پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲ بعد از ظهر به وقت تهران

افشای گزارش هسته‌ای ‌احمدی‌نژاد

مصباحی‌مقدم ازیک گزارش جنجالی رییس‌دولت نهم به رهبری پرده برداشته که با مخالفت ایشان روبه رو شد

 محمود احمدی‌نژاد به این راحتی‌ها دست از «سیاست» و «قدرت» برنمی‌دارد. او معجزه‌ای یکشبه نبود که بیاید و برود، هرچند از زمانی که کلید پاستور را به حسن روحانی واگذار کرده کمتر حرف سیاسی می‌زند و ترجیحش این بوده که یا درخواست مناظره به رییس دولت اعتدال بدهد یا گزارش وضعیت دولتمردان درباره دولتش را تکذیب کند اما همه رفت و آمد‌های او در قالب سفرهای استانی و خبرهایی از جنس «یارانه ٢۵٠ هزار تومانی» و «طرح استخدام رسمی یک نفر از هر خانوار از سوی دولت» نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد احمدی‌نژاد باز هم سودای «بازگشت به سیاست» و «سیادت در قدرت» به سر دارد. هرچند اصحاب و اعوان رییس دولت نهم و دهم یکی درمیان بر طبل تکذیب بازگشت او می‌کوبند اما گویا خبری در راه است که برخی از مردان نام‌آشنای اصولگرا از آن آگاهند و همین آگاهی باعث شده تا دلشوره بگیرند و گویا برای آنکه کار از کار نگذرد همان روشی را در پیش گرفته‌اند که چند ماه مانده به انتخابات خرداد ٩٢ در صدر سیاست‌های‌شان بود؛ «عبور از احمدی‌نژاد» خبر بازگشت احمدی‌نژاد به رقابت سیاسی همان‌قدر که کام بعضی از نواصولگرایان حامی پوپولیسم را شیرین می‌کند، چهارشونه دسته‌ای دیگر از اصولگرایان را به لرزه می‌اندازد؛ چه آنکه در عصر احمدی‌نژاد سربازانی در اردوگاه اصولگرایان توانستند برابر ژنرال‌های‌شان قد علم کنند و خودی نشان دهند. همین است که اصولگرایانی همچون غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مجلس نهم در گفت‌و‌گو با انتخاب  وقتی با پرسش احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه می‌شود با یقین می‌گوید که «شورای نگهبان، احمدی‌نژاد را تایید صلاحیت نمی‌کند.» البته پیش از بیان این جملات تحلیل دیگری دارد: «تصور نمی‌کنم احمدی‌نژاد بخواهد وارد گود انتخابات شود، علتش هم اقداماتی است که او در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود، انجام داد.» اشاره مصباحی‌مقدم به ماجرای معاون اولی اسفندیار رحیم‌مشایی، خانه‌نشینی یازده‌روزه و اتفاقات ستاد تدابیر ویژه امور اقتصادی است. به اعتقاد مصباحی‌مقدم «وقتی کارنامه مدیریت احمدی‌نژاد را رصد می‌کنیم نمی‌توانیم به این نتیجه برسیم که کشوری چون ایران را مدیریت کند.» به  وی مبارز احمدی‌نژاد چهره خود را در قبال خیلی از افراد و چهره‌های موجه خراب کرده و دیگر لیاقت اینکه یک بار دیگر به صحنه قدرت بیاید را ندارد. مصباحی‌مقدم در ادامه سه رفتار احمدی‌نژاد را که مخالفت با رهبری نظام بوده بازخوانی کرده تا هم از چرایی یقینش برای رد صلاحیت احمدی‌نژاد پرده برداشتنه باشد و هم آنکه نشان دهد اصولگرایان سنتی، رفتارهای احمدی‌نژاد را از یاد نبرده‌اند و به این راحتی‌ها آب‌شان با او در یک جوی نمی‌رود.

اول؛ معاون اولی مشایی
به گفته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ماجرای معاون اولی اسفندیار رحیم‌مشایی نخستین اتفاقی است که باعث می‌شود تا آنان چهره‌ای متفاوت از احمدی‌نژاد را ببینند: «معاون اولی مشایی برمی‌گردد به اینکه با مخالفت کتبی و محرمانه رهبری مواجه شد که وی تا یک هفته به این مخالفت هیچ اعتنایی نکرد، بعد از یک هفته مجلس وارد کار شد و ابوترابی‌فرد از طریق تریبون مجلس این نامه محرمانه را علنی کرد که باز هم ترتیب اثر نکرد، تا اینکه مشایی خودش داوطلبانه استعفا داد که وی این استعفا را به نامه رهبری ترجیح داد.»
دوم؛ خانه‌نشینی یازده‌روزه
قهر و خانه‌نشینی یازده‌روزه احمدی‌نژاد دومین ماجرایی است که به اعتقاد سخنگوی جامعه روحانیت مبارز باز هم در مخالفت با نظر رهبری انجام گرفت. البته مصباحی‌مقدم در لابه‌لای گفتن این جملات که «خانه‌نشینی احمدی‌نژاد در قبال دستور رهبری برای ادامه فعالیت حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات بود» علت اصلی پایان قهر و خانه‌نشینی او را هم طرح استیضاح احمدی‌نژاد در هیات دولت اعلام کرده است: «در ماجرای خانه‌نشینی وی که اداره کشور روی هوا بود دولت بحث استیضاح را مطرح کرد که بعد از آن به پاستور رفت.»
سوم؛ دور زدن تحریم‌ها
روایت سوم غلامرضا مصباحی‌مقدم از رفتار احمدی‌نژاد جدید‌تر از دو روایت قبلی است. ناگفته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به داستان راهبرد احمدی‌نژاد برای دور زدن تحریم‌ها در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بازمی‌گردد: «با توجه به این اقدامات ستاد که می‌خواستند تحریم‌ها را دور بزنند «احمدی‌نژاد گزارشی به رهبری داد که ما به آخر خط رسیدیم و با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره انرژی هسته‌ای باید‌ آن را امضا کنیم»، ولی رهبری با این گزارش مخالفت کردند که بعد از این مخالفت احمدی‌نژاد با رهبری دیدار کردند و گفت اگر شما این دیدگاه را قبول ندارید، من دیگر مسوول این پرونده نیستم و رهبری با صراحت و قاطعانه فرمودند خودم این مسوولیت را قبول می‌کنم.»
این مقام ارشد جامعه روحانیت مبارز در انتها در پاسخ به این سوال که اگر احمدی‌نژاد دست دوستی جلوی شما جامعه دراز کند آیا جامعه این دست دوستی را قبول می‌کند؟ به گفتن همین تک‌جمله بسنده می‌کند تا به نمایندگی از اصلی‌ترین تشکل سیاسی-مذهبی جناح راست تکلیف عدم همراهی جامعه روحانیت مبارز با احمدی‌نژاد را روشن کرده باشد:»یقینا جامعه روحانیت، دست دوستی ایشان را رد می‌کند.«
آیا سخنان امروز (سه‌شنبه) خود را درباره آقای احمدی‌نژاد تایید می‌کنید؟
بنده به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت صحبت نکرده‌ام و این اشتباه است که به این عنوان سخنانم را منتشر کرده‌اند. به عنوان شخص خودم صحبت کرده‌ام.
بحث معاون اولی مشایی و خانه‌نشینی احمدی‌نژاد قبلا منتشر شده اما شما به ماجرایی اشاره می‌کنید که قبلا کسی آن را مطرح نکرده است.
این مساله را به عنوان سومین بار است که در مصاحبه‌هایم مطرح می‌کنم.
می‌توانید کمی بیشتر این موضوع را باز کنید؟  
اینها در جلساتی بوده که با خود احمدی‌نژاد داشتیم. جلساتی عصر دوشنبه‌ها داشت که از تعداد محدودی از نمایندگان مجلس هم دعوت می‌شد و در آن موضوعات را بررسی کردند. من آنجا این را به دست آوردم. همان زمان هم آن را بازتاب دادم. در زمان مسوولیتم گمان می‌کنم بازتاب دادم.
شخصا نگران بازگشت احمدی‌نژاد هستید؟
قطعا.
چند درصد از اصولگرا‌یان این نگرانی را دارند؟
خیلی‌ها. درصد نمی‌توانم بگویم چون آن را بررسی نکرده‌ام اما می‌دانم خیلی‌ها هستند. از اینکه آقای احمدی‌نژاد بخواهد رییس‌جمهور شود نگران هستند.
دلیل مشخص شما چیست؟
او تک‌رو است و کار جمعی نمی‌کند. از حیثیت جمع استفاده می‌کند ولی کار خودش را می‌کند.
فقط به دلیل تک‌رو بودنش نگران هستید؟
هم شخصیت فردگرای او و هم سوابقی که داشته علت آن است.
گفتید خیلی از اصولگرایان نگران بازگشت احمدی‌نژاد هستند.
او هر نقشه‌ای از مجموعه اصولگرایان را با ورود خود خنثی می‌کند. اشکال مهم این است که اظهارات بنده به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت منتشر شده است.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *