پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۶ بعد از ظهر به وقت تهران

چند ترفند برای سریعتر خوابیدن!

خواب شبانه به مقدار کافی بدن شما را در مقابل بیماری ها تا حدودی بیمه می کند، علاوه بر ان شما از انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه خود خواهید داشت، در این بخش می خواهیم راهکار هایی را معرفی کنیم که شما را سریع خوابیدن کمک می کند.

راهکاری برای خوابیدن سریع

تحقیقات جدید نشان می‌دهند، افرادی که هر شب در یک زمان مشخص به رختخواب می‌روند بسیار سالم‌تر و شاداب‌تر از بقیه هم سن و سالان خود هستند.

به همین خاطر دانشمندان تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند و دریافتند که خواب کافی و به موقع می‌تواند در عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیرات مثبت و خوبی داشته باشد، همچنین بر این اساس دانش آموزانی که خواب آن‌ها از الگوی نامنظم پیروی می‌کرد، میانگین نمره متوسط رو به پایینی نسبت به بقیه دانش آموزان که از خواب کافی بهره برده بودند، داشتند.

برای آنکه خواب راحتی داشته باشید تا به موفقیت روزانه دست پیدا کنید باید این مراحل را با دقت انجام دهید.

**موبایل خود را خاموش کنید

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند، نور آبی رنگی که از موبایل، تبلت یا لپ تاپ شما صادر می‌شود، می‌تواند سطح هورمون ملاتونین را که در مغز تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند، کاهش دهد البته ناگفته نماند که تولید ملاتونین بطور طبیعی در بدن، به میزان نور و روشنایی بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید کاهش سطح این هورمون می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها را افزایش دهد؛ بنابراین هنگامی که در رختخواب هستید، تلفن همراه یا هر وسیله دیگر را کنار گذاشته و بجای آن چند صفحه کتاب بخوانید.

**نوشیدنی‌های کافئین دار نخورید

بسیاری از افرادی که دچار کمبود خواب می‌شوند، در تمام طول روز برای اینکه سرحال باشند، قهوه می‌نوشند یا نوشیدنی‌های کافئین دار دیگری را مصرف می‌کنند. به یاد داشته باشید کافئین تا ۷ ساعت در سیستم بدن فرد باقی می‌ماند؛ بنابراین مصرف کافئین در بعدازظهر می‌تواند سبب تداخل در برنامه خواب افراد شود. در هر صورت اگر نتوانستید نوشیدنی‌های کافئین دار نخورید، حداقل از مصرف آن‌ها در بعدازظهر بپرهیزید.

**تا دیر وقت کار نکنید

کار کردن تا پاسی از شب سبب می‌شود که در یک وضعیت آماده به کار و تحریک شده باقی بمانید؛ در حالیکه باید به خودتان استراحت و آرامش داده تا بتوانید برای خواب آماده شوید. سعی کنید بعد از یک زمان مشخص، هیچ کاری انجام ندهید. مطمئن گردید زمان کافی برای آرامش یافتن در قبل از خواب دارید تا بتوانید استراحت مناسبی داشته باشید.

**نگرانی‌ها را کنار بگذارید

اگر شما از اینکه خواب کافی نداشته اید نگران باشید، همین موضوع سبب خواهد شد که دیگر نتوانید راحت و با آرامش بخوابید؛ این یک واقعیت است. قبل از خواب، هرگونه عوامل استرس زا را از خود دور کنید. اگر لیستی برای انجام کارهای روزانه تان دارید، کارهایی را که امروز انجام داده اید کنار گذاشته و وظایفی را که فردا باید انجام دهید، یادداشت کنید؛ با این کار راحت‌تر به آرامش می‌رسید، زیرا که دیگر نگران فراموش کردن چیزهای مهم نیستید.

**عادت به کم خوابی را از خود دور کنید

تحقیقات در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده است که اگر شخصی برای ۲ هفته پیاپی، روزی فقط ۴ ساعت بخوابد، شاید کمتر احساس خواب آلودگی کند، زیرا بدن شما به این وضعیت عادت می‌کند، اما توجه داشته باشید که تاثیر مخربی در قدرت فهم و درک شما می‌گذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *