پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۳ بعد از ظهر به وقت تهران

لیمو های خارجی نخرید چون …

دبیر انجمن صنعت آبلیمو از اجرای نظارت‌های جدید برای تولید و استاندارد آبلیمو خبر داد و ضمن هشدار نسبت به خرید لیموهای خارجی به دلیل قاچاق بودن آن‌ها، تاکید کرد: از مصرف آبلیموهای تولید شده در مغازه‌ها به دلیل نداشتن شرایط غیربهداشتی و ناسالم باید خودداری شود.

https://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2016/12/limotorsh.jpg

با توجه به آغاز برداشت لیموترش در باغ‌های جنوبی کشور و همچنین رونق صنعت آبلیمو، بازار مصرف این محصولات داغ شده که البته به تبع آن سوءاستفاده در این بازار بیشتر می شود. رویا جعفری شاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در این درباره اظهار کرد: همچنان کارخانه‌های غیرمجاز نسبت به تولید آبلیمو اقدام می‌کنند که راه تشخیص معتبر بودن آبلیموهای بسته‌بندی شده از روی برچسب آن‌ها باتوجه به درج مهر وزرات بهداشت و استاندارد روی شیشه محصول مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول کارخانه‌هایی که زیر نظر انجمن صنعت آبلیمو فعالیت می‌کنند، مورد تایید است، گفت: نظارت های بسیار شدید و پروتکل های جدید اداره نظارت و سازمان استاندارد در حال انجام است. نماینده سازمان استاندارد به همراه نمایندگان انجمن به کارخانه‌های شهرها و استان‌ها مراجعه و از تولیدات آنها نمونه برداری می‌کنند. سازمان استاندارد، نظارت جدیدی برای استاندارد آبلیموها تدوین کرده که احتمالا از مرداد ماه جاری قابل اجرا خواهد بود.

جعفری درباره فعالیت مغازه هایی که در سطح شهر چند سالی است که نسبت به آبلیموگیری طبیعی اقدام می‌کنند، تصریح کرد: به طور کل استفاده و خریداری این نوع آبلیموها را رد می‌کنیم؛ چراکه ضمانتی بر سلامت آنها وجود ندارد.

دبیر انجمن صنعت آبلیمو افزود: نظارتی بر فعالیت این تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد. معمولا داخل دستگاه‌های آبگیری این واحدها پر از کپک و مخمر است، چون این دستگاه‌ها یا به خوبی شسته نمی‌شوند یا اینکه شستشوی آنها دیر به دیر انجام می‌شود. همچنین شرایط شستشوی لیموها نیز که چندین مرحله از باغ تا بازار دست به دست می‌شود، چگونه است.

جعفری تصریح کرد: نحوه نگهداری ظروف مورد استفاده برای آبلیمو، در این واحدها مناسب نیست و بعضا مشاهده می‌شود که آنها در معرض نور آفتاب هستند. درصورتیکه این ظروف وقتی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند سبب مهاجرت از پت به آبلیمو شده و آن را ناسالم و آلوده می کند. از سوی دیگر اکثر پت‌ها که لیمو و آبلیمو در آن نگهداری می‌شود ریسایکل (بازیافت شده) هستند که مشخص نیست از کجا آمده و قبلا در آنها چه نگهداری می‌شده است.

وی درباره نبود نظارت بر این واحدهای تولیدکننده چنین اظهار کرد که مسئولیت نظارت، در قبال کسانی است که اقدام به تاسیس کارخانه و اشتغالزایی می کنند و مجوزهای تولید از وزرات بهداشت و استاندارد دارند.

به گفته دبیر انجمن صنعت آبلیمو، کارخانه های معتبر تولید آبلیمو به این صورت نیستند و نظارت کامل بر خط تولید آنها اعم از شسته شدن لیموها، شست و شوی مرتب دستگاه ها، شست و شوی شیشه هایی که قرار است آبلیمو داخل آنها ریخته شود و سپس استرلیزه شدن دستگاه ها و شیشه ها صورت می گیرد. در کارخانه ها اگر شیشه ها شسته نشوند و داخل آنها میکروبی باشد، چنانچه در ارزیابی محصول، میکروب مشاهده شود پروانه آن کارخانه باطل خواهد شد.

جعفری درباره افزودنی های مجاز به آبلیمو ها گفت: کارخانه‌ها می‌توانند مقداری مواد نگهدارنده استفاده کنند که هیچ ضرری هم برای سلامت ندارد و فقط برای آنکه ماندگاری آبلیمو کمی بیشتر شود، استفاده می شود که مقدار و نوع آن از سوی سازمان استاندارد مشخص شده است.

وی درباره بازار تولید، صادرات و واردات آبلیمو خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و موارد جانبی مثل در، شیشه، برچسب، دستمزد کارگر میزان تولید کاهش یافته است. از طرف دیگر سازمان حمایت و تعزیرات اجازه بالا بردن قیمت آبلیموهای طبیعی و با کیفیت را نمی دهند که باعث شده بسیاری از کارخانه ها تولید خود را متوقف کنند. همچنین با توجه به اینکه استفاده از آبلیمو در ایران رایج است و کشورهای دیگر از لیموترش استفاده می کنند، صادرات این محصول محدود و فقط به چند کشور حوزه خلیج فارس همچون امارات، قطر، عمان، افغانستان و باکو است.

جعفری یادآور شد: واردات آبلیمو نداریم و بعضا لیمو وارداتی در بازار مصرف مشاهده می شود که وارادات آن ممنوع و به صورت قاچاق از کشورهای آفریقایی وارد شده است.

///ایسنا

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *