شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۲ قبل از ظهر به وقت تهران

آشنایی با انواع پروانه وکالت از نظر پایه

اگر درگیر پرونده ی کیفری یا حقوقی شده اید، بهتر است وکیل پایه یک دادگستری را با خود به همراه باشید تا روند پرونده را تسریع ببخشد و به شما کمک کند تا به نتیجه ی دلخواه خود برسید. در این میان وکیل پایه دو دادگستری هم می تواند در برخی موارد به شما کمک کند. اگر حیطه ی کاری وکلای دادگستری برای شما سوال است و درباره ی این که کدام را جهت رسیدگی به پرونده ی خود انتخاب کنید، سردرگم هستید، به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

آشنایی با انواع پروانه وکالت از نظر پایه

احتمالا شما هم “وکیل پایه یک” به گوشتان خورده است. در این بخش مقاله قصد داریم تا درباره ی انواع پایه وکالت اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

جالب است بدانید که دو نوع پایه ی وکالت وجود دارد. وکیل پایه یک دادگستری می تواند در همه ی محاکم مانند کیفری، حقوقی و غیره شرکت نماید. این دسته از افراد باید از کانون وکلای دادگستری پروانه ی وکالت خود را اخذ نمایند و سپس به مدت ۲ سال به کارآموزی بپردازند. در این حین می توانند زیر نظر وکیل سرپرست پرونده هایی را بر عهده بگیرند. پس از گذشت این مدت و تایید صلاحت علمی و همچنین گزینش های مربوطه، می توانند پروانه وکالت پایه یک دادگستری را اخذ نمایند.

آشنایی با انواع پروانه وکالت از نظر پایه

داشتن این پروانه وکالت همواره برای وکلا نوعی اعتبار، اطمینان خاطر و پشتوانه سابقه ی کاری محسوب می شود.

در مورد وکیل پایه دو دادگستری باید گفت که این دسته از افراد تنها می توانند در آن دسته از محاکم کیفری فعالیت کنند که به جرائم تعزیری که موجب حبس کم تر از ۱۰ سال، اقدامات تامینی، شلاق و جزای نقدی می شود، ختم می شود. در پرونده های حقوقی هم می توانند در شرایطی که خواسته غیر مالی بوده یا بازخواسته از ۵۰۰ میلیون ریال کمتر باشد، وکالت شخص را بر عهده بگیرند.

در این شرایط نمی توان گفت که وکیل پایه یک شیراز برتری خاصی نسبت به وکیل پایه دو دادگستری دارد. درواقع تنها محدوده ی اختیارات متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

انواع وکیل پایه یک دادگستری

علاوه بر انواع پایه وکالت، وکلا در حوزه های مختلفی هم تخصص دارند که در این قسمت به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی به کسی گفته می شود که کاملا به مسائل حقوقی کشور خود مسلط بوده و در این زمینه تحصیلات عالیه را گذرانده باشد. وکیل حقوقی پایه یک دادگستری یا پایه دو دادگستری می تواند با زبان قانونی و حقوقی می تواند از موکل خود دفاع کند.

وکیل خانواده

آمار پرونده های حقوقی با مضمون دعاوی خانوادگی همیشه در دادگاه ها بالا بوده است. وکیل خانواده به خوبی به تمامی قوانین موجود در این حوزه تسلط داشته و می تواند پرونده های این حوزه را به خوبی بر عهده بگیرد.

اغلب اعضای خانواده به دلیل سهولت هرچه بیشتر جهت رسیدگی به موارد خانوادگی، یک وکیل خانواده باتجربه که وکیل پایه یک دادگستری هم می باشد را انتخاب می کنند. سپس هم با ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی، وکیل خانواده می تواند به جای موکلانش در دادگاه حاضر شود.

آشنایی با انواع پروانه وکالت از نظر پایه

وکیل ملکی

بهتر است که تمامی خرید و فروش ملک های خود را بر اساس قوانین حقوقی انجام دهید و برای این کار به حضور یک وکیل ملکی که به تمامی قوانین حقوقی املاک مسلط است، نیاز است تا معامله ای بی نقص انجام شود. وکیل ملکی می تواند به موکلین خود برای معامله ی بی دردسر راهنمایی های لازم را ارائه دهد.

وکیل دیه

برای این که فرد بتواند دیه ی ناشی از آسیب خود را دریافت کند، باید بتواند شدت خسارت وارده و نحوه ی بروز آن را در دادگاه اثبات نماید. دریافت هرگونه مبلغ مشروط به این موضوع می باشد و بدین منظور شما باید به خوبی با قوانین دیه و نحوه ی دریافت آن آشنایی داشته باشید.

وکیل دیه به خوبی با این قوانین آشنا بوده و می تواند مبلغ دیه را به درستی محاسبه کرده و مدارک را در دادگاه به گونه ای ارائه دهد که مورد قبول قاضی واقع شود.

وکیل امور قراردادها

وکیل امور قرارداد ها می تواند در اموری مانند استخدام کارمند جدید به شما کمک کند تا تمامی موارد حقوقی رعایت شود.

برای تهیه ی قراردادها، بررسی آن ها یا حل اختلافات موجود در این مسائل می توانید با وکیل امور قراردادها مشورت کنید.

وکیل شرکت ها

هرگونه شرکتی بنا به نوع تضامنی، سهامی خاص یا عام بودنش، در طی مدت فعالیت خود با مشکلات بسیاری روبرو است که در این زمان حضور وکیل شرکت ها می تواند نقش مهمی در حل مسائل داشته باشد.

در صورتی که هرگونه مشکل با شرکای تجاری داخلی یا خارجی رخ دهد، وکیل شرکت ها می تواند برای حل کردن آن ها به مالکان شرکت ها کمک کند.

آشنایی با انواع پروانه وکالت از نظر پایه

وکیل انحصار وراثت

قطعا در اطراف شما هم افرادی وجود داشته اند که پس از مرگ آن ها بین وارثان جهت تقسیم ارث اختلاف و مشکل ایجاد شده است. یک وکیل انحصار وراثت می تواند به افراد جهت نوشتن یک وصیت نامه ی قانونی کمک کند.

از طرفی می تواند در صورت هرگونه مشکل برای تقسیم اموال، به وارثان کمک کند تا به بهترین شکل مشکل خود را حل نمایند و تقسیم اموال به صورت عادلانه انجام شود.

وکیل چک و سفته

همه ی ما با نحوه ی کارکرد چک و سفته تا حدودی آشنایی داریم. گاهی افراد به دلیل نداشتن وجه نقد در زمان معامله، چک یا سفته را به طرف معامله می دهند. در صورتی که چک یا سفته شخص وصول نشود و فرد قصد شکایت داشته باشد، می تواند از وکیل چک و سفته در این زمینه کمک بگیرد.

وکیل مهاجرت

از آنجایی که روند مهاجرت پیچیدگی های بسیاری دارد بهتر است یک فرد متخصص در این زمینه استراتژی های لازم را برای موکل خود مورد بررسی قرار دهد تا بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

در این بین وکیل مهاجرت همچنین می تواند از افرادی که از کشوری اخراج شده اند دفاع کند یا در برخی موارد جهت اخذ شهروندی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وکیل پایه دو دادگستری کیست؟

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم، وکیل پایه دو دادگستری که یکی از انواع پایه وکالت می باشد، برخلاف وکیل پایه یک دادگستری که می تواند در تمامی زمینه ها وکالت موکلان خود را بر عهده بگیرد، تنها می تواند در برخی زمینه ها و با محدودیت هایی از موکل خود در دادگاه دفاع کند.

هرچند این محدودیت ها می تواند با همراهی وکیل پایه یک شیراز در یک پرونده از بین برود.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری

تفاوت کاری وکیل پایه یک شیراز و وکیل پایه دو دادگستری بر هیچ کس پوشیده نیست. وکیل پایه یک دادگستری این امکان را دارد که در همه ی محاکم قانونی بدون هیچ گونه محدودیتی فعالیت کند. وکیل پایه دو دادگستری برای قبول پرونده ها با محدودیت هایی روبرو است که در بخش های قبلی به برخی از آن موارد اشاره کردیم.

اهمیت پایه وکالت در انتخاب وکیل مناسب

کسانی که با انواع پایه وکالت آشنایی دارند می دانند که یکی از مهم ترین عوامل موثر در انتخاب وکیل، توجه به پایه ی وکیل می باشد.

عمده ی افرادی که به فکر انتخاب یک وکیل مناسب هستند، همراه داشتن “وکیل پایه یک دادگستری” در کنار اسم وکیل، خیال افراد را راحت تر می کند و باعث می شود تا بتوانند راحت تر اعتماد کنند.

نتیجه گیری

با توجه به نکات بیان شده در این مقاله، بهتر است در هنگام انتخاب وکیل مورد نظر خود، انواع پایه وکالت و تخصص وکیل را مد نظر را داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را در پرونده ی خود بگیرید.

 

برچسب ها : وکالت,قانون

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *