پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۷ بعد از ظهر به وقت تهران

برنده مناظره ترامپ و بایدن چه کسی بود؟

برنده مناظره ترامپ و بایدن، نه بایدن بود نه ترامپ؛ بلکه مجری مناظره بود. مجری به مراتب دیدگاه‌های شفاف‌تری درباره سیاست‌های آمریکا داشته و برخورد نسبتا منطقی‌تر در سیاست داخلی ابراز کرده‌است. یک بار ترامپ به مجری گفت: انگار دارم با تو مناظره می‌کنم. آمریکا با چندصد سال سابقه به جایی رسید که مجری فاکس‌نیوز آن از مدعیان قرمز و آبی ریاست جمهوری فهمیده‌تر است و درک بهتری از منافع آمریکا دارد.

برنده مناظره ترامپ و بایدن چه کسی بود؟

رسانه‌های آمریکا مثل AP، بعد از مناظره ادعای دو نفر را در کفه واقعیت سنجیده و گزارش‌برگ (فکت‌شیت) مناظره را منتشر کرده‌اند. این گزارش‌برگ‌ها نشان می‌دهد مناظره سرشار از اطلاعات نادرست است و سهم ترامپ در دروغ‌گویی مثل همیشه بیشتر بوده.
افسانه رئیس‌جمهور «مؤدب» هم بدجوری از همین الان از هم پاشید. ترامپ و بایدن بارها در طول مناظره به یکدیگر حمله کردند. یک بار بایدن با «خفه‌شو مرد» سعی کرد ترامپ را ساکت کند. جمله‌ای که روی تیشرت‌های تبلیغاتی کارزار بایدن نقش بست و به سرعت در فضای مجازی برجسته شد. ترامپ هم ده‌ها بار وسط حرف بایدن پرید. بایدن هم بارها به ترامپ تاخت و او را «دلقک» و «توله‌سگ دست‌آموز» خواند. این منطق دو نفری است که می‌خواهند رئیس‌جمهور آمریکا شوند و این لحن کسانی است که تازه این طور با هم صحبت می‌کنند. آنها با جهان چگونه برخورد خواهند کرد؟ اگر دو نفر بنا به گزارش شبکه‌های خودشان تا این حد دروغگو هستند، چه تضمینی هست که به دیگران راست بگویند؟ برخی در ایران بر این باور امید دارند که با آمریکا پیمان ببندیم تا مشکلات‌مان حل شود؛ پیمان با کدام دروغگو؟ ترامپ یا بایدن؟
نحوه پوشش این مناظره توسط رسانه‌های فارسی‌زبان ماهواره جذاب است. نمونه اعلای پوشش را هم می‌توان در شبکه وابسته به پادشاهی سعودی، ایران اینترنشنال دید. کسی که روی صدای بایدن ترجمه همزمان می‌کرد، صدایی روشن، بدون تپق، رسا و محکم داشت. ولی مترجمی که برای ترامپ انتخاب کردند، کلمات را جویده‌جویده، نامشخص و پر از تپق ادا می‌کرد…
این دروغ بزرگی است که می‌گویند این مناظره باعث شد آبروی آمریکا برود؛ گویی تا الان سقراط و افلاطون رئیس‌جمهور آمریکا بوده‌اند و این کشور بر مبنای احترام به انسان‌ها عمل می‌کرد. دولت آمریکا همان دولتی است که ویتنام را سوزاند، بر ژاپن بمب ریخت، از دیکتاتوری و ارتجاع در منطقه حمایت کرد، در ایران کودتا به راه انداخت، از یک رژیم آدمکش حمایت کرد، به تروریست‌ها اسلحه رساند و حالا چکیده‌ای از این دولت در سال ۲۰۲۰، با موهای سپید و عمل زیبایی صورت و زبانی وقیح مقابل دوربین می‌ایستد و دیگر به خودش و انتخاباتش رحم نمی‌کند و حتی خودش را هم به تقلب در انتخابات و کلاهبرداری متهم می‌کند.
مناظره ریاست‌جمهوری آمریکا جوری است که رسانه‌ملی می‌تواند عین این ۹۰ دقیقه را با همان تدوین فاکس‌نیوز پخش کند. ترامپ و بایدن کاری بزرگ انجام دادند. آنها چهره‌روشنی از آمریکا تصویر کردند. اگر ما می‌خواستیم چنین تصویری ارائه کنیم، باید صدها ساعت برنامه می‌ساختیم و صدها میلیون خرج می‌کردیم؛ قطعا به اندازه این دو نفر موفق نمی‌شدیم./جام جم

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *