چهارشنبه , ۸ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۹ بعد از ظهر به وقت تهران

خواص و فواید سیرابی ، سیراب شیردان از نگاه طب سنتی + طرز تهیه

پروتئین سیرابی از گوشت قرمز بالاتر بوده و با مصرف آن بدن یک ماده پروتئینی کامل شامل آمینواسیدهای ضروری دریافت می‌ کند.

آهن سیرابی مانند گوشت قرمز برای رفع کمخونی مناسب است و هر ۱۰۰gr سیرابی ۵ میلی‌ گرم آهن دارد!

همچنین باعث تقویت معده، بهبود افسردگی، بلندی قد،پرپشتی مو میشود و برای مبتلایان به MS مفید است.

 

سیرابی نوعی خوراکی است که از امعاء و احشای شکم حیوانات مختلفی که در مزرعه نگهداری می‌شوند تهیه می‌گردد و این غدا با اسامی سیراب شیردان، سیرابی ، سوپ سیرابی یا خورشت سیرابی نامیده میشود.

خواص شگفت انگیز سیرابی

ضد سرطان
درمان کمخونی
تقویت سیستم ایمنی
مفید برای بیماران MS
سبب بلندی قد و پرپشتی مو
بهترین برای تقویت معده و روده
بهبود افسردگی و بیماری‌های عصبی

 

پروتئین موجود در سیرابی از لحاظ کیفیتی بالاتر از سایر محصولات غذایی حیوانی است و آمینواسیدهای ضروری بدن را تامین می‌کند. بنابراین سیرابی می‌تواند در رشد کودکان و نوجوانان نقش بسزای داشته و کلسیم مورد نیاز آن‌ها را تامین کند.

سیرابی باعث جذب بهتر آهن به بدن می‌شود و آنتی اکسیدان‌های مفیدی دارد که از ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های متابولیک جلوگیری می‌کند.

روی موجود در ۱۰۰ گرم سیرابی ۱۱ درصد نیاز بدن به روی را تامین می‌کند و این ماده غذایی به رشد مو، جلوگیری از ریزش مو و رشد قد کمک می‌کند.

هر ۱۰۰ گرم سیرابی معادل ۱۳۰ کالری انرژی دارد.

قند موجود در سیرابی از آجیل و گوشت قرمز هم پایین‌تر است و باعث افزایش اسپرم، حس چشایی، بویایی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود و علاوه بر این ویتامین‌های B₁، B₂، B₆،B₁₂ و همچنین ویتامین A نیز در این ماده غذایی وجود دارد.

به دلیل وجود آلودگی در پرزهای سیرابی، این ماده غذایی پیش از مصرف باید به خوبی شسته شود.

توصیه می شود هفته حداقل یکبار از این ماده غذایی استفاده کنید، در صورتی که به بوی آن حساسیت دارید می توانید سیرابی را به همراه آب لیموی تازه، سرکه سیب و سبزیجات معطر میل کنید.

 

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم سیرابی را نشان می دهد، توجه داشته باشید که اعداد ارایه شده به صورت نسبی بوده و می تواند متغییر باشد.

انرژی۳۵۵ کیلوژول (۸۵ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها۰ g
قندها۰ g
لاکتوز۰ g
چربی۳٫۶۹ g
چربی اشباع۱٫۲۹۱ g
چربی تک‌اشباع‌نشده۱٫۵۳۳ g
چربی چنداشباع‌نشده٫۱۸۰ g
پروتئین۱۲٫۰۷ g
آب۸۴٫۱۶ g
ویتامین آی معادل۰ میکروگرم (۰٪)
ویتامین ب۱ (تیامین)۰ میلی‌گرم (۰٪)
ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین)٫۰۶۴ میلی‌گرم (۴٪)
ویتامین ب۳ (نیاسین)۰٫۸۸۱ میلی‌گرم (۶٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵)۰٫۱ میلی‌گرم (۲٪)
ویتامین ب۶٫۰۱۴ میلی‌گرم (۱٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹)۵ میکروگرم (۱٪)
ویتامین ب۱۲۱٫۳۹ میکروگرم (۵۸٪)
ویتامین C۰ میلی‌گرم (۰٪)
ویتامین D۰ میکروگرم (۰٪)
ویتامین E٫۰۹ میلی‌گرم (۱٪)
ویتامین K۰ میکروگرم (۰٪)
کلسیم۶۹ میلی‌گرم (۷٪)
آهن٫۵۹ میلی‌گرم (۵٪)
منیزیم۱۳ میلی‌گرم (۴٪)
منگنز٫۰۸۵ میلی‌گرم (۴٪)
فسفر۶۴ میلی‌گرم (۹٪)
پتاسیم۶۷ میلی‌گرم (۱٪)
سدیم۹۷ میلی‌گرم (۴٪)
روی۱٫۴۲ میلی‌گرم (۱۴٪)

 

 

طرز تهیه سیرابی

سیرابی و شیردان گوسفند : ۱ دست
نخود:۱پیمانه
سیر : ۲ حبه
نمک : به میزان لازم
زردچوبه و فلفل قرمز : به میزان لازم

 

در قابلمه مناسبی مقداری آب به اندازه ای که روی سیرابی را بگیرد بریزید من از اب جوش استفاده میکنم و تکه های سیرابی را در قابلمه بریزید سپس سیر را هم به صورت خلالی خرد کنید نمک و زردچوبه را به سیرابی اضافه کنید و حرارت گاز را روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا سیرابی به خوبی نرم شود و بپزد.

 

نکات طلایی در تهیه خوراک سیرابی

بهتره برای پخت خوراک سیرابی از قابلمه مسی استفاده کنید همچنین می توانید سیرابی را در زودپز نیز بپزید.سیرابی را بهتر است به صورت تازه تهیه کنید تا به راحتی تمیز شود.بهتر است سیرابی را در اواسط فصل بهار و یا در فصل تابستان تهیه کنید زیرا در این موقع از سال به دام علوفه تازه می دهند.در صورت تمایل می توانید برای ایجاد طعم ایده آل سیرابی در انتهای پخت به سیرابی مقداری آلوچه خشک تفت داده شده اضافه کنید.در طرز تهیه سیرابی می توانید برای خوشمزه تر شدن آن مقداری نخود به سیرابی اضافه کنید.
سیرابی سرشار از پروتئین و انواع ویتامین ها است. امیدواریم از طرز تهیه خوراک سیرابی نهایت لذت را برده باشید وسیرابی لذیذ و خوش طعمی را بپزید. راستی سیرابی را می توانید بعد از پخته شدن به همراه آب لیمو و نان تازه میل کنید.

 

 

پیشگیری از کبد چرب

رژیم غذایی سالم: vegeteble شما باید رژیم غذایی سالمی را با مصرف بالای میوه، سبزی، غلات سبوس دار و چربی های مفید برای خود انتخاب کنید.

جلوگیری از افزایش وزن به ویژه چاقی شکمی: داشتن رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی، به حفظ وزن سالم کمک می نماید. در صورت چاق بودن، از همین امروز برای کاهش وزن خود اقدام نمایید.

غذاهای مضر برای کبد: غذاهای فریز شده، زودپز شده، ترشیجات، رب، سس، نمک زیاد، چای پر رنگ، ادویه جات تند، غذاهای فست فوت ، شیرینی جات پیتزا، غذاهای تبلیغی غیر ارزشمند (پفک، چیپس، شکلات، بیسکوییت و…)، مصرف گوشت و تخم مرغ به میزان زیاد، انواع سرخ کردنی ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، غذاهای چرب و نوشابه های گازدار.

۳.۹/۵ - (۱۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *