جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۶ بعد از ظهر به وقت تهران

واکنش تند شهرداری‌ تهران به منتقدان حضور در مراسم اربعین

مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران  به انتقاداتی که به شهرداری برای حضور در مراسم راهپیمایی اربعین می‌شود پاسخ داده است.

در بخشی از گفتگو آمده است؛

بعضی از سایت ها و رسانه ها شبهاتی مطرح می کنند که براساس آن شهرداری تهران در ایام اربعین، نیروهای خود را به مرزها و عراق برده و از خدمات رسانی در شهر تهران غافل شده است، به گونه ای که در زمان بارش برف چند روز گذشته، شهرداری از این قسمت مورد نقد قرار گرفت. توضیح شما در این باره چیست؟

‌این گونه شهبات، صحبت هایی است که همواره عنوان می شود و در حد همان حرف است و هیچ کدام صحت ندارد. نیروهایی که به عراق اعزام شدند به هیچ وجه نیروهای خدماتی که برف جمع کنند نبودند. این شایعات، حرف هایی است که آدم های دشمن یا آن هایی که صداقت ندارند و غرض ورزند، عنوان می کنند. آن هایی که هر کاری انجام شود یک بهانه ای می تراشند.

در اتفاقاتی که در عراق و مرزهایمان به خصوص مرز مهران افتاد اگر همین شهرداری با امکانات و تجهیزاتش نبود این ها را چه کسی می خواست انجام دهد. ممکن بود فاجعه انسانی رخ دهد. در ان زمان این بهانه تراش ها کجا بودند؟ در مرز مهران بچه ها با تمام وجودشان سرکشی می کردند دنبال می کردیم نیروی کمکی می فرستادیم عمده بچه های ما داوطلب رفتند. خیلی از نیروهای از شهرداری نبودند. همانگونه که عنوان شد ۱۲۰ نفر عرب زبان از اهواز بودند و قریب به ۴۰۰۰ نفر نیروی داوطلب در مسیر نجف به کربلا سازماندهی شدند. این ها هیچ ارتباطی به نیروهای داخل شهر ندارند.

به نظرشما حجم کارهایی که در سال جاری انجام گرفته کافی بود یا نیازهای دیگر هم وجود دارند؟

ما با افتخار و عزت و غرور اعتقاد داریم که خدا لطف کرده و لطف امام حسین و ائمه بوده که نصیب ما شد این سه سال به صورت ویژه رفتیم هر سال هم یک تجربه جدیدی را یاد گرفتیم و هر ساله با نگاه حل مشکلات سال گذشته جلو رفتیم این کار هم در چارچوب نظام و انقلاب و توجه به زائرین ابا عبدالله الحسین صورت پذیرفته و باید توجه بیش از این‌ها شود.

ما نیاز به زیر ساخت های بیشتری در مرزها و داخل خاک عراق داریم. چگونه است که برای اعزام ۷۰، ۸، هزار نفر به حج واجب، ستاد سنگینی به نام‌حج و زیارت یک سال کار می کند و ۸۰ هزار نفر را می بردند عربستان برای حج واجب، حالا که می خواهد ۳۰ برابرش برای اربعین یعنی حج فقرا بروند عراق نباید برای زیرساخت کمک کرد؟

زیر ساخت ها را باید همه دستگاه ها کمک کنند در حوزه پذیرایی باید خود مردم عراق و ایران کمک کنند این اتفاق بیفتد ولی زمانی که شما در مرز زیرساخت ندارید برای اینکه یک ساعت قرار است ۵۰ هزار نفر رد شوند هر یک ساعت قرار است ده هزار نفرآدم رد شوند توالت ندارید، محل استراحت ندارید، صندلی ندارید این‌ها همه رویا پردازی است باید با واقعیت ها پیش برویم که نیاز است همه کمک و دلسوزی کنند.

شهرداری با افتخار و عزت تمام در راستای خدمت به زائرین ابا عبدالله الحسین از هیچ کمکی از هیچ اقدامی دریغ نکرده است. وظیفه شهرداری بوده در این زمینه هم کمیته ای تازه شکل گرفته مسئولیتش به عهده شهرداری و بنده حقیر گذاشته شد کمیته خدمات شهری از طرف وزارت کشور، ما همه کلانشهرها را دعوت کردیم آمدند، به اندازه بضاعتشان امکانات و تجهیزات گذاشتند در مرزها به کارگیری کردیم ولی اقدامات شهرداری با هیچ جا قابل مقایسه نیست و این به برکت اعتقادی که در شهرداری تهران است. ما با غرور افتخار می کنیم و چیزی را هم کتمان نمی کنیم؛ با صلابت و تمام توان آن‌چیزی که در توانمان بود به طبق اخلاص گذاشتیم ان شالله خدا و ائمه قبول کنند

آن که آدم های بدذات و بد طینت می گویند این ها در کربلا بودند و تهران برف آمد همه اش حرف است این ها آدم هایی هستند که نه اعتقادی به این مسائل دارند و نه ائمه را در این اوضاع دخیل می دانند.

در همین زمینه حرف و حدیث هایی از سوی برخی از محافل سیاسی و فعالین سیاسی درباره انتخاباتی بودن اقدامات شهرداری در اربعین مطرح شد. پاسخ شما به این اتهامات چیست؟

همانگونه که گفتید اینها اتهاماتی است که از اساس بی پایه است. اگر این گونه بود سال گذشته که فصل انتخابات نبود. سال گذشته چی می گویند اولین سال را چه می خواهند بگویند این موضوعات به هیچ وجه انتخاباتی نیست. اینها همه اردات به ائمه امام حسین و خادمیت برای زائرین است که افتخار بزرگی است.

شما نگاه کنید یک زائر عراقی با عشق و علاقه و با همه فقری که دارد، تمام زندگیش راجمع کند و آن را پس انداز می کند تا در اربعین از زائرین پذیرایی کند. این فرد اعتقاد راسخ دارد که هر کس از زائرین پذیرایی کند رفتن به بهشت قطعی است. اسم زائرین پذیرایی شده را روی کفن شان می نویسند. آن وقت ما باید حسرت بخوریم .

این فرهنگی که در عراق است باید این فرهنگ را در کشور خودمان ساری و جاری کنیم دنبال این موضوع باید باشیم باید دنبال کار فرهنگی و ریشه های این کار باشیم که این کار را انتقال بدهیم در کشور خودمان به جای اینکه دنبال این کارها باشیم دنبال حاشیه های دیگر هستیم از این فرصتی که به دست آمده اتحاد بین شیعه و سنی باید استفاده کنیم.

زمانیکه استکبار جهانی اربعین را به عنوان یک تهدید می بیند و به اسلام هراسی و ایران هراسی دامن می زند، ما به عنوان مسلمین و شیعه می بایست تدبیر داشته باشیم و ضد سیاست های استکبارین عمل کنیم و از این فرصت برای وحدت بین مسلمانان استفاده کنیم./مهر

به جای اینکه به ریشه های این موضوع، به فلسفه فرهنگی و به فلسفه پیاده روی اربعین توجه کنیم به موضوعات حاشیه ای پرداخته می شود. رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در ۳ آذرماه بین مردم اصفهان اشاره کردند که هیچ چیز عظیم تر و با شکوه تر از پیاده روی در اربعین حسینی نیست، این یک پدیده عظیم تاریخی است و حتی اگر خطراتی در این مسیر باشد مردم باشور و شوق هستند یعنی خود رهبر انقلاب به نوعی تاکید و تشویق می کند و می گویند این مسیر اینقدر مهم است اگر چنانچه خطر هم هست باز مردم با شور و شوق می روند اما آن وقت یک سری آدم های کج فهم هستند که بهانه تراشی می کنند و سنگ اندازی می کنند. آن هایی که شعار می دهند می گویند ولایی هستند و مطیع حضرت آقا هستند ولی مطیع آقا بودن در زبانشان هست، ولی در عمق و مفهوم این گونه نیستند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *