شنبه , ۱۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۰ قبل از ظهر به وقت تهران

روش های خانگی برای درمان نفخ معده با کمک طب سنتی

مواد غذایی و نوشیدنی های برطرف کننده نفخ مصرف کنید. نفخ معده و یبوست یکی از دلایل اصلی ریزش و نازکی مو می باشد.

تحقیقات نشان داده چای نعناع، زنجبیل، آناناس، جعفری و ماست حاوی باکتری مفید است و در کاهش نفخ نقش دارد این ها مواد غذایی سالمی است که در صورت مصرف درست در برطرف کردن نفخ به شما کمک می‌کند.

اگر همیشه دهانتــــــــــان بوی بد میدهد یا مدفوع یا گاز معده شما بدبو است، این علامت می‌تواند نشان دهد که کبد و روده شما در حال مبارزه برای دفع حجم بالایی از سموم هستند !

اگر حس می‌کنید مدت زمان زیادی است که نفخ یا تورم دارید، احساس گرسنگی ندارید و بوی بد بدن شما همیشگی شده است، حتما نیاز دارید به بدن خود در دفع و خارج کردن سموم ذخیره شده کمک کنید.

خار مریم، روغن زیتون و آب لیمو یک سم‌زدایی کامل را می‌توانند انجام دهند و کبد شما را به شیوه مؤثر از وجود سموم عاری کند.

پیش‌نویس خودکار

 

آدامس جویدن را به حداقل برسانید

اشتباه رایج ما ایرانی ها در باور به هاضم بودن ادامس. جویدن آدامس باعث وارد شدن هوا و در نتیجه نفخ معده می شود.

اگر عادت به جویدن آدامس دارید آن را با خوردن آب نبات های سفت که دیر آب می شوند و میوه و سبزی های پرفیبر جایگزین کنید.

 

درمان نفخ معده با پودر زیره

پودر زیره برای درمان نفخ معده مفید است؛ افرای که به نفخ معده دچار می‌شوند می‌توانند

پودر زیره را با کمی آب حل کرده و یا روی غذای خود بپاشند و میل کنند.

این روش :  ضد نفخ ،  باد شکن ، مقوی  و تسکین دهنده درد معده است.

همچنین در دفع اخلاط غلیظ چسبیده به دیواره دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.

پیش‌نویس خودکار

 

مصرف کلم سفید باعث افزایش صفرا می‌شود، در نتیجه ممکن است ایجاد نفخ، تلخی دهان و خشکی پوست کند، بنابراین افراد با مزاج صفراوی (مزاج گرم و خشک) باید این سبزی را همراه با مصلح آن مصرف کنند. سکنجبین، روغن بادام و خردل از مصلحات کلم سفید هستند.

دوغ با نعناع و پونه : به ترشح شیره معده و هضم غذا کمک میکنه و نفخ حاصل از خوردن دوغ را رفع و دل پیچه را التیام می‌بخشد همچنین باعث گردش بهتر خون شده و مجاری گوارشی را ضدعفونی می‌کند.

اگرزیاد نفخ میکنید : مقداری آب، یک تکه زنجبیل، کمی آب لیموترش را استفاده کنید ؛ زنجبیل را با آب دم و لیمو به آن اضافه کنید و بعد از هر وعده غذایی ۳ قاشق غذاخوری میل کنید.

خیار بسیار نفاخ است و افراد با مزاج سرد نباید به هیچ عنوان آن را مصرف کنند، زیرا باعث تضعیف معده و دستگاه گوارش می‌شود.

افراد برای کاهش نفخ معده و سردی بهتر است از نمک‌های مفید، نعنا ، آویشن  و پونه استفاده کنند.

نوشیدن شیر در افراد دارای مزاج سرد و ترموجب بروز نفخ, ترش کردن، سنگینی معده و صدای زیاد معده و روده‌ها می‌شود بنابراین بهتر است که افراد شیر را با عسل و گلاب مصرف کنند.

مصرف زیاد سالاد نه تنها موجب کاهش اشتها و کاهش وزن نمی شود بلکه باعث ضعف هضم و بروز مشکلات گوارشی نظیر نفخ و ترش کردن می گردد.

عوارض مصرف زیاد مواد نشاسته ای :باقی ماندن مواد نشاسته ای در معده باعث ایجاد نفخ و تولید گاز می گردد و هضم و جذب مواد غذایی را به تاخیر می اندازد و سبب یبوست و حبس البول می شود.

درمان نفخ روزانه : اگر شما جزو افرادی هستید که دچار نفخ می شوند، می توانید هر روز چند قطره روغن سیاهدانه را به یک نوشیدنی گرم اضافه کرده و میل کنید.

 

 

درمان نفخ نوزاد

یکی از بهترین روش های درمانی که به سرعت باعث بهبود نوزاد خواهد شد این است که یک گوش پاک کن را به مقداری کره آغشته کرده به ابتدای مقعد نوزاد وارد کرده و پس از کمی حرکت در مقعد بیرون بیاوربد به سرعت نفخ درمان خواهد شد.

 

نشانه های نفخ و دل پیچه نوزاد

این گروه نوزادان گریه هایی شبیه به چیغ دارند که با جمع کردن پاها به داخل شکم و دست ها را یه حالت مشت گره می کنند.

درد دل ها در ساعات ابتدایی شب اتفاق افتاده و تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند.

 

نفخ حبوبات را با خیار بگیرید

هنگام پخت حبوبات ۱ خیار را به طور عمودی به ۲ نیم تقسیم کرده و به آب آنها اضافه کنید؛ با این روش تمام نفخ حبوبات گرفته میشود و طعم غذا تغییر نمیکند.

 

 

اگر زیاد نفخ می‌ کنید

یک تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. این معجون را داخل یخچال بگذارید و پس از هر وعده غذایی حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از آن را میل کنید.

معجون زنجبیل طعم خوبی ندارد اما در درمان نفخ، معجزه می‌کند!

 

دمنوش زیره بادشکن طبیعی

برای تهیه دمنوش زیره بهتر است یک شب تا صبح یکی، دو قاشق مرباخوری زیره را در سرکه خیس کنید و بعد، زیره‌ها را از سرکه خارج و آنها را در یک لیوان آب جوش دم کرده و میل کنید.

این دمنوش هم برای رفع نفخ بسیار خوب است اما از آنجا که افراد مختلف مزاج‌های متفاوتی دارند، این دمنوش‌های خانگی را بهتر است فقط یکی، دو بار در هفته میل کنند و استفاده بیشتر از این مقدار با مجوز پزشک باشد.

همچنین مصرف دمنوش‌های گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چون بعضی از این گیاهان برای شرایط خاص بارداری مناسب نیست و اگر خانمی در این دوران اصرار بر استفاده از دمنوش دارد، حتما باید با مجوز متخصص طب سنتی این کار را انجام دهد.

 

 

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *