پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۷ بعد از ظهر به وقت تهران

خانواده‌ ها در دوراهی ثبت ‌نام دانش ‌آموزان

«برای سال تحصیلی آینده چه کنیم؟» «امسال، مدارس اصلاً باز است یا نه؟» «بچه‌ها را به مدرسه بفرستیم یا معلم خصوصی بگیریم؟» «غیرانتفاعی ثبت‌نام کنیم یا دولتی؟» «اگر مدارس قرار است آنلاین باشد چرا غیرانتفاعی‌ها افزایش قیمت داشتند؟» «اصلاً اگر بچه به مدرسه برود و کرونا بگیرد چه کنیم؟» اینها تنها بخشی از حرف‌ها و دغدغه‌های خانواده‌هایی است که نگران سال تحصیلی جدید دانش‌آموزانشان هستند. در این روزهای کرونایی خیلی از خانواده‌های دانش‌آموزان بلاتکلیفند آنها نمی‌دانند برای سال تحصیلی جدید چه تصمیمی برای مدرسه رفتن دانش‌آموزانشان بگیرند. با این حال درهای برخی مدارس شهر برای ثبت‌نام دانش‌آموزان باز شده و بنرهایی هم روی در و دیوار مدرسه نصب شده و مدیران مدارس از خانواده‌ها خواسته‌اند که از شنبه تا چهارشنبه به دفتر مدرسه برای ثبت‌نام دانش‌آموزانشان مراجعه کنند. این بنر در حالی روی دیوار مدارس خودنمایی می‌کند که بارها مسئولان آموزش و پرورش از خانواده‌ها خواسته‌اند که به خاطر ویروس کرونا به صورت آنلاین ثبت‌نام دانش‌آموزانشان را انجام دهند. با این همه هستند خانواده‌هایی که بی‌توجه به این بخشنامه‌های وزارت آموزش و پرورش می‌خواهند خودشان حضوری از کم وکیف سال تحصیلی آینده فرزندانشان باخبر شوند و بدانند که فرزندانشان در سال تحصیلی جدید هم خانه‌نشین می‌شوند یا نه؟

خانواده‌ ها در دوراهی ثبت ‌نام دانش ‌آموزان

خانواده‌ها چه می‌گویند؟

خانواده‌ها اولین سؤالی که می‌پرسند این است که آیا مدارس واقعاً باز می‌شود و اگر هم باز شوند آیا مدیران می‌توانند سلامت دانش‌آموزان را تضمین کنند؟ مریم احمدی یکی از همین اولیا است، او هنوز تصمیم نگرفته که فرزندش را برای پایه پنجم ابتدایی ثبت‌نام کند یا نه؟:«چند باری به مدرسه مراجعه کردم و به این نتیجه رسیدم که وضعیت آموزش مشخص نیست. مدیر مدرسه می‌گوید که هنوز بخشنامه‌ای صادر نشده، با اینکه گفتند از ۱۵ شهریور مدارس باز می‌شود اما مدیران می‌گویند چیزی ابلاغ نشده. در اخبار هم می‌گویند وضعیت تهران مناسب نیست. نمی‌توانم اجازه دهم که دخترم به مدرسه برود. سیستم ایمنی بدنش ضعیف است. با همسرم تصمیم گرفتیم که برای درس‌های مهمش معلم خصوصی بگیریم.» سعیده زارعی مادر دانش‌آموز امیر عطا که دانش‌آموز کلاس چهارم است هم مثل خیلی از مادران دیگر برسر دوراهی ثبت‌نام فرزندش مانده است: «از مدیر مدرسه پرسیدم، گفت امسال اعلام کردند از ۱۵ شهریور مدارس باز می‌شود اما هنوز رسماً به مدارس ابلاغ نکردند. درباره وضعیت سلامتی بچه‌ها هم می‌گویند نگران نباشید اما مگر می‌شود. با این وضعیت هنوز تصمیم نگرفتم که بچه‌ام را در مدرسه ثبت‌نام کنم.»
مریم صانعی هم پسری در پایه نهم دارد. محمد امین در یک مدرسه غیردولتی پر اسم و رسم درس می‌خواند اما حالا مادر محمد امین تصمیم گرفته او را در یک مدرسه نمونه‌دولتی ثبت‌نام کند، خودش از نوع آموزش مدرسه غیرانتفاعی در دوران کرونا راضی نبوده: «وقتی وضعیت آموزشی مشخص نیست ترجیح می‌دهم خودم با او کار کنم. امسال اصلاً بچه‌ها آموزش خوبی ندیدند. به عنوان یک مادر که در خانه هستم می‌دیدم که خیلی از بچه‌ها اصلاً درس نمی‌خواندند و معلم هم طبق وظیفه مطالبی می‌گفت و رد می‌شد. امتحان هم که داشتند خودم کتاب را باز کردم و کمکش کردم تا جواب‌ها را بنویسد، این چه مدل امتحان گرفتن است. مادرهای برخی بچه‌ها هم این کار را کردند، از نظر من امسال سال تفریحی بود تا تحصیلی.»
زهره خانی، مادر پارسا که دانش‌آموز پایه یازدهم است از دغدغه‌های این روزهای تحصیل دانش‌آموزش می‌گوید. پارسا در یک مدرسه غیرانتفاعی درس می‌خوانده است و مدرسه به خانواده پارسا اعلام کرده که برای امسال باید حدود ۲۱ میلیون تومان هزینه کند. زهره خانی در این باره می‌گوید: «چند باری مدیر مدرسه با من تماس گرفت و اعلام کرد که باید پیش‌پرداخت داشته باشم، حتی گفتند که در چند چک هم می‌توانم پول را پرداخت کنم، راستش از وضعیت آنلاین راضی بودم. معلم‌ها هر روز درس و مشق دانش‌آموزان را بررسی می‌کردند اما مسأله‌ام گرانی مدارس است، الآن با این وضعیت اقتصادی چقدر باید کار کنیم تا بتوانیم خرج تحصیل پسرم را بدهیم، تازه این مبلغ بدون فوق‌برنامه‌ها است. با توجه به اینکه اعلام کردند آموزش‌ها آنلاین است ترجیح می‌دهم بچه‌ام را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کنم.»

 

معلمان چه می‌خواهند؟

مدیران مدرسه هم مثل خانواده‌ها هنوز نمی‌دانند که چه اتفاقی قرار است برای سال تحصیلی آینده دانش‌آموزانشان بیفتد. زهره چراغی مدیر یکی از مدارس غیردولتی در کرج از نگرانی خانواده‌ها می‌گوید: روزانه برخی خانواده‌ها به مدرسه مراجعه می‌کنند و اولین سؤالی که از ما می‌پرسند این است که سال تحصیلی آینده آنلاین است یا حضوری؟ ما هم نمی‌دانیم چه پاسخی به آنها بدهیم، هنوز وضعیت آموزشی مشخص نیست. بارها به خانواده‌ها گفتم که به عنوان یک مدیر بلاتکلیف هستم. بعد از اینکه این حرف را می‌شنوند می‌گویند که حالا ثبت‌نام را انجام دهیم یا خیر؟ خیلی از خانواده‌ها برای ثبت‌نام مردد هستند و بسیاری از خانواده‌ها هم اصلاً ثبت‌نام را انجام ندادند. ثبت‌نام امسال دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته بسیار ریزش داشته است. خانواده‌ها می‌آیند سؤال می‌کنند و می‌گویند حالا دوباره برمی‌گردیم.
او درباره بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه و طرح زوج و فرد شدن مدارس می‌گوید: اینکه دانش‌آموزان روز پنجشنبه در مدرسه حضور داشته باشند فکر بسیار خوبی است، با این اقدام می‌توانیم بخشی از نگرانی خانواده‌ها را کم کنیم اما مدارس نیرو ندارند. موظفی معلمان سه تا چهار روز است، با توجه به اینکه هنوز مطالباتشان پرداخت نشده خیلی از آنها حاضر نمی‌شوند در این شرایط در مدرسه حضور پیدا کنند.
برخی مدیران هم از نگرانی‌های خانواده‌ها می‌گویند، اینکه آنها از آموزش‌های آنلاین رضایت ندارند. پرخیده یکی از مدیران مقطع متوسطه دوم در شهر تهران در این باره می‌گوید: خانواده‌ها نگرانند که دانش‌آموزانشان درگیر کرونا شوند. آنها می‌گویند که این بیماری ماندنی است و از طرفی هم بچه‌هایشان در سال‌های مهم تحصیلی هستند، خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند چه کاری انجام دهند، برخی‌ها هم با معلم‌ها صحبت کردند که برای فرزندانشان معلم بگیرند. به نظرم خانواده‌ها امسال به خاطر شرایط بحرانی از درس دانش‌آموزانشان گذشتند اما برای سال تحصیلی بعدی خودشان به فکر می‌افتند و هر کدامشان راهکاری برای تحصیل ارائه می‌دهند. خانواده‌ها می‌گویند اگر بچه‌هایمان را ثبت‌نام نکنیم چه می‌شود؟ می‌تواند فقط در امتحانات شرکت کند. فکر می‌کنم خانواده‌ها از مدرسه رفتن بچه‌هایشان استقبال نکنند.

 

خانواده ها باید ثبت نام را انجام دهند

با اینکه مسئولان آموزش و پرورش سناریوهای مختلفی را برای سال تحصیلی جدید در نظر گرفته‌اند و آنها بارها اعلام کرده‌اند که آموزش‌های ترکیبی را برای این سال تحصیلی در نظر می‌گیرند، باز هم هستند خانواده‌هایی که حضوری به مدارس مراجعه می‌کنند و از نگرانی‌هایشان می‌گویند. در پاسخ به این دغدغه‌ها، مسئول ستاد ثبت‌نام سال تحصیلی جدید مدارس به خبرنگار «ایران» می‌گوید: خانواده‌ها باید بدانند که جریان تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق می‌افتد و اگر خانواده‌ای دانش‌آموزش را در مدرسه ثبت‌نام نکند تخلف انجام داده است. قطعاً سلامتی دانش‌آموزان برای ما در اولویت است و برای همین موضوع در حال نهایی کردن مدل‌های گوناگون آموزش در نقاط مختلف کشور هستیم. او در پاسخ به اینکه برخی خانواده‌ها می‌خواهند معلم خصوصی بگیرند تا دانش‌آموزشان در خانه درس بخواند هم می‌گوید: دانش‌آموز باید در مدرسه ثبت‌نام کند و دانش‌آموزان هم باید با جریان آموزشی مدرسه همراه شوند. خانواده‌ها باید به برنامه‌های ما اعتماد داشته باشند و آنها باید بدانند که وقتی دانش‌آموز ثبت‌نام نکند قطعاً در امتحانات هم نمی‌تواند شرکت کند.‌

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *