پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۹ بعد از ظهر به وقت تهران

شوهرم مدام می گوید که تو نمی ‌فهمی و نظر نده!

خانمی ۴۸ ساله‌ام و شوهری ۵۴ ساله دارم. شوهرم احترام من را نگه نمی‌دارد. مردی اهل زندگی است اما با من، با احترام حرف نمی‌زند. مدام می‌گوید: تو نمی فهمی، عقلت نمی‌رسه، تو فلان مسئله که به تو ربطی نداره، نظر نده و …. . جلوی دیگران خیلی کمتر ولی باز هم از دهانش در می‌رود. چه کنم؟

شوهرم مدام به من می گوید که تو نمی‌فهمی و نظر نده!

مهارت‌های ارتباطی خوب، یکی از مهم‌ترین عوامل رضایتمندی همسران از یکدیگر در زندگی‌مشترک است. مهم‌ترین اشتباهی که بیشتر افراد به آن دچار می‌شوند این است که وقتی می‌خواهند به همسرشان بفهمانند فلان رفتارش درست نیست، سعی می‌کنند وی را تغییر دهند؛ به همین دلیل در این کار شکست می‌خورند.

پس دست از تلاش برای تغییر و اصلاح همسرتان بردارید؛ طبق نظریه انتخاب گلاسر بهتر است این واقعیت را بپذیرید که تنها یک چیز در دنیا تحت کنترل شماست و آن «خودتان» هستید.

مخاطب گرامی، گاهی رفتارهای تحقیر آمیز همسرتان از احساس کمبود، کینه توزی یا تحقیر در گذشته یا مشکلات شخصیتی وی ناشی می‌شود و نکته مثبتی که در قسمتی از پیامک‌تان بیان کردید که ایشان مردی اهل زندگی هست همین نکته می‌تواند برای اصلاح و بهبود رابطه شما و همسرتان کمک کننده باشد.

با این توضیحات و برای بهبود این رابطه چند مورد را خدمت‌تان عرض می‌کنم.

 

دلایل اصلی بی‌احترامی را جست‌وجو کنید

اگر همسرتان رفتار تحقیرآمیزی را با شما پیش گرفته و رفتارهای او موجب اذیت و آزار شما می‌شود، این رفتارها را بدون قضاوت بررسی کنید تا بدانید این رفتارهای همسرتان چه علتی دارد و در چه موقعیت یا حالات هیجانی و فکری احتمال وقوع‌شان افزایش می‌یابد و این‌که عکس‌العمل شما در قبال آن رفتارها چیست؟

با همسرتان گفت‌و‌گو کنید و از ایشان نیز جویای علت رفتارهایش باشید. بی‌تردید با شناخت و آگاهی از علت اصلی می‌توانید تغییرات لازمه را اعمال کنید.

 

به رفتار خودتان نیز توجه کنید

برای این‌که بتوانید علت بدرفتاری همسرتان را بفهمید، به رفتار خودتان نیز توجه کنید و بیندیشید او چه مواقعی این رفتارها را از خود نشان می‌دهد و آیا این رفتار او ارتباطی با رفتارهای شما دارد؟

اگر بدانید علت رفتار بد همسرتان از رفتارهای ناراحت کننده یا درگیری‌های لفظی شما باشد، می توانید آرامش را در خانه برقرار کنید و روی حساسیت‌های همسرتان دست نگذارید تا این رفتار بد در او کاهش یابد.

 

همیشه سکوت نکنید

همیشه سکوت کردن و تحقیر شدن در مقابل یک همسر سلطه‌گر به یک رفتار رضایت‌بخش منجر نخواهد شد.

بنابراین نقش قربانی بودن را باید کنار بگذارید و برای خاتمه دادن به رفتارهای نامطلوب همسرتان، شایسته است از قالب یک همسر مظلوم رها شوید و از حقوق خود دفاع کنید.

دفاع از حق به معنای عصبانیت، تهدید، قهر، انتقاد کوبنده و… نیست بلکه با سکوت کردن همسرتان به اشتباه گمان می‌کند که سبک زندگی‌‌اش درست است و نیازی به هیچ تغییری نیست. با یادگیری مهارت جرئت‌مندانه با رفتارهای نامطلوب‌اش مواجه شوید و ناراحتی خود را نشان دهید.

در پایان توصیه می‌کنم اگر بی‌احترامی همسرتان مکرر شما را اذیت می‌کند و او از تغییر رفتارش امتناع می‌کند، از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *