جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۷ بعد از ظهر به وقت تهران

صیادان در یک قدمی آزادی

پس از انتشار گزارش جام‌جم درباره وضعیت صیادان نیک‌شهری در موزامبیک و واکنش‌ها به این گزارش، پرونده آنها در این گزارش به جریان افتاد. بعد از اولین جلسه دادگاه به صیادان ایرای گفته شد به‌زودی به خانه باز‌می‌گردند.

صیادان در یک قدمی آزادی

به گزارش خبرنگار جام‌جم، ۱۱ ماه پس از اسارات ۱۲ ملوان ایرانی به‌دست گارد ساحلی موزامبیک، روزنامه جام‌جم برای اولین‌بار، در تماس با خانواده‌های ۱۲ ملوان، گزارشی از نحوه اسارت آنان، وضعیت فعلی صیادان و خانواده‌های‌شان تهیه و منتشر کرد. سه روز پس از انتشار گزارش، همسر شهرام بلوچی، یکی از ملوانان در بند پلیس موزامبیک، در تماس با روزنامه جام‌جم ضمن تشکر از این رسانه درخصوص پیگیری وضعیت صیادان،گفت: «دیروز غروب در خانه بودم که تلفن زنگ زد. وقتی گوشی را برداشتم، شهرام، همسرم پشت خط بود. زمان صحبت‌مان بسیار کوتاه و شاید در حد یک دقیقه بود. شهرام گفت که در این مدت دوبار همراه سایر دوستانش به دادگاه‌ موزامبیک برده شده و از آنان سؤالاتی پرسیده‌اند. طبق‌گفته‌های همسرم، بعد از پایان دادگاه، مترجم به آنها گفته که قرار است این هفته یا هفته آینده آزاد شده و به ایران برگردند. شهرام فرصت زیادی برای صحبت کردن با من را نداشت و گفت در همین حد به ما اطلاعات داده‌اند و اگر پلیس موزامبیک اجازه دهد، فردا دوباره تماس می‌گیرم و صحبت می‌کنم، چون زیاد اجازه نداریم با ایران تماس بگیریم. با صحبت‌های همسرم امیدوار شده‌ام که او و بقیه دوباره برمی‌گردند.»
این در حالی است که به گفته بهزاد بلوچزهی، یکی دیگر از اقوام ملوانان در بند، آنان در طی این مدت، از طریق شیلات کنارک با سفارت، پیگیر وضعیت زندانیان بودند. بلوچزهی می‌گوید: «پس از این‌که سفارت در جریان وضعیت ملوانان ایرانی قرار گرفت، از خانواده‌ها، اسامی زندانی‌ها، کپی شناسنامه آنان، تصاویرشان، شماره ثبت لنج برای ثبت ساعت و تاریح خروج لنج از سواحل ایران را درخواست کرد. سپس به نمایندگی از خانواده‌های ملوانان، از طریق عبدالغفور ایران‌نژاد که نماینده مجلس دهم بود، نامه مکتوبی به وزارت خارجه ارسال کرد تا پیگیر وضعیت آنان باشد.» گفتنی است آذرماه سال ۹۸، ۱۲ ملوان ایرانی که همگی اهل روستای رمضای کلگ شهرستان نیک‌شهر هستند، به قصد صیدماهی وارد آب‌های بین‌المللی شدند که در ادامه و با وقوع توفان، لنج آنان به سمت سواحل موزامبیک کشیده شده و لنج در اثر انفجار کپسول پخت‌و پزغذا منفجر شد و تمام ملوانان برای نجات جان به دریا پریدند. گارد ساحلی موزامبیک که متوجه آتش‌سوزی لنج شده بود، به آن نزدیک شده و اقدام به مهار آتش و سپس نجات ملوانان کرد. ملوانان هم‌اکنون در زندان شهر پمبای موزامبیک هستند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *