یکشنبه , ۶ ام آبان ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۷ بعد از ظهر به وقت تهران

ترکیب رازآلود ایران در هاله سیاست تزارگونه آلکنو

هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال با کسب ۳ پیروزی و صعود به رتبه ششم رنکینگ جهانی برای ایران به پایان رسید. هفته‌ای که مصادف بود با درخشش بازیکنان جوان و کم‌تجربه کشورمان؛ از بردیا سعادت گرفته تا صابر کاظمی. اما این تمام ماجرا نبود. جوانان در حالی درخشیدند که بزرگان والیبال ایران وزن تیم ملی را به غایت بالا بردند تا مدعیان بار دیگر مقهور پاس‌های جادویی سعید معروف و عملکرد بی‌نظیر سیدمحمد موسوی و دیگر ستاره‌‌های تیم ملی کشورمان شوند. سروقامتان ایران که هفته اول لیگ ملت‌ها را با یک برد، ۲ باخت و ۳ امتیاز تمام کرده بودند تا در رده دوازدهم جدول بایستند، این هفته هت‌تریک کردند تا با کامبکی ۹ امتیازی، صعود ۶ پله‌ای در جدول رده‌بندی را تجربه کنند و تا رده ششم جدول بالا بیایند؛ جایگاهی که برای اولین بار ایران آن را تجربه کرد و حالا به دنبال آن است تا با ادامه درخشش در لیگ ملت‌ها تعقیب‌کننده جدی تیم ملی والیبال فرانسه برای تصاحب رتبه پنجم رنکینگ جهانی باشد.

 

 

ترکیب رازآلود ایران در هاله سیاست تزارگونه آلکنو

 آغاز جهش از هفته دوم
آغاز جهش ایران از رتبه دوازدهم جدول با پیروزی ۳-یک مقابل کانادا آغاز شد. حریفی که پیش‌تر ۵ بار در میادین مهم بین‌المللی مقابل ایران قرار گرفته بود و سهم آن ۳ پیروزی و سهم ایران ۲ برد بود. ششمین تقابل اما به برد شاگردان آلکنو ختم شد تا سروقامتان کشورمان هفته دوم را با پیروزی آغاز کنند. ایران در دومین گام هفته دوم به مصاف ایتالیا، میزبان لیگ ملت‌ها رفت؛ آن هم در شرایطی که ۲ تیم پیش از این ۲۱ بار به مصاف هم رفته بودند که ۱۴ بازی به سود ایتالیا و ۷ دیدار به سود ایران تمام شده بود. ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۱۸ در ۳ ست متوالی مغلوب ایتالیا شد ولی در مسابقات سال ۲۰۱۹ توانست ۳-یک آتزوری را شکست دهد. تیم ملی ایتالیا در جام‌جهانی ۲۰۱۹ نیز در حالی که ۲ ست نخست را به ایران واگذار کرده بود، در ۳ ست بعدی  برنده شد. شکست ایتالیا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ در حالی مقابل ایران رقم خورد که ولادیمیر آلکنو با ترکیب سعید معروف، صابر کاظمی، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، علی‌اصغر مجرد، مسعود غلامی و آرمان صالحی(لیبرو) وارد زمین شد تا سرمربی روس باز هم ترکیب جدیدی را آزمایش کرده باشد. البته تیم ملی ایتالیا در غیبت ستاره‌های نامدار و سرمربی این تیم با ایتالیای همیشگی کاملا تفاوت داشت اما تیمی نبود که بتوان از کنار آن به آسانی گذشت. ماجرا آنجا حائز اهمیت می‌شود که بدانیم ایتالیا‌ همگروه ایران در المپیک توکیو هم هست. با این پیروزی حساس، ملی‌‌پوشان ایران مهیای برگزاری سومین و آخرین بازی هفته دوم شدند؛ تقابل با بلغارستانی که پیش‌تر ۷ بار ایران به مصاف آن رفته بود که حاصلش ۴ برد به سود ایران و ۳ پیروزی به سود بلغارها بود. نبرد چهارم با نتیجه ۳-صفر به سود ایران تمام شد؛ آن هم در شرایطی که آلکنو بار دیگر دست به تغییر ترکیب زد تا این بار با محمدطاهر وادی، بردیا سعادت، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار، رضا عابدینی، محمد موسوی و محمدرضا حضرت‌پور(لیبرو) به مصاف بلغارستان برود. ترکیبی جویای‌نام که هرچند در ابتدا کمی متزلزل ظاهر شد اما خیلی زود به شرایط بازی مسلط شد تا ایران با ارائه یک بازی زیبا گوی و میدان را به سود خود تمام کند. دفاع روی تور و اشتباهات کمتر، شاخصه‌های بازی ایران مقابل بلغارستان بود.
 معروف، ابرستاره‌ای با شهرت جهانی
تیم ملی والیبال در حالی هفته اول و دوم لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ را به پایان برده که تنوع ترکیب ایران در ۶ بازی انجام‌شده حاکی از برنامه‌ریزی سرمربی روس تیم ملی برای محک زدن تمام شاگردانش در جریان تورنمنت ایتالیاست. آلکنو تا اینجای کار از همه بازیکنان ایران به شیوه‌های مختلف در ترکیب تیم استفاده کرده و چیدمان بازیکنانش در این چند بازی انجام‌شده به گونه‌ای است که تقریبا ترکیب ایران در هر بازی قابل پیش‌بینی نیست. شاید به دلیل فیکس نبودن بازیکنان هم هست که بلندقامتان ایران موفق نشدند از نظر آمار فردی تاکنون در جمع ۳ بازیکن برتر لیگ ملت‌های ایتالیا تا اینجا کار قرار بگیرند. تنها صابر کاظمی که نسبت به دیگر بازیکنان بیشتر بازی کرده توانسته با کسب ۷۲ امتیاز، پنجمین بازیکن امتیازآور بازی‌ها تا اینجای کار باشد. او همچنین با کسب ۶۵ امتیاز از حمله، پنجمین مهاجم برتر این تورنمنت لقب گرفته. به هر حال آنچه از نوع برنامه‌ریزی آلکنو مشخص است این است که او به دنبال آن است تا با میدان دادن به تمامی بازیکنان ایران، مردانش را برای نقش‌آفرینی در میدانی به بزرگی المپیک آماده کند. حضور پررنگ سعید معروف در هفته دوم لیگ ملت‌ها و تاثیر غیرقابل انکارش در پیروزی‌های ایران نه تنها خط بطلانی بر تمام شایعات درخصوص اختلاف او با آلکنو، ابتلای احتمالی به کرونا و دیگر شائبه‌های بی‌پایه و اساس کشید بلکه انگیزه مثال‌زدنی او برای تبدیل هر بازی به برد، موجبات تقدیر بازیکنان حریف را به دنبال داشته تا جایی که بسیاری از بازیکنان ایرانی و خارجی حاضر در لیگ ملت‌ها، معروف را ستاره و اسطوره والیبال دنیا می‌خوانند. شهرت او در جهان والیبال باعث شده تا عکاس ایتالیایی بیشتر تمرکز خود را روی این بازیکن قرار دهد و با انتشار عکس‌های دیدنی و متعدد از معروف علاقه خود را به این ابرستاره والیبال جهان علنی کند. گفتنی است؛ تیم ملی ایران بعد از ۳ روز استراحت، هفته سوم لیگ ملت‌ها را با بازی مقابل آمریکا(۱۹ خرداد) آغاز می‌کند و به ترتیب در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد به مصاف صربستان و آلمان می‌رود.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *