگلیسی بوده و دانشجویان جهت پذیرش در این دانشگاه ها می بایست در آزمون های ورودی همچون آزمون های یوس و  آزمون SAT شرکت کرده و امتیاز مورد قبول دانشگاه مد نظرشان را بدست آورند. به طور کلی سطح این آزمون ها کمی آسان تر و ساده تر از سایر دانشگاه های ترکیه بوده و از همین رو دانشجویان خارجی شانس بیشتری برای قبولی در این دانشگاه ها خواهند داشت.

دانشگاه های دولتی کشور ترکیه

دوره های تحصیلی دانشگاه های دولتی کشور ترکیه

آموزش عالی کشور ترکیه از اعلامیه بلونیا ( Bologna Declaration ) تبعیت می کند. دانشگاه های کشور ترکیه درجات علمی را در ۴ مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می دهند. دوره تحصیلی در مقطع کاردانی ۴ ساله، کارشناسی ۴ ساله، کارشناسی ارشد ۲ ساله و دکتری یا PHD 4 ساله می باشد. البته رشته هایی چون دندانپزشکی، معماری و دامپزشکی در این کشور دارای دوره تحصیلی ۵ ساله می باشند. رشته پزشکی نیز دارای دوره تحصیلی ۶ ساله بوده و پس از آن دانشجویان مدرک دکتری پزشکی یا MD را دریافت می کنند. مدرک مهندسی در ترکیه نیز توسط دانشگاه های فنی ترکیه و موسسات فنی عالی پس از ۴ سال تحصیل به دانشجویان اعطا می شود.

معرفی برترین دانشگاه های دولتی ترکیه

کشور ترکیه به صورت تقریبی دارای ۲۰۰ دانشگاه می باشد. اغلب این دانشگاه ها از سوی دولت ترکیه اداره می شوند. اغلب آن ها نیز تقریبا جوان و تازه تاسیس می باشند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین دانشگاه های این کشور می پردازیم :

  • دانشگاه حاجت تپه ( Hacattepe University )
  • دانشگاه آنکارا ( Ankara University )
  • دانشگاه استانبول ( Istanbul University )
  • دانشگاه بغازیچی (University Bogazici )
  • دانشگاه متو ( METI University )
  • دانشگاه چوکوروا ( Cukurova University )
  • دانشگاه سلیمان دمیرل ( Suleyman Demirel )
  • دانشگاه ۱۹ ماییس ( Ondokuz Mayis University )
  • دانشگاه فنی ییلدیز ( Yildiz University )
  • دانشگاه هنر های زیبا معمار سینان ( Mimar Sinan University )
  • دانشگاه آک دنیز ( Akdeniz University )
  • دانشگاه مرمره ( Marmara University )

دانشگاه های دولتی کشور ترکیه

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه

جهت پذیرش و ثبت نام در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه ابتدا باید توجه کنید که قصد تحصیل در چه مقطعی را دارید و الزامات و مدارک مورد نیاز همان مقطع را آماده سازید. برای مثال دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند، نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهند داشت. به طور کلی می توان مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در ترکیه را به صورت زیر خلاصه کرد :

  • پاسپورت معتبر
  • چند قطعه عکس
  • رزومه یا CV به صورت ترجمه شده انگلیسی یا ترکی ( شرح حال موفقیت های تحصیلی و کاری )
  • توصیه نامه حداقل از دو استاد
  • انگیزه نامه ( پر شده توسط خود دانشجو و با صداقت تمام )
  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی
  • تمکن مالی ( جهت اثبات توانایی مالی دانشجو برای تحصیل و زندگی در این کشور )
  • پرداخت هزینه های بررسی مدارک

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه کافی است با مشاوران و کارشناسان توران آکادمی تماس بگیرید. توران پشتیبان آموزشی شما در تمامی مراحل تحصیل است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *