پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۷ بعد از ظهر به وقت تهران

بازندگان بازی ترامپ

گرچه هنوز نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام نشده و از سوی ساختار قضایی و انتخاباتی این کشور مورد تایید قرار نگرفته است اما اکثریت قریب به اتفاق منابع خبری و حتی دولت‌های دنیا، پیروزی بایدن و دموکرات‌ها در این انتخابات را قطعی دانسته‌اند. در این میان سه نفر از نزدیک‌ترین متحدان ترامپ در نظام بین‌الملل، به‌شدت نگران سرنوشت سیاسی خود پس از خروج رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا از کاخ سفید هستند. نتانیاهو، بن‌سلمان و بوریس جانسون شدیدا نگران آثار و تبعات شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ هستند. گرچه افرادی مانند بن زاید در امارات، حمد بن عیسی آل‌خلیفه در بحرین، بولسونارو در برزیل و ویکتور اوربان در مجارستان نیز متحدان و مهره‌های واشنگتن در نقاط مختلف دنیا محسوب می‌شوند، اما نگرانی‌های سه سیاستمدار ذکر شده، نسبت به آنها و دیگران بیشتر است.

بازندگان بازی ترامپ

 

 بن‌سلمان خود را به آب و آتش می‌زند
بسیاری از تحلیلگران معتقدند محمد بن‌سلمان که در سایه حمایت‌های مطلق ترامپ و جرد کوشنر در مسیر کسب مقام پادشاهی عربستان قرار داشت، اکنون خود را در وضعیت متزلزلی می‌بیند. او هراسان است که بایدن روی گزینه‌های دیگری مانند بن نایف یا مخالفان وی در دربار سعودی متمرکز و مانع تحقق نهایی پادشاهی او در ریاض شود. فراتر از آن، بن‌سلمان نگران است حتی اگر بتواند قدرت را در ریاض در دست گیرد، بر اثر یک کودتای داخلی از سوی رقبای سعودی خود(کودتایی با حمایت بایدن و دموکرات‌ها) سرنگون شود. سکوت و اکراه بن‌سلمان از ارسال پیام تبریک به جو بایدن ریشه در همین ترس دارد.
برخی منابع غربی اعلام کرده‌اند بن‌سلمان همچنان روی موفقیت ترامپ در شکایت از بایدن حساب باز کرده است، اما امکان آن را بسیار پایین می‌داند. حتی امکان دارد بن‌سلمان به صورت غیرمستقیم و غیرآشکار، بخشی از هزینه صد میلیون دلاری بازشماری آرا در ایالات محل مناقشه را تامین کند. با همه این اوصاف، مشاوران بن‌سلمان به وی توصیه کرده‌اند فعلا اقدامی به سود ترامپ یا بایدن صورت ندهد تا تکلیف معادلات داخلی آمریکا مشخص شود. اگرچه بایدن و دموکرات‌ها نیز قرابت خاصی با آل‌سعود داشته و بسیاری از جنایات خود در منطقه را در سایه همراهی و همکاری ریاض صورت می‌دهند، اما به نظر می‌رسد به دنبال مهره‌هایی غیر از بن‌سلمان برای رسیدن به اهداف خود در ریاض باشند.
 حرکت نتانیاهو به سوی زندان
بنیامین نتانیاهو در هفته‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دریافته بود ترامپ وضعیت متزلزلی در کاخ‌سفید دارد. از این رو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در دوهفته مانده به انتخابات، حاضر نشد علنی از ریاست‌جمهوری دوباره ترامپ در آمریکا حمایت کند. اگرچه نتانیاهو پس از اعلام پیروزی بایدن سعی کرده است خود را نسبت به این مساله خشنود نشان دهد، اما بر همگان محرز است حزب دموکرات در آمریکا، بیشتر به سوی احزاب دست چپی در سرزمین‌های اشغالی ( ائتلاف آبی-سفید) گرایش دارد.
بنیامین نتانیاهو پس از اعلام اولیه پیروزی بایدن در صفحه توییتری خود نوشت: هرگز دو لحظه را که در ذهن و قلبم حک شده فراموش نخواهم کرد: سخنان تاثیرگذاری که جو بایدن در مورد پدرم پس از مرگ وی در سال۲۰۱۲ بیان کرد و مکالمه طولانی ما وقتی پس از مرگ پسرش در سال ۲۰۱۵ با او تماس گرفتم.
وی در توییت دیگری نوشت: ایمان دارم تقویت حمایت دو حزب آمریکا از اسرائیل، هسته اصلی سیاست خارجی ماست. اهمیت زیادی به تشریح سیاست اسرائیل برای این دو حزب قائلم، اما تنها به تشریح سیاست اکتفا نمی‌کنم، بلکه بر این سیاست اصرار دارم، بنابراین هیچ فرقی نمی‌کند دولت(آمریکا) جمهوریخواه باشد یا دموکرات.
واقعیت این است بنی گانتز، شریک ائتلافی نتانیاهو در حال جدایی از وی و تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی است. در این صورت، احتمال شکست نتانیاهو افزایش می‌یابد و حذف وی از معادلات قدرت، معنایی به جز جریان افتادن رسمی پرونده‌های فساد وی(چهار پرونده فساد) نخواهد بود. کارشناسان و مقامات قضایی در سرزمین‌های اشغالی معتقدند در صورت بررسی این پرونده‌ها و صدور حکم برای آنها، احتمال دارد نتانیاهو برای سالیانی طولانی راهی زندان شود.
 جانسون روزهای خوبی ندارد
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. او اکنون نسبت به آینده سیاسی خود و فرجام مذاکرات برگزیت دید مثبتی ندارد. جانسون به پشتوانه ترامپ، مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را کلید زده بود و با گردنکشی، سعی داشت اروپاییان را وادار به پذیرش خواسته‌های نامعقول لندن( در حوزه‌های تجاری، حاکمیتی و حقوقی ) کند. حتی ترامپ از جانسون خواسته بود از انعقاد توافقی نهایی با اروپا سر باز زند و به شریک تجاری مطلق آمریکا تبدیل شود. هدف ترامپ از این اقدام مشخص بود. رئیس‌جمهور آمریکا درصدد بود دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را نیز نسبت به جدایی بدون توافق با آمریکا ترغیب کرده و سپس در قالب ایجاد مناسبات دوجانبه تجاری میان خود و آنها، بنیان اقتصادی واشنگتن را در حوزه اقتصاد جهانی تقویت کند.
جانسون نیز بر این باور بود که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجدد پیروز می‌شود، اما گویا تیر او نیز مانند ترامپ به سنگ خورده است. اکنون اتحادیه اروپا در سایه ایجاد ارتباطات جدید با دولت بایدن، قدرت مانور بیشتری در مقابل لندن در مذاکرات برگزیت پیدا خواهد کرد و در مقابل، از قدرت چانه‌زنی لندن کاسته خواهد شد. همین موضوع، مقدمه‌ای برای شکست جانسون و جایگزینی او با فردی دیگر در حزب محافظه‌کار خواهد بود. البته امکان برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلیس نیز در صورت رای اکثریت نمایندگان مجلس عوام منتفی نیست. در چنین شرایطی ممکن است جانسون به سومین قربانی برگزیت( پس از دیوید کامرون و ترزا می) تبدیل شود.

ترامپ در آریزونا هم زمینگیر شد
رئیس جمهور آمریکا همچنان از پذیرش شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ سر باز می‌زند. در این میان، اعلام نتایج نهایی آرا در ایالت آریزونا، خشم ترامپ را دوچندان کرده است. شبکه‌های آمریکایی از جمله شبکه‌های «سی‌ان‌ان»، «سی‌بی‌اس» و «ای‌بی‌سی نیوز» به نقل از مرکز تحقیقاتی «ادیسون» اعلام کردند بایدن در ایالت آریزونا پیروز می‌شود و ۱۱ رأی الکترال این ایالت به او اختصاص خواهد یافت. به این ترتیب آرای الکترال بایدن با پیروزی در این ایالت به ۲۹۰ و آرای الکترال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به ۲۱۷ می‌رسد. از سال ۱۹۹۶ تاکنون هیچ نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانسته بود در ایالت آریزونا – که اداره آن در دست جمهوریخواهان قرار دارد- پیروز شود. ترامپ طی بیانیه‌ای از پذیرش شکست خود در انتخابات خودداری و اعلام کرده هنوز چیزی پایان نیافته است. طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزدهای انتخاباتی که بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را به‌دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به‌دست می‌آورد. در حالی که تقریبا تمام رسانه‌های آمریکایی ، جو بایدن را پیروز انتخابات معرفی کرده‌اند، دونالد ترامپ همچنان از پذیرش شکست خودداری می‌کند. کارزار انتخاباتی ترامپ شکایت‌های متعددی را علیه آنچه «تخلفات انتخاباتی» می‌خوانند طرح کرده و کار را به دادگاه‌های ایالتی کشیده‌اند. از سوی دیگر وزیر دادگستری دولت ترامپ هم مجوز تحقیق درباره «تخلفات انتخاباتی» را پیش از تایید نهایی شمارش آرا صادر کرده است. ترامپ همچنان مصر است که بایدن نتوانسته در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *