جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۰ بعد از ظهر به وقت تهران

اگر می خواهید لاغر شوید, زودتر شام بخورید!

چاقی از آن مسئله هایی است که به یک کشور یا جامعه محدود نمی‌شود. تا امروز راهکارهای مختلفی برای کاهش وزن پیشنهاد شده است اما دانشمندان در مطالعه ای جدید به این نتیجه رسیده اند که هرچه آخرین وعده غذایی خود یعنی شام را زودتر صرف کنید بیشتر وزن کم می کنید.

family-preparing-dinner

 

محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام در مطالعه جدید خود به این موضوع پرداختند که خوردن شام یا صرف نظر کردن از آن چه اثرهایی می تواند بر چربی بدن داشته باشد. درواقع این پژوهش تأثیر غذا خوردن با محدودیت زمانی را بر اضافه وزن بزرگسالان اندازه گیری کرد و به نتایج جالبی رسید.

همانطور که می دانید آمارها از نگران کننده بودن چاقی در سراسر جهان خبر می دهند. به طوری که دوسوم آمریکایی ها اضافه وزن دارند یا چاق هستند و از هر ۲۰ فرد بالغ یک نفر از چاقی افراطی رنج می برد. اضافه وزن و چاقی هر دو از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، بیماری قلبی و فشارخون بالا و نیز چند نوع سرطان هستند. حالا مطالعه روی موش ها نشان داده است که اگر برنامه غذایی آن‌ها را به گونه ای تنظیم کنیم که در یک دوره زمانی کوتاه یعنی کمتر از ۹ ساعت انجام شود و بعدازآن به مدت ۱۵ ساعت یا بیشتر هیچ چیز خورده نشود می توان به کاهش وزن بیشتر امید پیدا کرد. درواقع به این شیوه کالری غذا را کم نمی کنید اما همچنان می توانید باوجود رژیم های غذایی سرشار از چربی، فروکتوز و ساکروز وزن اضافه نکنید.

همچنین این نحوه زمان بندی در غذا خوردن اثر درمانی مثبتی در مقابل چند بیماری متابولیکی دارد. درواقع این تأثیر با ساعت زیستی بدن در ارتباط است به طوری که صبح ها بهترین زمان برای سوخت و ساز است بنابراین هرچه بیشتر خوردن به هنگام صبح اثرهای مثبتی برای سلامت دارد.

این مطالعه بعد از اجرا روی موش ها روی ۱۱ فرد بزرگسال دچار اضافه وزن که هیچ بیماری مزمنی نداشتند و بین ۲۰ تا ۴۵ سال سن داشتند به مدت یک هفته آزمایش شد، درحالی که همگی یک الگوی خواب منظمی را حفظ می کردند. نیمی از آن‌ها بین ۸ صبح تا ۸ شب غذا خوردند درحالی که گروه دیگر بین ۸ صبح و ۲ بعدازظهر غذا خوردند تا ۸ صبح روز بعدی هیچ چیز نخوردند. نتایج این مطالعه نشان داد که به هنگام شب سطح اکسایش چربی و پروتئین بالا می رود و در طول روز میزان گرسنگی پایین می آید و سوخت و ساز انرژی وضعیت بهتری دارد.

بنابراین اگر می خواهید وزن کم کنید زمان بندی غذایی را به این صورت تنظیم کنید: ۸ صبح صبحانه و ۲ بعدازظهر ناهار یا شام بخورید و تا ۸ صبح فردا وعده غذایی اصلی مصرف نکنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *