چهارشنبه , ۸ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۳ قبل از ظهر به وقت تهران

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

طلا مرز شکنی کرد
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، دیروز نیز افزایش یافت و به کانال ۱۳۰۰ دلاری وارد شد. افزایش قیمت طلا تا آخرین ساعات کاری دیروز ادامه داشت و نرخ هر اونس فلز زرد رنگ در ساعت ۱۹ دیروز از مرز ۱۳۲۰ دلار نیز عبور کرد. کارشناسان بر این باور هستند که تقویت اخیر طلا به‌طور عمده تحت‌تاثیر آمارهای ضعیفی که روز پنج‌شنبه از اقتصاد آمریکا منتشر شد، کاهش شاخص سهام در این کشور و افزایش تقاضای طلا از سوی چینی‌ها رخ داده است. عمده پیش‌بینی‌ها درخصوص روند قیمتی طلا در میان‌مدت مثبت بوده و فلز زرد رنگ روزهای خوبی را سپری می‌کند.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی
افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

علاوه‌بر این، تقویت طلای جهانی، بالاخره توانست بازار سکه را در داخل نیز تکان دهد. قیمت سکه در آخرین روز هفته گذشته، باز هم تقویت شد. به دنبال این اتفاق، امیدها در بازار طلای داخل نیز تا حدودی افزایش یافته است. سکه‌فروشان بر این باور هستند که ادامه روند صعودی طلای جهانی می‌تواند رونق را به بازار طلای داخل بازگرداند.

بازار ارز نیز در آخرین روز هفته گذشته حال و هوای دیگری داشت و زمزمه‌هایی در بین دلالان شنیده می‌شد، مبنی‌بر اینکه بازار قدری گرم شده است. صرافان در این خصوص با دلالان موافق بودند، ولی دلیل خاصی را برای این امر عنوان نمی‌کردند. تنها، حرف‌هایی شنیده می‌شد مبنی‌بر اینکه تغییراتی که در بازارهای جهانی و برابری ارزهای عمده در حال وقوع است، بازار داخل را نیز قدری تکان داده است.

افزایش امیدواری به آینده طلا
قیمت هر اونس طلای جهانی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت و به بالای سطح ۱۳۰۰ دلار رسید. تا پیش از این، سطح قیمتی ۱۳۰۰ دلاری از سوی بسیاری از کارشناسان، سطح مقاومت روانی برای قیمت طلای جهانی عنوان می‌شد.

تحلیلگران، گذر از این سطح را دشوار و زمانبر عنوان می‌کردند، اما رویدادهای اقتصادی پایان هفته گذشته آنقدر تاثیرگذار بود که نرخ فلز گرانبها را از این سطح عبور دهد. اونس جهانی طلا از ماه نوامبر سال گذشته، مصادف با اواسط آبان ماه این قیمت را تجربه نکرده بود. قیمت طلا در ماه دسامبر، مصادف با آذر ماه حتی از ۱۲۰۰ دلار در هر اونس نیز پایین‌تر آمده بود. بر این اساس، طی حدود

۲ ماه نرخ فلز زرد رنگ بیش از ۹ درصد افزایش یافته است. از این رو به نظر می‌رسد که طلا در حال جبران کردن عملکرد ضعیف سال گذشته خود است و تا به حال نیز نسبتا موفق بوده است. تحلیلگران درخصوص تقویت اخیر طلا، چند علت را دخیل می‌دانند.

به گزارش «کیتکو نیوز» بازار سهام در آمریکا در یکی دو روز گذشته عملکرد نسبتا ضعیفی از خود نشان داد و افت شاخص را متحمل شد. این مساله در کنار آمارهای ضعیفی که از اقتصاد کلان آمریکا منتشر شد، قرار گرفت و تاثیری مضاعف بر بازار طلا گذاشت.

روز پنج‌شنبه آمارهای متنوعی از وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر شد. تعداد افرادی که در طول هفته برای نخستین بار تقاضای عضویت برای دریافت حق بیمه بیکاری کرده بودند در آمریکا افزایش یافته بود. میزان خرده فروشی از حد پیش‌بینی شده نیز افت شدیدتری داشت. به‌علاوه سخنرانی «جانت یلن»، رئیس «فدرال رزرو» به خاطر شرایط نامساعد آب و هوایی به تعویق افتاد.

به هر روی همراه شدن اخبار ضعیف از اقتصاد آمریکا و افت شاخص سهام در این کشور با افزایش تقاضای طلا از سوی چینی‌ها همراه شد و کمک کرد تا این فلز گرانبها از سطح مقاومتی که بسیاری از تحلیلگران بازار، گذشتن از آن را دشوار ارزیابی کرده بودند، عبور کند.

عمده پیش‌بینی‌ها درخصوص روند قیمتی طلا در کوتاه‌مدت مثبت است. اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا، درخصوص ادامه اجرای سیاست‌های محرک پولی در این کشور نیز به افزایش امیدواری‌ها در بازار طلا منجر شد.

اظهارات «یلن» باعث افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران در بازار طلا شد و به تقویت فلز زرد رنگ در بازارهای جهانی کمک کرد. به‌رغم سال گذشته که فلز زردرنگ بازاری سرشار از عدم اطمینان داشت و هر رویداد جزئی به افت شدید قیمت این فلز منجر می‌شد، امسال تمایل فلز گرانبها به افزایش قیمت بیشتر شده است. باید دید در ادامه واکنش بازار طلا به وضعیت بازارهای سهام، سیاست‌های پولی اقتصادهای بزرگ دنیا و تغییرات تقاضای فیزیکی چگونه خواهد بود و این فلز گرانبها چه روند قیمتی را دنبال خواهد کرد.

خروج بازار سکه از رکود
سکه طرح جدید در آخرین روز هفته گذشته به دنبال مسیر صعودی قیمت خود در روز چهارشنبه، مجددا با افزایش قیمت مواجه شد و بیش از ۲ درصد دیگر نیز به بهای آن اضافه شد. این در حالی است که بازار سکه چند هفته‌ای است که با رکود مواجه است و دامنه تغییر قیمت‌ها در آن بسیار محدود و سطح مبادلات در آن پایین است.

به نظر می‌رسد که تقویت طلا در بازارهای جهانی بالاخره توانست بازار طلای داخل را به نحو قابل‌توجهی تحت‌تاثیر قرار دهد. تحلیلگران بر این باورند که روند قیمتی سکه در بازار داخل، تحت‌تاثیر دو عامل عمده تعیین می‌شود. گذشته از عرضه و تقاضا که در نهایت قیمت را تعیین می‌کنند، روند طلای جهانی و تغییر قیمت‌ها در بازار ارز محرک‌هایی هستند که در تعیین روند قیمتی سکه نقش مهمی بازی می‌کنند. از آنجا که قیمت‌ها در بازار ارز در آخرین روز هفته گذشته خیلی افزایش پیدا نکرده بود، به نظر می‌رسد که تقویت سکه، به‌طور عمده تحت‌تاثیر افزایش قیمت طلای جهانی رخ داده باشد.

«محمد کشتی آرای»،  رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به روند افزایشی قیمت اونس در بازار جهانی اظهار کرد: «قیمت سکه در بازار داخلی متاثر از قیمت جهانی رشد کرده است.» بازاری‌ها پیش از این اشاره کرده بودند که ادامه تقویت اونس در بازار جهانی اگر در بلندمدت ادامه یابد، می‌تواند دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی را که به واسطه عملکرد ضعیف طلا در سال گذشته تا حدودی تخریب شده بود، مجددا بهبود بخشد. در حال حاضر نیز سکه فروشان بر این باورند که ادامه روند افزایشی قیمت اونس می‌تواند به تقویت بیشتر سکه و رونق مجدد بازار طلای داخل کمک کند.

بازار ارز
با وجود اینکه قیمت دلار بازار داخلی، در آخرین روز هفته گذشته نیز مشابه روزهای پیشین تغییر زیادی نکرده است؛ ولی بازار ارز تهران حال و هوای متفاوتی در این روز داشت. دلالان خرد که تا چند روز پیش از کساد بودن بازار صحبت می‌کردند و از پایین بودن سطح تقاضا شکایت می‌کردند، در روز پنج‌شنبه بین خود حرف‌هایی می‌زدند، مبنی‌بر اینکه بازار گرم شده است. اجتماع کوچکی که دلالان ظهر هر روز برای تعیین قیمت تشکیل می‌دهند و در آن مبادلاتی نیز بین خود انجام می‌دهند، به نسبت روزهای گذشته پرشورتر بود و هیجان بیشتری داشت. صرافان نیز درخصوص افزایش تقاضا در روز پنج‌شنبه با دلالان موافق بودند.

صرافان درخصوص  گرم شدن بازار علت خاصی را عنوان نمی‌کردند، ولی بعضی از آنها معتقد بودند که اتفاقاتی که در زمینه اقتصاد جهانی رخ داده، باعث تکان خوردن بازار داخل شده است. تصمیم بانک مرکزی انگلیس برای افزایش نرخ بهره که باعث تقویت شدید پوند در مقابل دلار شد، از جمله این اتفاقات بوده است.

«کارنی» رئیس بانک مرکزی انگلیس روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که تصمیم دارند نرخ بهره را در سال ۲۰۰۵ افزایش دهند. این امر باعث شد که نرخ برابری پوند در مقابل دلار، دیروز بیش از ۵/۱ درصد افزایش یابد.

یورو نیز روزهای پایانی هفته گذشته در مقابل دلار تقویت شد. با وجود تضعیف نسبتا شدید دلار پیرو آمارهای اقتصادی ضعیف آمریکا، نرخ این ارز در بازار داخل چندان تغییر نکرده است. در مقابل نرخ رسمی و بازاری پوند به مقدار قابل‌توجهی تقویت شد.

پوند روز پنج‌شنبه در بازار تهران حدود ۲۰ تومان افزایش قیمت داد و بانک مرکزی نیز نرخ رسمی این ارز را بیش از ۴۵ تومان بالا برد. به نظر می‌رسد پوند به تصمیم سران اقتصادی انگلیس برای افزایش نرخ بهره در این کشور واکنش مثبتی نشان داده است.

از جمله اخباری که می‌تواند آینده بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد، می‌توان به اظهارات عضو کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت، مبنی‌بر تبدیل شدن ایران به قطب تولید گاز جهان با توسعه میادین بزرگ خود اشاره کرد. به‌علاوه منابع هندی اعلام کردند، ایران خواستار دریافت ۵/۱ میلیارد دلار طلب نفتی خود از این کشور در چارچوب توافق ژنو شده است.

بانک مرکزی نیز نام هشت بانک غیر تحریمی که می‌توانند دارایی‌های بلوکه شده ایران را به داخل کشور منتقل کنند، اعلام کرد. بر این اساس طی روزهای گذشته « انصاری»، مدیر کل بین‌الملل بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به «سیف»، رئیس‌کل بانک مرکزی، بانک‌های «اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سرمایه، سامان، مسکن و کشاورزی» را به عنوان بانک‌هایی که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده آمریکا به عنوان بانک‌های غیرتحریمی شناخته شده و در چارچوب توافقات ژنو قادر به خدمات بانکی هستند، اعلام کرده است. بازاری‌ها امیدوار هستند که گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران و بازگشت دارایی‌های بلوکه شده، به پویایی بیشتر بازار ارز داخل کمک کند.//دنیای اقتصاد

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *