سه شنبه , ۴ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲ قبل از ظهر به وقت تهران

زنی که در جام‌ جهانی بیشتر از کل تیم ایران بهره برد!

قصدم مرثیه سرایی نیست که ثمری از آن نیست. حالا که همه چیز تمام شده و جام جهانی با معرفی دو قهرمان به پایان رسیده بنا به بهانه ای که در ادامه عرض خواهم کرد گریزی می زنم به گذشته تا برسیم به یک فاجعه.

زنی که در جام‌ جهانی بیشتر از کل تیم ایران بهره برد!

از نظر من این جام جهانی دو قهرمان داشت یکی آرژانتینِ شایسته بود که به آن رسید و دیگری هم قطر که هر چه خواست،کرد!

قطر را خیلی ها می شناختند به خاطر ثروتش و خطوط هواپیمایی قدرتمند و کم نظیرش. اما خیلی از مردم جهان هم این کشور کوچک را نمی شناختند که به لطف جام جهانی دیگر همه این کشور عربی کوچک را می شناسند و بسیاری با فرهنگش آشنا شده اند تا جایی که امروز جستجوی کلمه «عبای عربی» که امیر قطر بر تن لیونل مسی کرد به یکی از پرجستجو ترین و چالشی ترین واژه های ترند گوگل تبدیل شده!

قرار بود این جام جهانی با توجه به نزدیکی ایران و قطر برای صنعت توریسم کشورمان مایه خوشبختی و سود سرشار باشد. قرار بود گردشگرانی که به قطر سفر می کنند را برای سفر به ایران هم ترغیب کنیم تا بلکه صنعت ورشکسته توریسم ایران جان گیرد.

قرار بود مردمان سراسر جهان که به قطر سفر می کنند با حضور در جزیره کیش و قشم با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند.

خیلی قرارها بود که متاسفانه هیچ کدامشان انجام نشد و صنعت توریسم ایران از جام جهانی قطر -آن گونه که برنامه ریزی شده بود- هیچ سودی نبُرد.

جسارتا ما حتی نتوانستیم از جام جهانی قطر-به جز آن دلارهایی که فیفا به همه تیم های حاضر در جام جهانی می دهد- اندازه بانو «ایوانا نول» مدل اهل کرواسی هم سود کنیم.

زنی که با زرنگی و ارتباطاتش خواسته یا ناخواسته از نظریه میان فرهنگی به بهترین نحو ممکن استفاده کرد و با آن شکل و شمایل و نوع لباس پوشیدنش در قطر حضور یافت. هم تمام بازی های تیم ملی کشورش را تا کسب مقام سوم تماشا کرد، هم چهره شد و حالا به عنوان یک مدل پرطرفدار، قیمت های نجومی برای تبلیغات در وب سایت و پیج اینستاگرام و سایر حساب هایش در شبکه های اجتماعی در نظر گرفته است.

پیج اینستاگرام این مدل اهل کشور کرواسی وقتی وارد قطر شد حدود ۴۵۰ هزار دنبال کننده داشت اما به فاصله کمتر از یک ماه تاکنون دنبال کنندگانش به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده که این عدد همچنان در حال افزایش است.

محاسبه هزینه تبلیغات یک پیج ۴۰۰ هزارتایی تا پیجی که به نزدیکی های ۴ میلیون دنبال کننده رسیده کار چندان سختی نیست و می شود به صورت تقریبی به عدد قابل توجه آن رسید.

او سایتی هم راه انداخته که البسه زنانه با شکل و شمایل لباس تیم ملی کشورش را می فروشد نکته این که تا همین الان هم تعداد قابل توجهی لباس را پیش فروش کرده و سود کلانی عایدش شده است.

وقتتان را نگیرم عرضم این است کشور ما و در اصل صنعت توریسم ما اندازه این بانوی مدل هم سود نکرد به عبارتی سود خانم «ایوانا نول» از جام جهانی قطر -خصوصا در دراز مدت- از سود کل صنعت توریسم ایران بیشتر خواهد بود.

البته که این مدل کروات می توانست مانند همکارانش در کرواسی بنشیند و از تلویزیون بازی های کشورش را ببیند اما با درکی صحیح، به قطر سفر کرد. در برابر دوربین ها جلب توجه کرد و به هدفش هم رسید تا هم قطارانش در کرواسی هم به حال و کارش غبطه بخورند، ما هم که جای خود دارد!/مهدی بذرافکن

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *