پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۵ بعد از ظهر به وقت تهران

با خواص باور نکردنی شیر سویا اشنا شوید!

مجله انلاین دوستان  : تاریخچه تهیه شیر سویا به ۴ هزار سال قبل باز می گردد که چینی ها توانستند شیر سویا را به روش خانگی تولید کنند.شیر سویا نزد چینی ها از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که سویا جزو۴ دانه مقدس چینی ها به حساب می آید و شیر سویا استخراج آبی پروتئین های دانه سویا است.

با خواص باور نکردنی شیر سویا اشنا شوید!
با خواص باور نکردنی شیر سویا اشنا شوید



شیر سویا هیچ ربطی به شیر گاو ندارد


شیر سویا یک محصول کاملاً گیاهی است و هیچ ارتباطی به شیر گاو ندارد. تنها شباهت این محلول رنگ شیری آن است که البته کمی از شیر گاو کدرتر است. مزه شیر سویا هم کاملاً مشابه طعم غلات است. که ممکن است هر ذایقه ای آنرا نپسندد.

پروتئین شیر گاو پروتئین بسیار مناسب و کاملی است. کلسیمی هم که در شیر گاو است. در شیر سویا وجود ندارد. در عوض شیر سویا فاکتور هایی دارد که جذب کلسیم را افزایش می دهد.

ارزش غذایی شیر سویا


بطور کلی محصولات سویا خواص شبیه خواص دارویی دارند و این نکته بسیار مهمی در ارزش غذایی سویا است. سویا اولین گیاهی است که خواص آن به شدت به فرآورده های حیوانی نزدیک است به دلیل پروتئین بالا و اینکه این پروتئین از نظر ارزش غذایی به جز دو اسید آمینه متیونین و سیستئین بسیار غنی و تقریباً شبیه گوشت هستند. اما خواص اصلی سویا مربوط به گروهی از مواد بنام ایزوفلا و نوئیدهاست که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و فیتواستروژنیک می باشند و این دو خاصیت این ماده غذایی را بسیار خاص کرده است.

شیر سویا و کاهش عوارض یائسگی


شیر سویا حاوی موادی بنام فیتواستروژن است. فیتواستروژن یعنی استروژن بسیار ضعیف. فیتو استروژن موجود در شیر سویا موجب می شود حالتی در بدن ایجاد شود مانند اینکه استروژن در بدن وجود دارد در نتیجه هم پوکی استخوان و هم عوارض یائسگی ایجاد نمی شود. البته به شرط آنکه خانمها قبل از یائسگی شروع به مصرف شیر سویا کرده باشند.

شیر سویا و پوکی استخوان


شیر سویا در درمان پوکی استخوان در دراز مدت نقش مؤثری می تواند داشته باشد.شیر سویا حاوی ترکیبات ایزو فلاوینی است. که این ترکیبات می توانند به عنوان هورمونهای جنسی عمل کنند. در حقیقت کمبود هورمونهای جنسی در یائسگی باعث مختل شدن جذب کلسیم شده و به دنبال آن پوکی استخوان ظاهر می شوند.

شیر سویا در مقابل سقط جنین


مصرف شیر سویا در زنانی که از طریقINF یا کاشت تخمک بارور شده اند می تواند تا۶ برابر سبس موفقیت روند بارداری شود. از سوی دیگر شیر سویا احتمال سقط جنین را به شدت کاهش می دهد.

عوارض شیر سویا

مهم ترین مسئله ای که شیر سویا می تواند ایجاد کند حساسیت است. زیرا بعضی ها به این مواد حساسیت دارند بنابراین وقتی شیر سویا را برای اولین بار استفاده می کنند مانند افرادی که به بادمجان یا گوجه فرنگی حساسیت دارند دچار کمبودهای پوستی و گرفتگی صدا می شوند.

منبع : مجله طب سنتی ایران

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *