یکشنبه , ۱۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۶ بعد از ظهر به وقت تهران

یک میلیون و ۵۰۰هزار زائر ایرانی در عراق/ فرصت ۱۰ روزه برای بازگشت

www.dustaan.com-حسین-ذوالفقاریمجله انلاین دوستان :  حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: بعد از اینکه تعداد زائران برای سفر به عراق زیاد شد در سطح کلان کشور این تصمیم‌گیری صورت گرفت که شورای امنیت کشور موضوع را دنبال و در این راستا کمک کند و ما هم بر همین اساس یک ستاد عالی را برای سازمان‌دهی و هماهنگی کلی ایجاد کردیم.

وی اضافه کرد:‌ مسئولیت کار به طور طبیعی با سازمان حج و زیارت بود که در این راستا نیز زحمات زیادی کشیدند اما پس از لغو ویزای مورد نظر توسط دولت عراق که یک همکاری از سوی آنها به شمار می‌رفت با موج گسترده‌ای از زائرین برای حضور در مراسم اربعین به سمت عراق مواجه شدیم.

وی با تأکید بر اینکه به همین دلیل همه دستگاه‌ها وارد شده و به سازمان حج و زیارت کمک کردند گفت:‌ حدود ۲۰ دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند اما ۳ دستگاه سازمان حج و زیارت، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، مسئولیت محوری در این زمینه داشتند،  سپاه و بسیج نیز نهایت همکاری را با نیروی انتظامی داشت؛ همچنین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، هلال‌احمر و وزارت بهداشت همکاری خوبی را در این زمینه اتخاذ کردند.

ذوالفقاری با بیان اینکه طبق آخرین آمار حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از هموطنانمان وارد خاک عراق شده‌اند اظهار داشت: در حال حاضر ۳۷۵ دستگاه اتوبوس در داخل خاک عراق فعالیت دارند، ۵۰۰دستگاه نیز سازمان حج و زیارت اعلام کرد که اجاره کرده و ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس نیز از سوی شهرداری‌ها قرار شده به کشور عراق منتقل شود.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در عین حال به تقویت حمل و نقل ریلی کشور نیز در این ایام خبر داد.

وی با بیان اینکه از ابتدای این ایام ۵۰۰هزار جلد گذرنامه تولید شده که بی‌سابقه بوده است، افزود: ما در حال حاضر مشکل کمبود سوخت هم نداریم و تعدادی خودروی سیار حامل سوخت در ایلام و خوزستان استقرار می‌یابند.

وی با اشاره به ۱۳۰هزار اسکان موقت در نظر گرفته شده در داخل عراق گفت: حدود ۳۰ موکب نیز در نظر گرفته شده که کار تغذیه زائران را در این کشور برعهده دارد.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه زائرانی که در کشور عراق هستند برای بازگشت عجله نکنند، افزود: بعد از روز اربعین یعنی از فردا به مدت ۱۰ روز فرصت دارند تا به کشور برگردند و از این جهت نگرانی نداشته باشند.

ذوالفقاری در ادامه توضیحاتی را درباره کسانی که به خاک عراق رفته‌اند، ارائه داد و گفت:‌ افرادی بی‌گذرنامه و کسانی که گذرنامه‌شان نیز مفقود شده نگران نباشند چرا که آنها به مرز انتقال داده می‌شوند و در آنجا اقدامات مربوط به هویتشان صورت خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که نه گذرنامه دارند و نه گذرنامه‌شان مفقود شده و بدون گذرنامه به کشور عراق رفته‌اند پیش‌بینی شده که از مرز چذابه به کشور ورود کنند تا اثبات هویت شوند چرا که کسانی که فاقد گذرنامه هستند باید وارد مرز چذابه شوند و در مرز مهران پذیرش نخواهند شد.

ذوالفقاری در پاسخ به سؤالی درباره خمپاره‌های اصابت کرده در کربلا نیز خاطرنشان کرد:‌ خمپاره در خانه‌ای از روستاهی اطراف بوده و یک شهید و چند مجروح گفته شده به دنبال داشته اما اینکه این شهید زائر بوده یا خیر، هنوز اثبات و اعلام نشده است.

ذوالفقاری درباره تأمین امنیت و حضور داعش در عراق نیز یادآور شد: داعش تهدیدی جدی بود اما وزارت کشور عراق مسئول تأمین امنیت زائران بود و پلیس آن کشور مسئولیت کار را بر عهده گرفت، علاوه بر آن نیز وزارت کشور عراق از نیروهای ویژه خود برای تامین امنیت استفاده کرد و ما هم شاهد تهدید خاصی نبوده‌ایم.

ذوالفقاری همچنین درباره بیماری خاصی که در این سفرها انتشار یافته باشد، می‌گفت: تا کنون موردی را نشنیده‌ایم و اگر هم باشد اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه همه زائران تحت درمان رایگان قرار دارند، اظهار کرد: تعدادی خودپرداز نیز در مرزها نصب شده که در صورت نیاز تعداد آنها را افزایش می‌دهیم.

وی تأکید کرد: به دلیل حجم سنگین ترافیک مردم به استقبال زائران نروند تا انتقال زائران به سهولت انجام شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره تأمین امنیت زائران نیز گفت: وزارت کشور عراق مسئول تأمین امنیت عزاداران بود. در این مدت حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون زائر به کربلا رفته‌اند که نیروهای امنیتی چند لایه امنیتی را از فواصل دور تا کربلا پیش‌بینی کرده‌اند.

وی افزود: لایه‌های امنیتی ده‌ها کیلومتری ایجاد شده است، در واقع ما با تهدید اثرگذاری روبرو نبودیم؛ ما در مرزها چند دستگاه گیرنده ماهواره و همچنین مقداری تخم گوجه فرنگی ضبط کرده‌ایم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار افغانی ساکن کشور نیز به عراق رفته‌اند که ما اسامی کسانی که اجازه اقامت مجاز داشته‌اند را ثبت کرده‌ایم.

وی همچنین گفت: تا این لحظه گزارشی درباره ورود بیماری ابولا به کشور نداشته‌ایم.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین به مذاکرات کشورهای ایران و عراق اشاره کرد که از نظر دیپلماسی اقدامات لازم از سوی وزارت خارجه صورت گرفته بود.

ذوالفقاری در ادامه توصیه کرد که ممکن است تعداد معدودی در بخش کرایه یا رستوران‌ها اجحافی به زائران صورت گیرد که این گناه نابخشودنی است از این رو دستگاه‌های مرتبط در آنجا استقرار یافته‌اند و اگر زائرین با چنین مواردی برخورد کردند حتماً به سازمان حمل و نقل و دستگاه مرتبط در آنجا اطلاع‌رسانی کنند گرچه مردم در خدمت‌دهی به زائران کم نگذاشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه از استانداری‌های مختلف برای کمک در این امر اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت:‌ برخی روزها شاهد بودیم به یکباره ۵۰هزار نفر در لحظه در داخل پایانه برای خروج از کشور حضور می‌یافتند و همه تلاش می‌کردند که خدمات‌دهی را داشته باشند.

ذوالفقاری در پایان نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره پرونده اسیدپاشی اصفهان نیز خاطرنشان کرد: تمام موارد به صورت ریز بررسی می‌شود اما اینکه به نتیجه قطعی برسد هنوز صورت نگرفته است؛ همه این پرونده را پیگیری می‌کنند و سران سه قوه نیز نمایندگانی در این زمینه دارند.

وی شناسایی اسیدپاشی را یکی از نادرترین پرونده‌های کشور با حجم کار بسیار قابل ملاحظه دانست و گفت: به عنوان مثال فقط ۱۹۱ هزار نفر در یک قشر مورد بررسی قرار گرفتند.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه تمام افرادی که سابقه قبلی داشتند، تمام بیماران روانی اصفهان، تمام پرونده های طلاق و حتی تمام کسانیکه در استان اصفهان موتورسیکلت مشکی داشتند مورد ارزیابی قرار گرفتند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: براساس آنالیزهای انجام شده تعداد آخرین کسانیکه با چهره‌ها مطابقت دارند به زیر ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی در عین حال یکی از مشکلات تیم کشف جرم پرونده اسیدپاشی دریافت لحظه‌ای قربانیان دانست و گفت: بعضاً قربانیان یک چهره را تشخیص می‌دهند که مجرم پرونده است اما پس از چند روز به تشخیص خود شک می‌کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *