سه شنبه , ۷ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۷ بعد از ظهر به وقت تهران

شکست تلویزیون از لایو اینستاگرام!

در حالی که اغلب شبکه های دنیا شکل پخششان را به پخش خانگی تغییر داده‌اند صدا و سیما بار دیگر مقهور پدیده تازه شد و تصمیم‌گیرانش نتواسنتند هیچ ایده تازه‌ایی برای شرایط دوران کرونا ارایه دهند.

«هفت صبح» در این مورد نوشته:بعد از نوروز کنداکتور شبکه های مختلف تلویزیون گرفتار رخوت شد. در مقابل ، «لایو اینستاگرام» قوت گرفت و حالا همین ابزار ساده رقیب جدی صدا و سیما است. جایی که محل حضور علیخانی،رشیدپور و جوان هم شده این ابزار به ظاهر ساده ، دو وجه «سرگرمی» و «جریان» سازی را از تلویزیون گرفته و کار را به جایی رسانده که خود تلویزیون و مجریانش هم دنباله رو آن شده‌اند. آیا تلویزیون نمی توانست و نمی تواند ابتکار عمل را دست بگیرد؟ چرا این روزها همه دارایی تلویزیون محدود به دورهمی ، نون خ و فوتبال ۱۲۰ است و لایو اینستاگرام پر است از محتوای سرگرم کننده؟

دامنه این گفت و گوها اما محدود به مسائل زرد و صرفا سرگرم کننده نمی شود و گاهی شاهد گفت و گوهایی جدی هم هستیم. نمونه اش تحلیل جامعه شناختی علاقمندی وافر مخاطبان به یک خواننده آن ور آبی توسط سید بشیر حسینی است. می بینید، حسینی در تلویزیون بواسط داوری عصر جدید مطرح شد اما حالا در لایو اینستاگرام ، حرف های جدی اش را بیان می کند. اما سوال این است که نمی شد ایده لایو را در تلویزیون اجرا کرد؟

درحال حاضر سهم تلویزیون از جریان سازی نزدیک به صفر است. آن چه از دورهمی و نون خ عمومی می شود هم جریان سازی نیست بلکه حاشیه هایی است که از دل این برنامه و سریال بیرون می آید. سال ها است جدال بر سر راه اندازی تلویزیون خصوصی درایران وجود دارد. لایو اینستاگرام و خود این پیام رسان نشان داد ، انحصار را نمی‌توان برای صدا و سیما نگه داشت. تازه؛ لایو اینستاگرام اخیرا داغ شده و تجربه ای خام است. چه بسا به مرور زمان شاهد برنامه ها و ایده های قوام یافته تر باشیم. تولیداتی که می‌توانند به مراتب ارزان‌تر از تولید یک برنامه در صدا و سیما باشند. ایده هایی که اتفاقا بسیاری از آن ها را خود چهره های تلویزیونی اجرایی می کنند. تلویزیون این روزها اما به جای اینکه مثل خیلی از شبکه‌های دنیا ابتکار عمل را در دست بگرید نیروهای خود را هم نادیده گرفت؛ کسانی چون رشیدپور، علیخانی و حتی سیدبشیر حسینی می توانند آنتن را داغ کنند . مهم این است که فکر خلاق و قدری آزادی عمل وجودداشته باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *